Apostolos Tzitzikostas, povjerenik za održivi transport i turizam, potvrdio je u jučerašnjem intervjuu za njemački Handelsblatt da će motori s unutarnjim izgaranjem ostati u prometu i nakon 2035. godine
Europska unija godinama najavljuje 2035. kao godinu potpunog prestanka prodaje novih automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem. Automobilska industrija upozoravala je da je rok nerealan jer električni modeli su skuplji, ne prodaju se tako kao što se očekivalo, a potpuna elektrifikacija mogla bi ugroziti stotine tisuća radnih mjesta. Do nedavno se činilo da Bruxelles neće mijenjati stav, no pritisak je ipak očito postao prevelik.
Prekretnica je stigla nakon pisma koje je njemački kancelar Friedrich Merz uputio predsjednici Europske komisije Ursuli von der Leyen. U njemu je zatražio fleksibilniji pristup, a prema navodima europskih dužnosnika, poruka je u Bruxellesu "izuzetno dobro primljena". Apostolos Tzitzikostas, povjerenik za održivi transport i turizam, potvrdio je u jučerašnjem intervjuu za njemački Handelsblatt da će motori s unutarnjim izgaranjem ostati u prometu i nakon 2035., ali isključivo ako koriste goriva s niskim emisijama.
Prema riječima Apostolosa Tzitzikostasa, EU želi postaviti temelje za "gospodarski održiv i društveno pravedan" prijelaz na pogone s klimatski neutralnim emisijama. Unija razmatra "sva tehnološka rješenja" za smanjenje emisija, uključujući i motore s unutarnjim izgaranjem koji proizvode manje štetnih tvari.
Riječ je o obnovljivim opcijama poput sintetičkih goriva i biogoriva. Primjer je HVO100, dizelsko gorivo dobiveno iz hidrogeniziranih biljnih ulja i životinjskih masnoća, koje smanjuje emisije i do devedeset posto u odnosu na klasični dizel. Neki modeli BMW-a i Audija ga već mogu koristiti. Porsche, s druge strane, u Čileu proizvodi e-goriva u gotovo ugljično neutralnom procesu koji kombinira vodu, ugljikov dioksid i vjetroelektrane.
Iako je EU trebala predstaviti revidirani paket mjera 10. prosinca, rasprava je pomaknuta za kraj mjeseca. Otvoreno ostaje pitanje što će biti s plug-in hibridima i modelima s range-extender tehnologijom. Logika nalaže da bi, ako mogu raditi na ekološka goriva, trebali nastaviti živjeti i nakon zadane granice.
Čak i uz fleksibilnija pravila, stručnjaci upozoravaju da je teško očekivati infrastrukturu za masovnu upotrebu sintetičkih i biogoriva u samo devet godina. Zasad se promjena odnosi isključivo na nova vozila nakon 2035. godine, postojeći automobili i dalje će moći koristiti klasični benzin i dizel. Ostaje I pitanje kako bi se vozače tih novih modela moglo priječiti da na benzinskim postajama ne toče klasični benzin ili dizel.
U međuvremenu električni modeli polako jačaju pozicije. Prema ACEA-i, u prvih deset mjeseci godine električni automobili činili su 18,3 posto ukupne prodaje u Europi, dok su hibridi uvjerljivo prvi s 34,7 posto. Zanimljivo, plug-in hibridi s udjelom od 9,4 posto prvi su put nadmašili dizelaše.
Iako velika većina proizvođača pozdravlja odustajanje od zabrane, postoje i iznimke. Volvo i Polestar, oba u vlasništvu Geelyja, i dalje zagovaraju strogo poštivanje originalnog roka i potpunu elektrifikaciju od 2035. godine.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.