Razlozi za pobunu su jasni: potražnja za električnim autima slabija je od očekivanja, pritisak jeftinijih kineskih proizvođača je ogroman, a tu su i visoke cijene energije te rastući troškovi rada
Plan Europske unije iz 2023. da se od 2035. praktički zabrani prodaja novih automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem pod velikim je upitnikom. Raste koalicija država članica koje traže "hitni update" pravila, tvrdeći da je potpuna elektrifikacija prebrza i opasna za industriju.
Prvi je potez povukao njemački kancelar Friedrich Merz. U pismu šefici Europske komisije Ursuli von der Leyen zatražio je ublažavanje zabrane, tvrdeći da je rok nerealan. Naglasio je da proizvođači automobila trebaju više fleksibilnosti zbog oštre konkurencije iz Kine i sporijeg prihvaćanja električnih vozila od očekivanog.
Nakon Njemačke, formirao se još jedan blok. Italija, Poljska, Češka, Slovačka, Mađarska i Bugarska uputile su zajednički apel Bruxellesu. Predvođeni talijanskom premijerkom Giorgiom Meloni, čelnici tih zemalja upozoravaju da bi potpuna zabrana mogla uništiti europsku autoindustriju.
"Nema ničeg zelenog u industrijskoj pustinji", poručili su slikovito u pismu, aludirajući na opasnost od gašenja tvornica i masovnog gubitka radnih mjesta.
Razlozi za pobunu su jasni: potražnja za električnim autima slabija je od očekivanja, pritisak jeftinijih kineskih proizvođača je ogroman, a tu su i visoke cijene energije te rastući troškovi rada. Zato koalicija traži "mekši" prijelaz. Zahtijevaju da se i nakon 2035. dopusti prodaja plug-in hibrida i vozila s produljenim dosegom (range extender). Inzistiraju i da se u planove uključe niskougljična i obnovljiva goriva.
Lopta je sada na terenu Europske komisije. Iako se zelene stranke oštro protive popuštanju, povjerenik za promet Apostolos Tzitzikostas već je prošlog tjedna natuknuo da je Komisija "otvorena za sve tehnologije". Odluka koja slijedi krajem mjeseca odredit će smjer jedne od najvažnijih europskih industrija za desetljeća koja dolaze.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.