Slučaj Morning Midasa odmah je izazvao usporedbe s tragedijom Felicity Ace iz 2022. godine, kada je luksuzni brod s tisućama Porschea, Audija i Lamborghinija izgorio i potonuo u Atlantiku
Jučer se dogodio se još jedan zabrinjavajući incident koji baca dodatno svjetlo na sigurnosne izazove globalne elektrifikacije.Teretni brod Morning Midas, registriran pod liberijskom zastavom, zahvatio je požar dok je prevozio oko 3.000 vozila, uključujući približno 800 električnih automobila. Dogodilo se to 300 nautičkih milja jugozapadno od otoka Adak u Tihom oceanu, dok se brod nalazio na rutinskom putovanju iz Azije prema Sjevernoj Americi.
Smoke rises from a fire aboard the cargo vessel Morning Midas, carrying around 3,000 vehicles, including 800 electric vehicles, approximately 300 miles south of Adak, Alaska, U.S. June 3, 2025. U.S. Coast Guard/Roland Hobson/Handout via REUTERS. THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY Photo: US COAST GUARD/REUTERS
Požar je izbio nešto nakon ponoći, najvjerojatnije na palubi na kojoj su bila smještena električna vozila. Posada je odmah aktivirala automatski sustav za gašenje požara na bazi ugljičnog dioksida, što je standardna procedura kod takvih situacija. Međutim, vatra se ponovno rasplamsala nakon što je sustav iscrpljenm što upućuje na potencijalno "termalno bježanje", fenomen koji je karakterističan za litij-ionske baterije kada dođe do pregrijavanja i samostalnog zapaljenja ćelija.
Zbog pogoršanja situacije, svih 22 članova posade evakuirano je čamcima za spašavanje i prebačeno na obližnji kontejnerski brod Cosco Hellas, koji je odgovorio na poziv u pomoć. Nitko nije ozlijeđen.
Slučaj Morning Midasa odmah je izazvao usporedbe s tragedijom Felicity Ace iz 2022. godine, kada je luksuzni brod s tisućama Porschea, Audija i Lamborghinija izgorio i potonuo u Atlantiku. Kasnije se utvrdilo da su požar tada izazvale litij-ionske baterije iz električnih automobila. Godinu dana poslije, slična je situacija zadesila brod Fremantle Highway u Sjevernom moru.
Iako uzrok požara na Morning Midasu zasad nije službeno potvrđen, okolnosti, uključujući položaj električnih automobila na palubi i brzo širenje požara, bude sumnju da je izvor vatre ponovno bio električni pogon. Prema dostupnim informacijama, među prevoženim vozilima bili su modeli više proizvođača, uključujući Hyundai, Kiu i BYD, ali to još nije potvrđeno.
Litij-ionske baterije nose brojne prednosti – visoku energetsku gustoću, dugi vijek trajanja, brzo punjenje, ali i vrlo konkretne rizike. Kada se baterija fizički ošteti ili dođe do kratkog spoja, može doći do nekontroliranog zagrijavanja, koje izaziva požar. I dok je takve incidente relativno lako lokalizirati na cesti, situacija na brodu, gdje je stotine takvih baterija smješteno jedna pokraj druge, potpuno mijenja pravila igre. Za razliku od požara konvencionalnih vozila, baterijski požari često se ponovno aktiviraju i teško ih je ugasiti klasičnim metodama. To predstavlja značajan izazov za sigurnost posade, ali i za brodove koji nisu opremljeni specijaliziranom opremom za gašenje baterijskih požara.
Morning Midas, izgrađen 2006. i dug 200 metara, trenutno je ostavljen na otvorenom moru, bez posade, dok tvrtka Zodiac Maritime i američka obalna straža procjenjuju kako pristupiti spašavanju. Trenutno ne postoji neposredna prijetnja onečišćenja mora, ali postoji zabrinutost oko mogućeg širenja požara, curenja opasnih tvari i potencijalnog potonuća.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.