Ako na brodu punom električnih automobila izbije požar, vrlo su male šanse da će teret ili brod preživjeti, a može biti i ljudskih žrtava
Dana 16. veljače 2022. na brodu Felicity Ace izbio je požar. Ovaj roll-on/roll-off (RoRo) teretni brod prevozio je 3965 automobila Volkswagen grupe u SAD. Nekoliko električnih vozila na baterije (BEV) također je bilo unutra, a upravo ona su bila problem. Kapetan João Mendes Cabeças je kasnije komentirao da je zbog njih bilo jako teško ugasiti vatru. Brod se na kraju nagnuo na jednu stranu i potonuo u dubokom moru, a nikada nije utvrđeno što je uzrokovalo požar. Sličan scenarij ponovio se i prošlog tjedna. Brod za prijevoz auta Fremantle Highway na kojem je bilo 3783 automobila, od kojih je 498 bilo električno, zapalio se 26. srpnja u blizini Nizozemske i bili su potrebni dani dok požar nije stavljen pod kontrolu. Ovaj brod nije potonuo, no nedvojbeno je potpuno uništen kao i njegov kompletan teret, a u požaru je poginuo i jedan član posade dok su se neki spašavali skačući s gorećeg broda.
Sumnja se da je požar izazvalo samozapaljenje jednog električnog auta, no to još nije potvrđeno, ali za ovu priču nije ni bitno. Požar je mogao izbiti iz bilo kojeg razloga, no njegov intenzitet je krivnja isključivo električnih auta, odnosno njihovih baterija koje je gotovo nemoguće ugasiti. Razlog za to je kemijski: ternarne ćelije koje se koriste u većini baterija sastoje se od oksida. Kada gore, oslobađaju kisik koji održava vatru na životu. Zbog toga je požare koji uključuju električne automobile izuzetno teško ugasiti. Čak kada gori samo jedan auto. Sada zamislite to pomnoženo s 498. Kako će se teretni brodovi nositi s tom ogromnom opasnošću na učinkovit način?
Uvoz i izvoz velikih baterija je izazovan posao. Ne tako davno, prodaja električnih auta imala je smisla samo tamo gdje su proizvedeni zbog rizika povezanih s njihovim prijevozom. Uz mnoge vlade koje se zalažu za usvajanje električnih automobila, tržišta koja ne proizvode ove automobile ili baterije su promijenila zakone i pravila kako bi olakšala prijevoz. U prijevodu, danas je dopušteno nešto što je nedavno bilo zabranjeno s time da to nije postalo ništa manje opasno. Štoviše, baterije su sve veće pa je i njihov potencijal za požar veći. Da pravila i zakoni nisu promijenjeni troškovi prijevoza učinili bi električne aute još manje konkurentnima vozilima s motorom s unutarnjim izgaranjem.
RoRo teretni brodovi imaju ogromne rezervoare ugljičnog dioksida koji se utiskuje u zatvorene palube na kojima su automobili kada izbije požar i tako vrlo brzo i efikasno gase klasičan požar. No to nije efikasno kada gore baterije. One proizvode kisik koji omogućava daljnje gorenje. Zbog toga su brodovi za prijevoz automobila danas postali mnogo opasniji.
Tehnologija automobila je evoluirala, no tehnologija njihovog prijevoza se nije mijenjala. Stručnjaci smatraju da brodske tvrtke moraju osmisliti nova plovila za prijevoz električnih automobila, za što će trebati godine i godine. Izgradnja masivnog broda je sama po sebi teška i dugotrajna, a o razvoju da ne pričamo.
Zato se sve više govori o mogućoj zabrani prijevoza električnih automobila brodovima. Ako problem ne vide same vlade sigurno ga vide brodarske kompanije i osiguranja koji sve više gube volju za prijevoz i osiguranje ovako opasnog tereta. Ako taj požar zahvati bilo koji električni auto, čak i ako je samo jedan, velik požar i šteta su neminovni. Ako ih je mnogo više, vrlo su male šanse da će teret ili brod preživjeti, a može biti i ljudskih žrtava. Samo je pitanje dana kada će prve brodarske tvrtke za prijevoz auta odbiti prevoziti električna vozila. Neki putnički brodari to su već učinili. Na primjer Norveški brodar Havila Krystruten je ranije ove godine prvi najavio da na svojim trajektima, neće dopustiti prijevoz električnih, hibridnih ili automobila koji za pogon koriste vodik. Nakon njih uslijedilo je još nekoliko tvrtki, a nakon havarije Fremantle Highwaya njihov će broj sigurno rasti.
Ako se želi promovirati prijelaz na električne aute stvari s prijevozom se hitno moraju razmotriti i riješiti. Ignoriranje problema ili odbacivanje električnih auta kao uzroka požara ne čini nikakvu razliku u njihovim katastrofalnim ishodima. No nisu problem samo brodovi. Zamislite požar u garaži punoj električnih automobila ispod stambene zgrade ili buktinju koja se može razviti nakon lančanog sudara mnogo električnih automobila. Tu, na žalost, "ima potencijala" za mnogo izgubljenih života. Uz sadašnju tehnologiju baterija električni automobili mogu biti vrlo opasna stvar, možda i previše opasna...
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.