Povjerenje u autonomnu vožnju ionako je bilo klimavo, a najnoviji problemi Amazonova Zooxa neće ga nimalo učvrstiti
Povjerenje u autonomna vozila već je godinama problematično, a najnoviji slučaj iz SAD-a samo potvrđuje zašto. Prema istraživanju koje je ranije ove godine u SAD-u provela neprofitna udruga vozača AAA, tek 13 posto ispitanika reklo je da bi bez straha sjelo u potpuno autonomno vozilo. Većina ostalih priznaje nelagodu ili otvoreni strah. Nakon ove vijesti, teško je zamisliti da će se ti postoci uskoro popraviti.
Naime, Zoox, tvrtka u vlasništvu Amazona, povukla je sva 332 svoja robotaksija nakon što je utvrđeno da su u nizu situacija prelazili središnju liniju kolnika i ulazili u traku za vozila iu suprotnog smjera ili se čak zaustavljali ispred nadolazećeg prometa. Iako u tim incidentima, srećom, nije bilo sudara niti ozlijeđenih, sama činjenica da se takvo ponašanje događalo u redovitom prometu zvuči zabrinjavajuće.
Problem je službeno evidentiran krajem kolovoza, kada je jedan Zooxov robotaksi prilikom širokog skretanja udesno završio u suprotnom traku i ondje se nakratko zaustavio. Naknadnom analizom utvrđena su čak 62 slična incidenta u razdoblju od samo nešto više od tri mjeseca, do početka prosinca. Sve to nije promaknulo ni regulatorima, pa je NHTSA, američki regulator koji nadzire sigurnost vozila, u službenom izvješću navela da su vozila u određenim situacijama "nepotrebno prelazila linije kolnika, osobito u blizini raskrižja".
Zoox tvrdi da je riječ o kombinaciji softverskih pogrešaka i pogrešnih interpretacija okoline. Među uzrocima se spominju krivo označena dvostruko parkirana vozila, neočekivane promjene rute te nespretni pokušaji da se izbjegne blokiranje prometa u raskrižjima. Drugim riječima, sustav je u želji da bude "pristojan" u prometu donosio odluke koje bi ljudski vozač instinktivno izbjegao.
Tvrtka je već početkom studenoga izdala prvu softversku nadogradnju, no ona očito nije riješila sve scenarije. Konačna verzija softvera instalirana je na sva 19. prosinca, i ona će se vratiti u promet uz obećanje da će se ponašanje robotaksija i dalje pomno pratiti i dodatno poboljšavati.
I tu dolazimo do šireg problema. Iako se ovdje ne radi o spektakularnim nesrećama, već o "samo" desetcima potencijalno opasnih situacija, ovakve vijesti izravno potkopavaju ionako krhko povjerenje javnosti. Autonomna vozila trebala bi biti sigurnija od ljudi, a još uvijek rade nevjerojatne greške, unatoč milijardama uloženima u njihov razvoj.
Podsjećamo, ovo je već druga "loša vijest" o robotaksijima ovog tjedna, nakon incidenta Waymo robotaksija nakon nestanka struje u San Francisu, o kojem smo pisali u utorak. Naime, tijekom velikog nestanka struje u San Franciscu, uzrokovanog požarom na trafostanici, Waymo robotaksiji masovno su se zaustavili nasred prometnica, jer bez semafora i stabilne infrastrukture nisu znali kako nastaviti vožnju. Flota je blokirala raskrižja i prometne trake, što je prisililo tvrtku da privremeno obustavi uslugu i fizički ukloni vozila s ceste, razotkrivši koliko su autonomni sustavi još uvijek krhki kada grad prestane funkcionirati po "uobičajenim pravilima".
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.