Ova inovacija ne donosi samo nevjerojatnu snagu, već rješava i ključne probleme koji su dosad kočili širu primjenu motora u kotačima, preveliku neovješenu masu i nedovoljnu snagu
Tvrtka Yasa, koja je u vlasništvu Mercedes-Benza, predstavila je tehnološki proboj koji bi mogao iz temelja promijeniti dizajn i performanse automobila. Prije nešto više od mjesec dana otkrili su rekordan elektromotor mase svega 12,7 kilograma koji može isporučiti čak 1020 konjskih snaga (750 kW). Sada su potvrdili da će se taj aksijalni motor koristiti kao pogonska jedinica smještena izravno u kotač te da bi mogao u potpunosti zamijeniti tradicionalne sustave kočenja na stražnjoj osovini.
Ova inovacija ne donosi samo nevjerojatnu snagu, već rješava i ključne probleme koji su dosad kočili širu primjenu motora u kotačima, preveliku neovješenu masu i nedovoljnu snagu.
Srce sustava je Yasina napredna tehnologija motora s aksijalnim protokom. Za razliku od tradicionalnih radijalnih motora koji se koriste u većini današnjih električnih vozila, ovi su motori znatno lakši, kompaktniji i energetski gušći. Prototip koji je Yasa predstavila postigao je neslužbeni svjetski rekord u gustoći snage od 59 kW po kilogramu, što je gotovo tri puta više od najboljih radijalnih motora na tržištu.
Dok je vršna snaga ) rezervirana za kratkotrajna ubrzanja, motor može kontinuirano isporučivati između 476 i 544 KS, što je i više nego dovoljno čak i u svijetu superautomobila.
Motori u kotačima predstavljaju veliki izazov i priliku za električna vozila, no dosad je tehnologija bila preteška, s ograničenim okretnim momentom i nedovoljno snažna. Ovaj motor je kompaktan, moćan i dovoljno lagan da se pozicionira unutar kotača.
Najveća revolucija koju donosi ovaj sustav leži u njegovoj sposobnosti regenerativnog kočenja. Yasa tvrdi da su performanse toliko "nevjerojatne" da bi sustav mogao drastično smanjiti potrebu za klasičnim stražnjim kočnicama ili ih u nekim autima čak u potpunosti eliminirati.
Uklanjanjem komponenti poput diskova, kočionih čeljusti i pogonskih osovina, proizvođači bi mogli uštedjeti do 100 kilograma na postojećim modelima. Kod vozila koja bi se od nule dizajnirala oko ove tehnologije, potencijalna ušteda na masi penje se na vrtoglavih 500 kilograma. Manja masa izravno znači bolje performanse, agilnije upravljanje i, što je najvažnije, veći doseg s jednim punjenjem baterije. Ujedno, hvatanjem većeg dijela energije kočenja, tehnologija dodatno povećava efikasnost i doseg vozila. Osim uštede na masi, smještanje pogona u kotače oslobađa ogroman prostor u arhitekturi vozila, dajući dizajnerima i inženjerima dosad neviđenu slobodu u optimizaciji dizajna, aerodinamike i unutrašnjosti automobila.
Iako je sustav pogona u kotaču trenutno u fazi prototipa, a više detalja očekuje se tijekom 2026. godine, Yasa već ima jasan put do tržišta. Tvrtka je od 2021. u potpunom vlasništvu Mercedes-Benza, a njihovi motori već pokreću hibridne superautomobile poput Ferrarija SF90 i Lamborghinija Revuelto. Očekuje se da će se ova tehnologija prvo pojaviti u budućim električnim modelima Mercedes-AMG odjela.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.