Svake godine više od šest milijuna vozila u Europi dođe do kraja svog životnog vijeka. Prođe li prijedlog koji je Europska komisija predstavila prošlog tjedna takvi automobili više se ne bi mogli prodavati izvan EU
Prošlog tjedna, u medijima su se pojavili napisi o nadolazećoj zabrani izvoza izvan EU vozila koja nisu sigurna za vožnju. Ova najava izazvala je zabrinutost među mnogim pojedincima, jer se boje da bi trgovina automobilima između EU i zemalja izvan EU mogla biti zaustavljena.
Svake godine više od šest milijuna vozila u Europi dođe do kraja svog životnog vijeka. Prođe li prijedlog koji je Europska komisija predstavila prošlog tjedna takvi automobili više se ne bi mogli prodavati izvan EU i time pridonositi nesigurnosti na cestama i onečišćenju okoliša u manje razvijenim državama. Umjesto toga bi se trebali reciklirati.
Sada stručnjaci predviđaju da fokus na sprječavanje izvoza vozila koja nisu sigurna za vožnju može rezultirati kvalitetnijim rabljenim vozilima u državama članicama EU. To pak može opravdati više cijene zbog poboljšane pouzdanosti i sigurnosnih značajki.
Matas Buzelis, automobilski stručnjak iz tvrtke za podatke o vozilima podatke carVertical, podijelio je svoje uvide o ovoj zabrani i istaknuo da će ova promjena malo otežati život lopovima.
Nova prepreka za ilegalne aktivnosti?
Odluka o zabrani kretanja vozila koja nisu sigurna za vožnju prema zemljama izvan Europske unije ima za cilj spriječiti kruženje nesigurnih i nepouzdanih vozila. Gospodin Matas Buzelis, stručnjak iz carVertical-a, objašnjava da bi ova nova pravila mogla djelovati kao regulacija koja ograničava crno tržište.
"Najvažnije je stvoriti regulaciju koja ima vrlo malo rupa. Ako se provede učinkovito, zabrana bi mogla smanjiti dostupnost takvih vozila na ilegalnom tržištu automobila. To bi moglo imati utjecaj na opskrbu niskokvalitetnih ili neregistriranih vozila na tržištima s visokom stopom krađe automobila", kaže Matas Buzelis.
Zabrana izvoza vozila koja nisu sigurna za vožnju mogla bi značajno otežati prekogranično kretanje ukradenih vozila iz EU. Vozila bi trebala zadovoljavati sigurnosne standarde kako bi se izvezla. U tom slučaju, to može otežati ili komplicirati proces izvoza ukradenih automobila, budući da ukradena vozila često nemaju adekvatnu dokumentaciju ili je ona već manipulirana.
Međutim, kriminalne mreže koje se bave izvozom ukradenih vozila ili ilegalnim tržištem automobila mogu prilagoditi svoje operacije kako bi odgovorile na zabranu. Mogu se usredotočiti na alternativne izvore ili metode za stjecanje i izvoz vozila te premjestiti svoje aktivnosti u regije s manje strožim propisima.
Cijene rabljenih rezervnih dijelova mogu porasti
Odluka Europske unije da ne izvozi vozila koja su završila svoj životni vijek rezultirat će uglavnom većom upotrebom recikliranih materijala. Na primjer, 25% plastike koja se koristi za izgradnju novog vozila mora biti reciklirano, od čega 25% mora biti reciklirano iz vozila koja su završila svoj životni vijek. Međutim, što se tiče tržišta rabljenih automobila, to neće imati značajan utjecaj na cijene automobila.
"S obzirom na to da vlasti planiraju zaustaviti izvoz vozila koja su završila svoj životni vijek na druga tržišta (izvan EU), neizbježno će doći do povećanja ponude rabljenih rezervnih dijelova u EU. Većina korisnika vozila i građana koji žive u zemljama izvan EU mogli bi pak osjetiti porast cijena zbog smanjene ponude rezervnih dijelova", kaže Matas Buzelis iz carVertical-a.
Ako ove zemlje prime manji broj vozila koja nisu sigurna za vožnju, to može promijeniti dostupnost i vrste vozila na njihovim tržištima. To može rezultirati povećanim troškovima održavanja nesigurnih vozila ili čak nedostatkom rezervnih dijelova.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.