Na prvoj izložbi 1924. u Martićevoj ulici bio je 31 izlagač, a hrvatska metropola bila je jedno od najznačajnijih svjetskih automobilističkih odredišta
Malotko zna kako je prva priredba koja bi se mogla staviti u kontekst izložbe auta u našoj državi održana daleke 1924. Tada je pojam automobil u građanstvu izazivao sasvim drugačije konotacije nego danas. Nisu svi blagonaklono gledali na razvoj tzv. motoriziranih kočija koje su puno bučile i dimile. Dapače, pojedinici koji su upravljali tim 'đavoljim izumom' i dovozili prve automobile u Hrvatsku, često su bili izloženi negodovanju javnosti.
Upravo zato priredba poput izložbe automobila trebala je poučavati stanovništvo o tome 'modernom čudu'. No, do prve ozbiljnije priredbe trebalo je pričekati 1924. godinu. Tek tada, velikim entuzijazmom upravitelja propagandističkog odjela i tadašnjega zamjenika glavnog tajnika Zagrebačkoga zbora dr. Franje Deaka, Zagreb u listopadu dobiva svoju prvu svjetsku izložbu automobila. I može se reći kako je tada pionirska ideja urodila plodom. Na izložbi je sudjelovao čak 31 izlagač. Sajam je pohodilo nekoliko tisuća posjetitelja, prodano je čak 39 automobila i 16 motocikala.
Na drugu izložbu nije se trebalo dugo čekati. Već 1925. održana je nova međunarodna izložba na kojoj su se predstavila 44 izlagača. Najviše ih je, kao i drugdje tada u Europi, dolazilo iz SAD-a, a Fiat je među europskim izlagačima imao najposjećeniji štand sa 15 izloženih modela. Zanimanje za automobile iz godine u godinu je raslo pa se zagrebačka priredba nadalje održavala početkom svake godine.
Međunarodna udruga proizvođača automobila prepoznala je njezin značaj i svrstana je među samo 17 priredbi iste vrste u svijetu. Ubrzo se osniva i Savez trgovaca automobilima Kraljevine SHS jer je prodaja automobila u Zagrebu, posljedično uz svakogodišnje izložbe, osjetno porasla. U gradu s tadašnjih 150.000 stanovnika registrirana su 763 osobna vozila. Salon 1928. predstavio je 44 izlagača, a prodano je 100 automobila i 50 motocikala.
U razdoblju od 1930. do 1936. zbivala se situacija poput one prije nekoliko godina na hrvatskome tržištu. Ekonomska kriza koja je 1928. zahvatila svijet u Hrvatskoj je kasnila, ali je ipak ostavila doboki trag u autoindustriji. Proizvodnja automobila u tome razdoblju gotovo zamire, ali izložba ipak nekako preživljava. Iz Martićeve ulice salon seli u Savsku, u prostore današnjega Studentskog centra i Tehničkog muzeja. Ponovni procvat zagrebačka priredba doživljava 1937. i 1938. godine. Potonje godine bilježe se rekordne brojke - 57 proizvođača izlaže 211 osobnih automobila.
Nažalost, Drugi svjetski rat gasi tradicionalnu izložbu u Zagrebu. Godine 1940. održana je zadnja u tome razdoblju. Do 1956. sajam se održavao u Savskoj ulici, a potom se preselio na današnju adresu.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.