Početna Magazin 38 pregleda

75 godina legendarnog kombija. Ovo je njegova povijest

FOTO: Volkswagen

Prvi Volkswagen Transporter sišao je s proizvodne trake 8. ožujka 1950. godine. Od tada je uslijedilo više od 12,5 milijuna drugih Bullija

Volkswagen gospodarska vozila obilježavaju 75 godina "Bullija". S tri četvrtine stoljeća na tržištu legendarni "T modeli" imaju najdužu tradiciju od svih gospodarskih vozila u Europi. Prvi Volkswagen Transporter, skraćeno nazvan T1, sišao je s proizvodne trake u Wolfsburgu 8. ožujka 1950. godine. Od tada je uslijedilo više od 12,5 milijuna drugih Bullija koji su se od 1956. nadalje proizvodili u Hannoveru. Te prodajne brojke VW-ov kombi čine najuspješnijim europskim gospodarskim vozilom svih vremena. 

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

T1 – 1950. do 1967. godine

Godine 1950. Europa se dizala iz pepela nakon Drugog svjetskog rata. Volkswagen Buba je već bila u svojoj petoj godini proizvodnje kada je Volkswagen 8. ožujka započeo serijsku proizvodnju svojeg drugog modela, Transportera. Interno su ga nazvali Typ 2, a službeno je nazvan Transporter. 

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

Prva verzija 4,10 metara dugog transportera, danas poznatog kao T1 je bio furgon bez prozora u tovarnom prostoru. Njegov tovarni prostor imao je 4,5 kubičnih metara zapremine. Vjetrobransko staklo s podijeljenim prozorom donijelo mu je nadimak "Splittie" u Velikoj Britaniji. S 4-cilindričnim boxer motorom od 25 KS iz Bube, T1 je postizao 80 km/h. Kasnije se snaga povećala na 44 KS, a najveća brzina na 105 km/h.

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

Ubrzo su uslijedile i druge varijante karoserije: karavan (ostakljena stražnja strana) bio je dostupan već u travnju 1950., nakon čega su uslijedili minibus i kombi s ravnom platformom. Poseban model koji se danas smatra najlegendarnijim od svih Bullija debitirao je u lipnju 1951. godine. Bilo je to posebno izdanje koje su obožavatelji prozvali "Samba". Nudio je mjesta za devet osoba i imao čak 23 prozora. Također je dolazio uz dvobojnu karoseriju i luksuzne značajke uključujući panoramski sklopivi krov.

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

Uspjeh je bio ogroman. Već  2. listopada 1962. milijunti T1 napušta tvornicu. U srpnju 1967., nakon više od 1,8 milijuna proizvedenih jedinica, T1 je zamijenjen T2. Međutim, u Brazilu su nastavili s izradom T1 do 1975. Prva generacija osobito je vrlo popularna među kolekcionarima. Ovisno o varijanti, košta i više od 100.000 eura. 

T2 – 1967. do 1979. godine

Druga generacija Bullija stigla je 1967. godine. Novi prednji dio bio je najupečatljivija je značajka T2. Umjesto okomite modulacije u obliku slova V između okruglih prednjih svjetala, dizajn s vodoravnim linijama sada je naglašavao širinu kombija. Modernijim su ga učinli i vidno veći bočni prozori i sada jednodijelno, snažno zakrivljeno vjetrobransko staklo. Osim toga, T2 je dobio i serijska klizna vrata.

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

Razvojni inženjeri su osjetno modernizirali tehnologiju. Napredak je najviše bio vidljiv na podvozju i kočnicama. Uz nepromijenjeni međuosovinski razmak od 2,40 metara i nešto veću širinu, automobil se i produžio za 20 centimetara, a to je značilo više prostora. 

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

Godine 1972. uslijedio je veliki facelift koji je učvrstio uspjeh globalnog bestselera. Godine 1978. 4,5 milijunti kombi napušta proizvodne hale, a 1979. završava njemačka proizvodnja T2. Do tada je proizvedeno 2,2 milijuna primjraka druge generacije Bullija. Međutim, proizvodnja se nastavila do 1987. u meksičkoj tvornici u Puebli sa zrakom hlađenim bokser motorom, zatim do 1996. s vodeno hlađenim četverocilindričnim motorima. Osim toga, Brazilski Volkswagen će do 2013. godine proizvesti još 355.000 T2c , sve dok stroži propisi o sigurnosti i emisijama ne dovedu do konačnog povlačenja ovog neuništivog automobila. 

T3 – 1979. do 1992. godine

T3 , predstavljen 1979. , ušao je u povijest kao najulastiji Bulli svih vremena. T3 je bio velik kork naprijed u smislu tehnologije, a njegovoj osnovi nastale su ikone poput prve Californije i prvog Multivana. Konceptualno, T3 se nastavlja na svoje prethodnike, ali donosi monogo moderniju tehnologiju. Šira karoserija također nudi značajno više prostora za putnike i teret uz umjereno povećanje dužine i visine. 

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

Zrakom hlađeni bokser motori proizvodili su između 50 KS i 70 KS pri lansiranju na tržište. Od 1981. nadalje, vodeno hlađeni dizel motor je prvi put ugrađen u stražnji dio kombija. Snaga mu je iznosila 50 KS. Samo godinu dana kasnije, uslijedili su novi bokser motori s vodenim hlađenjem, posebno razvijeni za T3. Imali su 60 KS i 78 KS. Kasnije im se snaga povećavala sve do 112 KS.

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

Godine 1985. Volkswagen je uveo brojne daljnje inovacije. Benzinski motori dobili su katalizatore, a prvi dizelaši turbopunjač. Također, stigli su prvi modeli s pogonom na sve kotače nazvani Syncro. Godine 1988. stigao je i prvi tvornički kamper, California koji je odmah postao bestseler. 

Do kraja proizvodnje, stigle su i druge nove verzije kao što su Caravelle i Multivan. U Južnoj Africi, T3 se nastavio proizvoditi do 2002. godine.

T4 – 1990. do 2003. godine 

Četvrta generacija Bullija bila je tehnička je revolucija. Nakon 40 godina pogona na stražnje kotače i stražnjih motora, Volkswagen je potpuno promijenio koncept pogona i motori su prebačeni sprijeda i više ne pokreću stražnju osovinu, već prednje kotače. 

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

Prelaskom na pogon na prednje kotače sve se promijenilo na Bulliju: dizajn, šasija, motori i ponuda prostora. Kombi je postao prostraniji, posebice straga, gdje je bokserski motor u T3 još uvijek zauzimao dosta volumena. Novi raspored pogona još je više približio ponašanje u vožnji onome osobnog automobila.

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

Sprijeda je T4 narastao u duljinu kako bi stvorio dovoljno prostora za poprečno postavljene redne motore s četiri i pet cilindara. Prilikom lansiranja na tržište, kupci T4 mogu birati između tri vodeno hlađena benzinska i dva dizelska motora (61 KS do 110 KS). Ljubitelji pogona na sva četiri kotača mogu su odabrati kupiti T4 Syncro od 1993. nadalje.

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

U siječnju 1996.predstavljen je redizajnirani model. Stigao je i prvi turbodizelski motor s izravnim ubrizgavanjem (TDI), a bio je to 2,5-litarski motor s pet cilindara. Duži prednji dio sada je omogućio i integraciju VR6 benzinskog motora s 2,8 litara obujma. Od 1998., najsnažniji TDI isporučuje impresivnih 151 KS, dok benzinski VR6 razvija čak do 204 KS. 

Nakon 14 godina i oko dva milijuna proizvedenih primjeraka, revolucionarni T4 zamijenjen je T5 2003. godine.

T5 – 2003. do 2015. godine

Novi model je bio prostraniji i varijabilniji od bilo kojeg Bullija dosad. Kombi je debitirao kao putnička varijanta, dostavno vozilo, vozilo s ravnom platformom, dvostrukom kabinom i kao šasija za nadogradnje drugih proizvođača. Osim toga, tu su bila i nova izdanja modela Caravelle, Multivan i California. 

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

Dizajnom je T5 uvelike slijedio prethodnika, unutrašnjost je dobila bolju ergonomiju. Pogon su osiguravali turbodizelski TDI motori i benzinci. Dizelski motori razvijali su između 86 KS i 174 KS, a raspon snage benzinskih motora protezao se od 115 KS do 235 KS u V6 verziji. Verzije s pogonom na sve kotače preimenovane su u 4MOTION zbog novorazvijene spojke. Kasnije TDI modeli dobivaju common rail tehnologiju i razvijaju do 180 KS, a novi benzinski TSI motori proizvode 150 KS i 204 KS. T5 je silazio s pokretne trake do 2015. a zatim ga je nakon oko dva milijuna proizvedenih primjeraka, zamijenio opsežno modernizirani T6.

T6 i T6.1 – 2015. do 2024.

Godine 2015. Volkswagen je lansirao novu generaciju Bullija, T6. Kombi je dobio nove motore, napredne sustave za pomoć u vožnji i moderne infotainmnet sustave. Varijante modela T6 bile su izvedbe kombi, s ravnom platformom, dvostrukom kabinom, putnička verzija, Caravelle za prijevoz osoba, Multivan prilagođen obiteljima i luksuznom transportu i kamper California.

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

T6 se mogao dobiti i u dvobojnoj varijanti kao posveta prvim generacijama Bullija. Ponuda motora uključivala je četiri nova TDI i dva nova TSI motora, svaki s obujmom od dvije litre. U usporedbi sa svojim prethodnicima, novi motori štedjeli su oko jednu litru goriva. Snaga se kretala od 84 KS do 204 KS. Ovisno o snazi, ovi su motori upareni s ručnim mjenjačem s pet ili šest stupnjeva prijenosa ili s DSG-om sa sedam stupnjeva prijenosa. Osim toga, mnoge varijante mogle su se naručiti s 4MOTION pogonom na sve kotače. Novost je bila i pcijska adaptivna kontrola šasije DCC. Model je detaljno redizajniran u u jesen 2019., a poboljšanja su bila prilično velika tako da je model nazvan T6.1. 

T 7 (od 2021.)

Od T1 do T6 jedna je platforma uvijek bila osnova za sve izvedenice – od teretne verzije do kampera. No aktualni Multivan označio je početak nove ere 2021. godine jer je nastao na platformi za osobna Volkswagen vozila, kao i nova California. Gospodarske verzije, među njima i Caravelle, s druge strane,  napravljene su u suradnji s Fordom i potpuno su tehnološki odvojene od Multivana i Californie.

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.