Početna Magazin 2509 pregleda

BMW serije 3 Compact: Eksperiment koji je čudom uspio

FOTO: BMW

U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" govorimo o automobilima koji su obilježili našu prošlost, ali su bili toliko neupadljivi da smo ih vrlo brzo zaboravili. Današnji gost je bio netipičan BMW-ov odgovor na kompaktnu konkurenciju

Znate za njih, ali ste ih nekako i zaboravili. Ovi automobili obilježili su našu prošlost, neki od njih su svojedobno bili i vrlo uspješni, no istodobno toliko neupadljivi da su brzo zaboravljeni. U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" podsjećamo vas na automobile koje ipak ne bismo trebali prepustiti zaboravu. Iz ovog ili onog razloga...

Negdje sredinom devedesetih godina premium proizvođači su poželjeli uzeti dio kolača i u kompaktnoj klasi. Audi je počeo razvijati A3 i A2, Mercedes je radio na A-klasi, no jedan član njemačkog premium trojca već ih je prestigao. BMW je bio prvi, no njegov ulazni model iz devedesetih nije ni blizu toliko odjeknuo kao konkurentski kompakti. Bio je to BMW serije 3 Compact, jedna od najčudnijih kreacija koja je ikada izašla iz pogona bavarskog proizvođača. 

SJEĆATE LI GA SE? Fiat Seicento: Imenjak "talijanskog Fiće" bez šarma

BMW je shvatio da i mnogi kupci nešto manje platežne moći ili pak oni koji više vole manje aute žele također voziti premium automobile. Tada je najmanji BMW bila serija 3, i Bavarci su se brzo domislili kako ponuditi nešto manji i jeftiniji auto bez da previše potroše na razvoj. 

Author: BMW foto: BMW

Krajem 1993. BMW je izazvao pomutnju kada je marka predstavila seriju 3 Compact. Kupcima i struci je isprva bilo malo čudno da automobil nije nazvan "serija 1" ili "serija 2", no 3 Compact bio je mnogo logičniji naziv jer se zapravo radilo o prerađenoj "trojci". Srodnost sa tada aktualnom serijom 3 nije se skrivala ni u kodnom nazivu automobila. Dok je klasična "trojka" nosila kodni naziv E36, kompakt je imao naziv E36-5. 

Author: BMW foto: BMW

Oko razvoja novog modela BMW nije previše "filozofirao". Uzeta je identična platforma kao za seriju 3, a stražnji dio je skraćen, kao odrezan giljotinom što je rezultiralo pomalo nezgrapnim izgledom jer je međuosovinski razmak ostao isti - 270 cm. Ukupna dužina auta je bila s 421 cm nešto veća od tadašnjih tipičnih kompakta, no Compact je bio 23 cm kraći od serije 3 limuzine. 

Author: BMW foto: BMW

Iako serija 3 u to doba nije bila neko čudo prostranosti za srednju klasu, auto se ponudom prostora dobro uklopio među kompakte. Čak je i prtljažnik bio prilično raskošan za klasu - 360 litara. No veliki minus u odnosu na konkurenciju bio je nedostatak drugog para vrata. 

SJEĆATE LI GA SE? Lancia Delta: Neuspješan nasljednik legendarnog auta

Pogon je kao na svim tadašnjim BMW-ima bio stražnji, a osnovni model bio je 316i Compact koji je razvijao 102 KS. To se pokazalo kao dobra mjera za većinu kupaca koji su se očito razlikovali od tipičnih kupaca BMW-a. Osnovni model ostao je i najprodavaniji od početka sve do kraja prve generacije 1999. godine. Cijena od 33.600 maraka bila je prilično visoka za kompaktni model, no prodaja je išla prilično dobro. 

Author: BMW foto: BMW

Ponuda motora se odmah nakon premijere počela širiti no nikad nije bila tako velika kao u većim BMW modelima. Godine 1994. stigao je 318ti sa 140 KS, zatim dizelaš 318tds sa 90 KS, a 1997. u ponudu je uveden i jedini šesterocilindraš u modelu 323ti sa 170 KS. U ponudi na nekim tržištima je bio i plinski model 316g koji se pokazao ogromnim promašajem. Stručnjaci iz BMW-a su nekako zaključili da će kupci prihvatiti automobil koji umjesto stražnjih sjedala ima ogroman spremnik za plin i koji sa svojih 82 KS do 100 km/h ubrzava skoro 16 sekundi. Naravno da je 316g Compact bio veliki promašaj jer skoro ga nitko nije htio.

Author: BMW foto: BMW

I dok je izvana bilo potpuno jasno da se radi o skraćenoj "trojci" iznutra se serija 3 Compact značajno razlikovala od uobičajenog BMW-a serije 3. Velik dio unutrašnjosti, uključujući prekidač za svjetlo, podsjećao je prethodnu "trojku", model E30. Srodnosti s E30 bilo je i na stražnjoj osovini koja je konstrukcijski bila vrlo bliska onoj na E30, ali nije bila, kako se često tvrdi, potpuno prenesena iz stare "trojke". 

Author: BMW foto: BMW

Unatoč tome što nije bio ni tipičan BMW, a ni tipičan kompakt, ovaj čudni auto ipak je ostvario velik uspjeh na tržištu. Ubrzo nakon dolaska na tržište on je postao najprodavanija izvedba serije 3 (27 posto udjela 1995.). BMW je prije konkurencije pronašao uspješnu nišu: do 1999. proizvedeno je 371.498 vozila, od kojih su 13.722 bila 323ti. O uspjehu "genijalnog" modela na plin dobro govore brojke. Njih je proizvedeno nešto više od 500. Možda je bilo prostora i za M verziju, napravljen je i prototip s 321 KS, no od nje je BMW odustao vidjevši da kod ovog modela kupci mnogo više naginju slabijim verzijama. 

Author: BMW foto: BMW

Proizvodnja prve serije 3 Compact završila je u kolovozu 2000. godine. Nju je naslijedio novi model koji nas je pomalo "zbunjeno gledao" s četiri prednja oka i koji nikada nije postao miljenik kupaca. Već tada je BMW uvelike radio na pravom kompaktu, seriji 1 i ovo je bilo samo prijelazno rješenje koje je na tržištu ostalo samo četiri godine. 

Author: BMW foto: BMW

Za razliku od klasične serije 3 E36, serija 3 Compact prve generacije je danas vrlo rijetka pojava na našim cestama. Rijetki rabljeni primjerci koje ćete naći u oglasima vrijede od oko 1000 eura pa i do više od 5000 eura za očuvanije 323ti modele koji jedini imaju nekakav ugled među ljubiteljima starih BMW-a. 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.