Većina ih se brzo i jeftino može riješiti, ali neki mogu uvelike utjecati na sigurnost putnika i drugih sudionika u prometu
Vrlo često se smatra kako su stari automobili uvijek bili pouzdaniji nego noviji, no situacija je potpuno drugačija. Sedamdesetih i osamdesetih godina prošloga stoljeća servisni su intervali bili od pet do deset tisuća kilometara, ali mnogi današnji automobil zahtijevaju servis na tek 25 do 40 tisuća kilometara. Taj podatak je pokazatelj kako su aktualni automobili prilično pouzdaniji, što je rezultat skupoga razvoja i napredne tehnologije.
Iako japanski i korejski auti često slove kao najpouzdaniji, malokoji primjerak će dugo biti izdržljiv ako se loše održava. Mnogi vozači štede na najosnovnijim stavkama poput redovite promjene ulja, filtara, kočnica i guma, a kako ne bi onda i na većim servisima. Stoga smo istražili koji su najčešći kvarovi na automobilima te zašto motori nekada ne mogu upaliti ili jednostavno gube snagu.
Novi auti troše više struje
Ispod poklopca motora novih automobila, nestručni ljudi vrlo često više ne mogu pronaći gdje se nalaze svjećice ili poznatije komponente koje bi mogle zatajiti, a to je zato što su novi motori prilično složeniji i zaštićeni različitim plastikama.
Različiti alarmi, asistencije, daljinsko zaključavanje i slični sustavi zahtijevaju struju, bez obzira na to je li automobil upaljen ili ugašen. Tako se najčešćim kvarom smatra 'jutarnje' nepaljenje automobila zbog praznog akumulatora. Sva aktualna vozila imaju jače akumulatore, ali im se zimi smanjuje kapacitet pa se češće možete naći u situaciji kada auto ne pali.
No ovo je u pravilu vrlo jednostavan kvar. Automobil se brzo može pokrenuti paljenjem na kablove ili se akumulator može staviti na punjenje.
Problemi s gorivom
ADAC je objavio kako u Njemačkoj, u godini dana, čak pola milijuna vozača ostane bez goriva. Uobičajen razlog za to je točenje goriva za 50-ak kuna pa se tako mnogi često voze na rezervi do zadnjega trena.
No prilično često se može natočiti i loše gorivo, a to ćete prepoznati kada vaš automobil neće upaliti iako starter radi ili ako auto tijekom vožnje 'trokira'. Najbolje rješenje je posjetiti provjerenu benzinsku postaju i natočiti što više kvalitetna goriva.
Najveći problem može se dogoditi ako se pokvari pumpa goriva. To se može otkriti ako starter radi, ali automobil ne pali, ili ako se tijekom vožnje osjeti značajan gubitak snage za velikoga broja okretaja, jer je smanjen protok goriva.
Za kočenja volan vuče ustranu
Ispravnost volana i kočnica na automobilu je najbitnija za sigurnost putnika i drugih sudionika u prometu. Vrlo često se događaju dvije stvari: volan trese pri većim brzinama ili vuče ustranu pri kočenju.
U prvom slučaju je riječ o lošim gumama koje su neravnomjerno potrošene i stare ili kotači nisu dobro balansirani. Preporučuje se ne koristiti gume koje su već potrošene ili ako su vožene više od tri sezone, a ako ste sigurni da su gume dobre, onda valja posjetiti vulkanizera koji će vam nanovo balansirati kotače.
U drugom slučaju riječ je o neispravnosti ili potrošenosti diskova i pločica. Istrošene ili loše postavljene pločice počinju slabije kočiti te vrlo lako mogu oštetiti diskove. Upravo to može rezultirati stvaranjem neugodnih zvukova i da volan počne vuči ustranu prilikom kočenja. U ovom slučaju morate posjetiti ovlašteni servis da biste spriječili moguću prometnu nesreću.
Auto gubi snagu i čuje se zvuk kao u traktora
Uzrok gubitka snage motora može biti star ili prljav filtar zraka. Zamjenom zračnog filtra poboljšava se protok zraka i protok ispušnih plinova pa se može reći da automobil 'lakše diše' i neće gubiti snagu.
No ako benzinac očigledno gubi snagu i pritom se čuje zvuk kao u traktora, dva su su moguća uzroka - svjećica je istrošena ili masna, ili kablovi za svjećice gube kontakt zbog starosti i korozije.
Najlakše rješenje je izvaditi sve svjećice, dobro ih obrisati, malo pobrusiti te očistiti kontakte. Taj posao traje dvadesetak minuta, a može riješiti oba problema. Ako se i dalje čuje onakav zvuk, vjerojatno trebate promijeniti svjećice, koje u pravilu nisu skupe.
Loše održavanje
Svaki proizvođač preporučuje promjenu ulja i filtara svakih 10 ili 15 tisuća kilometara, jer upravo to može itekako produžiti životni vijek motora. Ako se to ne radi redovito, pogotovo ako se prelazi velika kilometraža, na razvodu ventila i stijenkama cilindara će se stvarati naslage.
One ozbiljno štete kompresiji motora, a uzrokuju i trošenje karika na klipovima, što dodatno šteti kompresiji. Tako motor prestaje ravnomjerno raditi, počinje gubiti snagu i više tresti.
Ako rano otkrijete ovaj problem, naslage se mogu ukloniti različitim aditivima za gorivo, ali u težim slučajevima serviseri će morati otvoriti motor, što je najskuplja opcija.
Ne rade svjetla, pokazivači smjera i ventilacija
Ako primijetite da je odjednom prestalo raditi više stavki u automobilu, poput svjetala i ventilacije, obavezno pogledajte kutiju s osiguračima koji vrlo često mogu pregorjeti. Ona se nalazi ili ispod volana ili ispod poklopca motora, a na poklopcu kutije postoji shema koja pokazuje za što služi koji osigurač.
Ako ventilacija ne radi, pronađite koji osigurač je 'zadužen' za ventilaciju, izvadite ga i pregledajte je li u sredini pregorjela žica. Set osigurača u pravilu košta od 15 do 20 kuna, a zamjena je vrlo jednostavna.
Većina ovih kvarova može se vrlo brzo i jeftino riješiti, a mogu uvelike utjecati na sigurnost putnika i drugih sudionika u prometu. Dobrim održavanjem automobila, redovitim promjenama ulja, kočnica, guma i točenjem kvalitetnih goriva, svakako će se produžiti životni vijek automobila, a vožnja će biti znatno ugodnija i sigurnija.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.