Neki modeli često mijenjaju vlasnike i sudjeluju u brojnim prometnim nesrećama
Iako većina vozača izbjegava automobile s lažiranom kilometražom ili poviješću oštećenja, automobili mogu kriti i druge tajne. Neki modeli često mijenjaju vlasnike i sudjeluju u brojnim prometnim nesrećama. Tvrtka carVertical specijalizirana za podatke o vozilima, analizirala je najekstremnije slučajeve na tržištu rabljenih automobila u Hrvatskoj u prvoj polovici 2024. godine.
Od granice do granice: je li previše ako je automobil registriran u šest različitih zemalja?
Od trenutka kada automobil siđe s montažne trake, ne mora nužno ostati u istoj zemlji. Rabljena vozila često se izvoze u druge zemlje i mogu imati više vlasnika tijekom svog životnog vijeka.
Među svim automobilima koje je carVertical provjerio u Hrvatskoj posebno se istaknuo jedan Audi A7 iz 2011. koji je bio registriran u 5 različitih država. Odmah iza bili su Volkswagen Golf iz 2012., Volvo XC60 iz 2018, Porsche Panamera iz 2011., Škoda Octavia iz 2015. i Mazda 2 iz 2018., svi s podacima iz 4 različite zemlje.
Iako vozači obično mijenjaju automobile na svakih nekoliko godina, to se ne odnosi na sve modele. Ovogodišnji rekorder je Audi Q5 iz 2014. koji je imao 15 vlasnika. Audi A5 iz 2014. i BMW serije 5 iz 2011. (oba 14 vlasnika) također su "pretjerano često" mijenjali vlasnike.
„Ako je automobil imao mnogo vlasnika, vrijedi istražiti zašto. Obično ljudi mijenjaju automobile svakih 4-6 godina, ali model koji mijenja vlasnika svake godine ili na nekoliko mjeseci može imati ozbiljne probleme. Vozači koji kupuju uvezene automobile posebno su izloženi riziku jer može biti teško pratiti koliko je vlasnika vozilo imalo. Međutim, s porastom popularnosti usluga provjere povijesti automobila, tim se informacijama sada može odmah pristupiti“, kaže Matas Buzelis, voditelj komunikacija u tvrtki carVertical.
Najveći kumulativni trošak štete je bio veći od 100.000 eura
Iako svaki automobil prije ili kasnije doživi prometnu nesreću, neki su modeli skloniji nesrećama od drugih. Među svim vozilima koje su kupci automobila u Hrvatskoj provjerili na carVerticalu, Porsche Panamera iz 2011., Volkswagen CC iz 2014. i Ford Mondeo iz 2015. imali su najveći broj prometnih nesreća – svaki je oštećen 8 puta.
Ovisno o težini oštećenja, osiguravajuća društva različito procjenjuju troškove popravka. Općenito, skuplji modeli obično zahtijevaju veće troškove popravka. Ako je automobil sudjelovao u većem broju prometnih nesreća, s ukupnom štetom koja doseže desetke ili stotine tisuća eura, vrijedi ga temeljito pregledati kod mehaničara.
Najveća ukupna šteta u Hrvatskoj zabilježena je na Audiju RS5 iz 2010. godine, u iznosu od 100.000 eura, što je iznos koji bi u u Hrvatskoj mogao biti jednak cijenisolidnog stana. Sljedeći na listi bio je BMW serije 8 iz 2018. sa preko 87.500 eura štete i Mercedes-Benz S klase iz 2015. sa štetom od 76.000 eura.
Kilometraža se smanjuje za stotine tisuća kilometara
Hrvatski mali oglasi prepuni su automobila koji su prešli stotine tisuća kilometara, no nijedan se ne može mjeriti s Peugeotom 3008 iz 2009. koji na brojaču ima impresivnih 687.130 kilometara. Kako bismo to bolje sagledali, ovaj Peugeot 3008 bi od 2009. u prosjeku morao prijeći više od 57.000 kilometara godišnje - nevjerojatna kilometraža koja odražava koliko je vremena proveo na cesti. Odmah iza njega je Mercedes-Benz E-klase iz 2007. sa 618.052 kilometra i Mercedes-Benz Sprinter iz 2005. sa 577.141 kilometrom.
Prodaja automobila s velikom kilometražom po dobroj cijeni može biti teška, pa nepošteni prodavači često smanjuju očitanja brojača kilometara, umjetno povećavajući cijenu vozila.
Među svim provjerenim vozilima u Hrvatskoj, najznačajnije vraćanje kilometraže zabilježio je Volkswagen Golf iz 2010. godine. Na brojaču mu je skinuto nevjerojatnih 338.800 kilometara. Još jedan Golf iz 2018. sa skinutih 300.000 kilometara i BMW serije 5 iz 2016. sa skinutih 290.000 kilometara bili su tijesno iza.
„Kupnja automobila s kilometražom smanjenom za stotine tisuća kilometara dovest će do mnogih problema. Očito je da takav model više neće biti pouzdan i često će se kvariti. Pitanje sigurnosti također je presudno: automobil s tako velikom kilometražom može predstavljati rizik ne samo za vozača i putnike, već i za ostale sudionike u prometu“, kaže Buzelis.
Metodologija
U svom istraživanju tvrtka carVertical koristila je statističke podatke iz izvješća o povijesti vozila koja su kupili korisnici tvrtke između siječnja i kolovoza 2024. Istraživanje je provedeno u 15 zemalja, ističući najekstremnije slučajeve u svakoj zemlji.
carVertical posluje u 30 zemalja i prikuplja podatke iz više od 900 globalnih baza podataka, kao što su službe za provedbu zakona, nacionalni/državni registri, financijske institucije i oglasi. Obrađujući milijune izvješća o povijesti vozila svake godine, tvrtka može pružiti informacije o trendovima, sveobuhvatne prognoze i jedinstvene uvide u tržište rabljenih automobila.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.