Zbog novoga načina mjerenja CO2 neki su proizvođači okrenuli leđa dizelskim motorima, a drugi su revolucionarnim rješenjima osigurali njihov opstanak...
Automobili s dizelskim motorom oduvijek su se kupovali, vozili i bili tražena roba na tržištu, osobito u europskim i drugim državama gdje je dizel od pamtivijeka bio jeftiniji od benzina. No, dizelski motori često su bili na udaru boraca za zaštitu okoliša. Vrhunac tog udara desio se u veljači, kada je Upravni sud u Leipzigu donio povijesnu odluku kojom se dozvoljava svakome gradu da odluči hoće li uvesti zabranu prometovanja dizelskim automobilima, u svrhu smanjenja zagađenja okoliša.
Ta je odluka o potencijalnoj zabrani obuhvatila više od 12 milijuna vozila u Njemačkoj i zadala težak udarac tomu najvećem europskome tržištu automobila. Bilo kako bilo, oko sedamdeset njemačkih gradova ugroženo je prevelikim zagađenjem štetnim ispušnim plinovima, a najzagađeniji su Stuttgart, Düsseldorf, Köln i München.
Smanjivanje emisije štetnoga CO2 svodi se na jednostavno smanjenje potrošnje goriva automobila, u čemu su dizelaši uspješniji, a smanjenje emisije NOx i čestica čađe provodi se filtrima i katalizatorima. Noviji katalizatori (SCR) za motore s normama Euro 6 koriste aditiv AdBlue, odnosno vodenu otopinu uree, koju ubrizgavaju u ispušni sustav.
Tako kemijskom reakcijom iz ispušnog sustava izlaze bezopasni dušik i vodena para. Volkswagen je zahvaljujući svojoj tehnologiji BlueMotion izveo prijevaru emisijom štetnih ispušnih plinova, koja je otkrivena u aferi 'Dieselgate'. Tako je dizelske motore doveo na metu loših kritika i zabio si autogol u utakmici na tržištu putničkih vozila, osobito malih. Postavlja se pitanje: Imaju li dizelski motori budućnost?
Matthias Müller, šef koncerna VW, misli da imaju. Štoviše, oni su, kada je riječ o zaštiti okoliša, dio rješenja, a ne problema, kako kaže, pa će doživjeti renesansu. Neki proizvođači automobila, poput Toyote, Volva i Nissana, već su najavili odustajanje od dizelskih motora, jer su troškovi smanjenja emisija dušikova oksida postali preveliki. Volkswagen je pak odlučio okrenuti novu stranicu u tome poglavlju i unatoč lošoj reputaciji, koja počiva na aferi 'Dieselgate', proizvesti revolucionarni motor 2,0 TDI iz nove generacije.
Motor s kodnim imenom EA288 Evo ujedno je premijera hibridnih dizelaša iz Grupacije VW, još je više ekološki i prilagođen novim normama Euro 6c. Koristi starter-generator i paket litij-ionskih baterija i radi na 12 volti, znatno manje troši, ima manju emisiju štetnih ispušnih plinova te znatno poboljšanu 'kulturu' rada motora. Ima više snage, u rasponu od 136 do 204 KS, prvi će ga u svoje modele ugrađivati Audi, a bit će smješten uzdužno.
U usporedbi s prethodnim motorom 2,0, novi Evo ima manji filtar čestica, manju ukupnu masu, a dorađen je i proces izgaranja kako bi se povećala učinkovitost. Volkswagen tvrdi kako ovaj motor 2,0 TDI zadovoljava nove, strože standarde WLTP, jer je prosječna emisija CO2 smanjena 10 grama po kilometru.
Najavljeno je i kako će nova generacija Golfa, koja stiže sljedeće godine, imati hibridni sustav s naponom 48 volti, s još većim uštedama u potrošnji goriva i još manjom emisijom štetnih ispušnih plinova. Kia je također najavila novi dizelski hibridni pogon pod nazivom EcoDynamics+, koji 48-voltni elektromotor koristi prilikom ubrzanja i tako smanjuje emisiju CO2 i potrošnju goriva.
Sustav ne zahtijeva nikakvo punjenje, kompaktan je, pa ga je moguće ugraditi u postojeća vozila. Starter-generator s elektronskom kontrolom i inverterom neprimjetno izmjenjuje dva načina djelovanja: motor i generator. Sustav je remenom spojen na radilicu dizelskoga motora, a za ubrzanja pruža 10 kW pomoćne snage te se tako smanjuju emisija CO2 i buka. Za punjenje baterije sustav koristi kinetičku energiju za kočenja.
Činjenica je kako su dizelski motori i dalje traženi, osobito u srednjoj klasi, pa se tržište prilagođava i proizvođači automobila rade na razvoju novih i modernijih dizelskih motora. Unatoč postroženim ekološkim mjerama (WLTP), koje propisuju ispitivanje emisije štetnih ispušnih plinova u realnim uvjetima, proizvođači automobila pronalaze načine kako dizelske motore održati na životu, čak i ako oni na kraju budu skuplji. Nova era dizelskih agregata je počela.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Autostart.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Autostart.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
dino
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.