Početna Magazin 8294 pregleda

Seat slavi 70 godina od prvog auta i broji posljednje dane

FOTO: Seat

Seatovih 70 godina bilo je dugo razdoblje evolucije, s uspješnim modelima kao što su bili 600, Toledo, Marbella, Ibiza, Leon... No Seata uskoro neće biti, barem ovakvog kakvog ga poznajemo

Seat (Sociedad Española de Automóviles de Turismo) zapravo je osnovan 9. svibnja 1950., ali tek je 13. studenog 1953. prvo vozilo sišlo s proizvodne trake proizvođača automobila kojeg je osnovala država Španjolska. Zbog toga ćemo se danas ukratko osvrnuti na povijest ove tvrtke.

VELIKE PROMJENE Kraj za Seat! Šef VW grupe: Budućnost Seata je Cupra

Prvi model bio je Seat 1400, automobil napravljen na temelju Fiata 1400 u tvornici Zona Franca u Barceloni koja je tada imala 925 zaposlenih. Ovaj model nije bio posebno prodavan, no utabao je put svemu što je uslijedilo. Do danas je ovaj proizvođač proizveo više od 20 milijuna vozila.

Author: Seat foto: Seat

Seatovih 70 godina bilo je dugo razdoblje evolucije, s uspješnim modelima kao što su bili 600, Toledo, Marbella, Ibiza, Leon... Od 1986., kada ga je od španjolske države kupio Volkswagen Seat je doživio preporod, s  mnogo novih, vrlo uspješnih modela, no mora se priznati da je Seat od tada lutao u svojem određenju. VW očito nikada nije znao što bi s njima. Prvo su trebali biti povoljna marka, pa sportska,pa opet povoljna, da bi na kraju izgubili svoj smisao u portfelju VW-a. Škod, koju je VW kupio malo kasnije, je preuzela ulogu povoljne marke, a Seat se tu malo pogubio, bez izraženog smjera. Zbog toga se čak svojedobno govorilo da VW traži kupca za Seat, jer im ne treba. 

Author: Seat foto: Seat

Prvi model 1400 je zapravo bio zapravo licencni Fiat, a vrlo mnogo sličnosti s Fiatima (često praktično "jedan kroz jedan") imat će i svi drugi novi modeli do 1984. godine. Najuspješniji u tom razdoblju bio je 600, automobil identičan Fići (Fiatu 600), koji je motorizirao Španjolsku i dobio epitet njihovog narodnog auta.

Author: Seat foto: Seat

Prvi Seatov auto koji se dosta udaljio od Fiata bila je Ibiza 1984. godine. Nastala je na osnovi Seata Ronde, koji je pak bio na osnovi Fiata Ritmo, no velik dio mehanike (motor, mjenjač) Seat je razvio uz pomoć Porschea. Auto je postao pravi hit, prvi masovno izvožen Seat i vrlo brzo uslijedit će preuzimanje od strane VW-a. 

Author: Seat foto: Seat

Ali vratimo se na model s kojim je sve počelo, 1400. On je bio zamišljen kao službeno vozilo za vlasti i javne službe Španjolske. Godine 1953., za vrijeme Francove diktature, rijetko koji Španjolac si je mogao priuštiti automobil. Za to se kasnije pobrinuo ranije spomenuti 600. Model 1400 imao je benzinski motor od 1395 cm3 koji je proizvodio 44 KS i omogućavao postizanje brzine od 120 km/h. Bio je to prilično moderan auto za to doba sa sasvim pristojnom potrošnjom goriva od oko 10 l/100 km.

Ukupno 1345 primjeraka prve serije 1400 proizvedeno je do 1954. godine, nakon čega su uslijedili 1400 A (1954.), 1400 B (1956.) i 1400 C (1960.) kao i posebne inačice dostavnih vozila. Proizvedeno je ukupno 98.978 Seata 1400. 

Cupra predstavila svoj prvi vlastiti model nazvan Formentor | Author: Cupra foto: Cupra

Danas je priča o Seatu, barem ovakvom kakvog ga znamo pred krajem. Zagazio je u svoje osamdesete i broji posljednje dane  kao proizvođač automobila. "Pokopat" će ga njegovo vlastito dijete iz braka s VW-om, marka Cupra koja je osnovana 2018. godine. Oko nje su mnogi bili skeptični na početku, no postala je toliko uspješna da je Seat izgubio smisao. Novih Seata nema već godinama, a Cupra stalno širi svoju ponudu. Seat će uskoro prestati proizvoditi automobile i postat će marka koja će se koncentrirati na druge poslove poput "rješenja za mobilnost", među kojima su i električni romobili. Njihovu ostavštinu preuzet će Cupra, marka uz koju je Seat, ironično, konačno dobio svoj pravi smisao. 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.