Početna Magazin 4115 pregleda

Snaga ili moment? Vječno pitanje koje muči mnoge automobiliste

Za svakoga predstavljanja novog automobila prvi pogled nam uvijek bježi na brojku koja označava konjske snage, a mnogi posve ignoriramo podatak koliko okretnoga momenta ima taj automobil

Stoga smo odlučili istražiti što je važnije – snaga ili moment? Prvo trebamo objasniti što je što. 

Snaga VS moment | Author:

Okretni moment je umnožak sile i dužine kraka na koji djeluje ta sila, a snaga je umnožak okretnoga momenta i brzine vrtnje motora (broja okretaja). Iako trenutno zvuči komplicirano, nije tako. U pravilu motori koji imaju duži hod klipa, imaju i veći okretni moment, jer je duži krak na koji djeluje sila. Snaga motora će nam reći koliko će neki automobil biti brz, a vrijednost i područje broja okretaja u kojemu razvija najveći moment govore u kojemu trenutku će automobil najbolje vući. Naprimjer, dizelaši imaju duži hod klipa i veći krak na radilici, pa će imati i veći okretni moment.

Snaga VS moment | Author:

Zato je kod takvih automobila uvijek bolji osjećaj pri ubrzanju, ali s obzirom na mali broj okretaja, to ubrzanje brzo 'gubi' snagu. A zbog većega broja okretaja benzinci imaju veći krak na mjenjaču pa im se tako maksimalni moment prenosi na kotače. Broj okretaja motora jednako je važan kao i okretni moment (što više, to bolje), a njihov umnožak daje snagu. 

Snaga VS moment | Author:

Nakon teorije, vrijeme je da to prikažemo i u praksi. Usporedimo li dva jednako snažna motora, koji imaju zadatak postići brzinu od 80 do 120 km/h, dizelaš će uvijek bolje ubrzati u višemu stupnju prijenosa nego kada ga se u nižemu stupnju 'gura' na veći broj okretaja. Kod benzinaca je obrnuto. Dakle, što je bitno za ubrzanje automobila? Iako automobil s većim momentom subjektivno daje osjećaj boljeg ubrzanja, brži će uvijek biti automobil s više snage. 

Snaga VS moment | Author:

Ono što treba razumjeti jeste da, naprimjer, 195 Nm okretnoga momenta pri 4800 okretaja može izvršiti jednak rad u istome vremenu kao 320 Nm pri 1900 okretaja. Izračun daje jednaku snagu motora, oko 150 KS, a razlika je samo u kraku na mjenjaču, koji je različit za oba motora u trenutku njihova maksimuma. Prema tome, tri su ključna faktora za postizanje dobrog ubrzanja, a to su snaga, masa i izvedba mjenjača. 

 

 

SNAGA

Ona je umnožak okretnoga momenta i brzine vrtnje motora (broja okretaja), pa se tako podrazumijeva da će uvijek biti brži automobil koji ima više snage, naprimjer - Formula 1 razvija golemu snagu, ali malen okretni moment.

Author:

 

MOMENT

Okretni moment umnožak je sile i dužine kraka na koji djeluje ta sila, a najveći broj okretaja reći će vam u kojemu trenutku će automobil najbolje vući. Prosječan kamion ima golem okretni moment kako bi mogao povući veliku masu. 

Opstanak dizela | Author: VW foto: VW

 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.