Početna Novosti 623 pregleda

Jedni slave ostanak benzinaca i dizelaša, drugi strahuju za budućnost industrije

FOTO: Canva

Europska komisija jučer je napravila zaokret i ublažila kontroverznu odluku o potpunoj zabrani prodaje novih automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem od 2035. godine. Umjesto stopostotnog, proizvođači će morati ostvariti 90-postotno smanjenje emisija CO2, što je potez koji je ekspresno duboko podijelio automobilsku industriju i izazvao lavinu reakcija, od slavlja do optužbi za izdaju.

Ova odluka znači da će se i nakon 2035. na tržištu moći naći plug-in hibridi, pa čak i određeni broj klasičnih benzinaca i dizelaša. Proizvođači će preostalih 10% emisija morati kompenzirati korištenjem niskougljičnog čelika proizvedenog u EU ili upotrebom održivih goriva poput e-goriva i biogoriva. Promjena je uslijedila nakon snažnog lobiranja Njemačke, Italije i još nekoliko članica, kao i pritiska samih proizvođača koji su upozoravali na golemu konkurenciju iz Kine i SAD-a te nedovoljnu potražnju za električnim vozilima.

PALA ODLUKA Ljubitelji benzina i dizela slavite. Nema zabrane 2035.!

Volkswagen i njemački divovi pozdravili odluku

Među najglasnijim zagovornicima ublažavanja mjera bio je njemački Volkswagen, koji je prijedlog Komisije opisao kao "pragmatičan i ekonomski isplativ". Iz tvrtke su poručili kako je "otvaranje tržišta za vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem uz kompenzaciju emisija pragmatično i u skladu s tržišnim uvjetima". Posebno su pozdravili najavu da će mali, cjenovno pristupačni električni automobili dobiti posebnu podršku.

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

Slično razmišljaju i u drugim njemačkim automobilskim gigantima. Izvršni direktor BMW-a, Oliver Zipse, ranije je potpunu zabranu nazvao "velikom pogreškom", dok je šef Mercedes-Benza, Ola Källenius, upozorio da bi takav plan mogao dovesti do kolapsa industrije. ​- S planiranom zabranom punom brzinom idemo u zid - izjavio je Källenius, zalažući se za tehnološki neutralan pristup.

Odluku su pozdravili i političari. Njemački kancelar Friedrich Merz izjavio je kako su "veća otvorenost prema tehnologiji i više fleksibilnosti ispravni koraci", dok je talijanski ministar vanjskih poslova Antonio Tajani slavio, rekavši da se ovom odlukom "štiti 70.000 radnih mjesta samo u Italiji".

Volvo i zagovornici struje: 'Ovo je kockanje s budućnošću'

S druge strane spektra nalaze se proizvođači i organizacije koje su već "bacile sve karte na potpunu elektrifikaciju" i smatraju ovaj potez korakom unatrag. Najglasniji među njima je Volvo Cars, koji je poručio da su spremni za potpuno električnu budućnost.

"Slabljenje dugoročnih obveza radi kratkoročne dobiti riskira potkopavanje europske konkurentnosti u godinama koje dolaze. Izgradili smo kompletan portfelj električnih vozila za manje od deset godina. Ako mi to možemo, mogu i drugi", stoji u priopćenju švedskog proizvođača.

Author: Volvo foto: Volvo

Među kritičarima je i američki Lucid, čiji europski direktor Lawrence Hamilton upozorava da bi takav zaokret mogao imati ozbiljne posljedice. "Neizvjesnost na kratki rok loša je za automobilsku industriju, ali povlačenje već donesenih odluka na dugi rok još je pogubnije", rekao je Hamilton.

Njihov stav dijele i brojne udruge za promicanje e-mobilnosti. Chris Heron iz organizacije E-mobility Europe upozorava da Europa ovim potezom sama sebi "izbija vjetar iz jedara". "Budućnost transporta je električna; pitanje je samo hoće li je Europa proizvoditi ili uvoziti. Ovim potezom usporavamo sami sebe u vrlo konkurentnoj globalnoj utrci", rekao je Heron. Ben Nelmes, direktor nevladine organizacije New Automotive, bio je još oštriji, kazavši kako Europska komisija "potkopava povjerenje u vlastite propise i kocka se s ekonomskom budućnošću Europe". 

UPOZORENJE 'Odustajanje od zabrane benzinaca i dizelaša moglo koštati milijarde'

Politička pozadina i što slijedi

Ovaj preokret odražava i promjenu političke klime u Bruxellesu nakon europskih izbora 2024., na kojima su zelene stranke oslabile, a ojačale stranke desnog centra i krajnje desnice. Upravo je Manfred Weber, čelnik Europske pučke stranke (EPP), bio jedan od najglasnijih protivnika zabrane, tvrdeći da je prerano za takvu tranziciju.

Povjerenik za klimatsku politiku Wopke Hoekstra brani odluku kao "win-win" situaciju koja proizvođačima daje fleksibilnost, a istovremeno stvara tržište za čisti čelik. Prijedlog Komisije sada ide na potvrdu u Europski parlament i Vijeće, no konačna odluka koja će oblikovat će budućnost jedne od ključnih europskih industrija u desetljećima koja dolaze, je praktično samo formalnost.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.