Kraj još jednog sportskog modela potvrđuje kako europski „hot hatch“ segment ubrzano nestaje. Sve je manje relativno pristupačnih sportskih modela
Znalo se da će taj trenutak doći, ali zbog toga nije ništa manje bolan. U Fordovoj tvornici u njemačkom mjestu Saarlousu 26. rujna proizveden je posljednji Focus ST. Ovaj sportski kompakt, simbol relativno pristupačne zabave na četiri kotača, odlazi u povijest samo nekoliko mjeseci nakon što su zatvorene narudžbe. "Obični Focus" još će se kratko zadržati u ponudi, no i njegova proizvodnja završava u studenome.
Gašenje ST-a dolazi dvije godine nakon što je ugašena i manja Fiesta ST, te "obična Fiesta". Veliki Mondeo Mondeo ugašen je još 2022. godine. Fordov europski portfelj time je znatno osiromašen, što se osjeća i u tržišnim brojkama. Prema podacima ACEA-e, Ford je u prvih osam mjeseci ove godine prodao 260.342 automobila, s udjelom od tek 3,3 posto. Za usporedbu, Hyundai i Kia su iznad četiri posto, dok su VW i njegove marke nedostižno daleko. Čak i Škoda prodaje gotovo dvostruko više vozila od Forda, što jasno pokazuje pad nekadašnjeg giganta.
Odlazak Focusa ST još je jedan podsjetnik da je segment "hot hatch" modela u Europi na izdisaju. Striktniji propisi i elektrifikacija već su odnijeli brojne žrtve. Honda Civic Type R je u Europi ukinuta ove godine, Hyundaija i20 N i i30 N su prošle godine završili karijeru, a Peugeot 308 GTi odavno je prošlost. Još postoje otporni i "uporni" modeli kao što su VW Polo GTI, Golf GTI i Golf R, Cupra Leon ili Toyote GR Yaris, a iduće godine u Europu bi mogla stići i GR Corolla, budući da će se sklapati u Velikoj Britaniji. No s nadolazećom normom Euro 7 i planiranim prestankom prodaje novih vozila s motorima na unutarnje izgaranje 2035., jasno je da su zlatni dani benzinskih sportskih kompakata iza nas.
Proizvođači sada guraju električne alternative poput Abartha 500e, VW-a ID.3 GTX ili Peugeota e-208 GTi, no teško je reći da one bude približno jednaku strast. Za mnoge entuzijaste, hot hatch nije bio samo brzina i snaga, već spoj svakodnevne praktičnosti i uzbudljive vožnje.
Što se tiče same tvornice u Saarlousu, vrata se neće odmah zatvoriti. Plan je da radi do kraja 2032. godine. Ostat će oko tisuću radnih mjesta, dok će se u pogonu tražiti nova uloga, najvjerojatnije u proizvodnji SUV-ova koji su sada okosnica Fordove europske strategije.
U svojoj posljednjoj inkarnaciji, Focus ST je koristo 2.3-litreni četverocilindarski turbo motor koji razvija 280 KS i 420 Nm okretnog momenta. Uparen s ručnim ili opcijskim automatskim mjenjačem, automobil do stotke ubrzava za manje od šest sekundi. Uz sportski podešen ovjes, elektronsku blokadu diferencijala i mogućnost konfiguracije vozačkih postavki, ST je ostao vjeran svojoj filozofiji - pružiti maksimalnu vozačku dinamiku u svakodnevno upotrebljivom paketu.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.