Početna Novosti 915 pregleda

Masovna zabrana za stare dizelaše u Njemačkoj? Stižu li nam jeftini rabljeni?

FOTO: Canva

Scenarij u kojem bi se masovno "otpisani" dizelaši po damping cijenama prelili na hrvatsko tržište, barem zasad, vrlo je malo vjerojatan

U Njemačkoj je Viši upravni sud Schleswig-Holsteina nedavno donio presudu kojom je poništena odobrenja Volkswagena i nadležnog Saveznog ureda za motorna vozila (KBA) za softverska ažuriranja koja su predstavljala takozvane termalne prozore u dizelskim vozilima i time otvorio put za masovne zakonske mjere.

Presuda se tiče modela Volkswagen Golf Plus (2.0 TDI, Euro 5, proizvođen između 2009. i 2014.), kod kojeg je sud zaključio da su dva uređaja za ispušne plinove, uključujući funkciju isključivanja pročišćavanja pri temperaturi ispod 10 °C ili na visinama iznad 1.000 metara, nezakoniti prema pravu EU. Sud je naredio da KBA naloži VW-u da u razumnom roku provede korektivne mjere i osigura usklađenost pogođenih vozila s važećim normama.

Author: Volkswagen foto: Volkswagen

Ova odluka dolazi nakon što je sud već ranije utvrdio da je odobrenje za navedena ažuriranja nelegalno, a sada je potvrđeno na višoj instanci. Volkswagen i KBA namjeravaju uložiti žalbu, a slučaj bi mogao završiti i pred Saveznim upravnim sudom (Bundesverwaltungsgericht).

Procjene odvjetnika i organizacija za zaštitu okoliša sugeriraju da bi ova presuda mogla utjecati na milijune dizelskih vozila, ne samo VW-ove modele, nego i zajedničke platforme Audija, Škode, Seata te druge proizvođače koji su koristili slične "termalne prozore". Njemačka organizacija Deutsche Umwelthilfe tvrdi da je najmanje 8,6 milijuna vozila diljem Europe i Njemačke opremljeno softverom koji smanjuje učinkovitost pročistača ispod određenih temperatura.

Author: Canva foto: Canva

Znači li to da se takvi automobili moraju povući iz prometa? Sud nije odmah naredio zabranu vožnje, ali je KBA dužan zahtijevati od VW-a da poduzme mjere, što može uključivati tehničke modifikacije, povrat vozila ili zabranu registracije u nekom obliku.

Presuda je odmah potaknula lavinu senzacionalističkih napisa o "navali jeftinih dizelaša" iz Njemačke prema istoku Europe, pa tako i Hrvatskoj. Naslovi o skorom valu polovnih Golfova, Passata i Audija koji će zbog zabrane preplaviti domaće oglasnike brzo su se proširili društvenim mrežama i medijima. No, realnost je znatno prizemnija. Naime ova presuda još nije pravomoćna. Volkswagen ima pravo žalbe, a postupak pred Saveznim upravnim sudom mogao bi potrajati godinama. Čak i ako konačna odluka potvrdi da su sporni softveri nezakoniti, njemačka država vjerojatno neće preko noći zabraniti promet milijunima vozila, jednostavno zato što bi to izazvalo golemu političku i društvenu štetu.

Author: Jurica Galoić/PIXSELL foto: Jurica Galoić/PIXSELL

Njemačka će, gotovo sigurno, tražiti kompromisno rješenje koje će kombinirati nove tehničke nadogradnje i produžene rokove umjesto radikalne zabrane. Zato je scenarij u kojem bi se masovno "otpisani" dizelaši po damping cijenama prelili na hrvatsko tržište, barem zasad, vrlo malo vjerojatan. Za sada je ovo prije svega upozorenje proizvođačima da "softverske sive zone" više neće prolaziti, a ne signal početka velike rasprodaje dizelaša u Njemačkoj. Do eventualne zabrane, ako je ikada i bude, proteći će još puno sudskih žalbi, tehničkih analiza i političkih kalkulacija.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.