Prema podacima Udruge europskih proizvođača automobila (ACEA), prodaja električnih vozila na baterije u EU nije baš dobro prošla u prvom kvartalu 2024. Njihov se udio na tržištu smanjio i u veljači i u ožujku ove godine u usporedbi s prošlom, dok je udio hibridnih električnih vozila doživio izuzetan porast. Sličan trend vidimo i u Hrvatskoj
Hibridna električna vozila odnose pobjedu u prvom kvartalu 2024., s obzirom da je njihov udio na EU tržištu kontinuirano rastao iz mjeseca u mjesec. Udio plug-in hibrida blago se smanjio samo u ožujku, dok se udio električnih vozila na bateriju smanjio i u veljači i u ožujku u odnosu na iste mjesece prošle godine.
Mjesec |
Tip vozila |
Udio na tržištu u 2024. |
Udio na tržištu u 2023. |
Električna vozila na bateriju |
10.9% |
9.5% |
|
Hibridna električna vozila |
28.8% |
26.1% |
|
Plug-in hibridi |
7.8% |
7.1% |
|
Električna vozila na bateriju |
12% |
12.1% |
|
Hibridna električna vozila |
28.9% |
25.5% |
|
Plug-in hibridi |
7.3% |
7.2% |
|
Električna vozila na bateriju |
13% |
13.9% |
|
Hibridna električna vozila |
29% |
24.4% |
|
Plug-in hibridi |
7.1% |
7.2% |
Udio ‘električara’ i hibrida na tržištu Europske Unije u prvom kvartalu 2023. i 2024. (Izvor: ACEA)
Najveći je pad pritom zabilježen u ožujku, a velik utjecaj na to imalo je njemačko tržište na kojem se udio ‘električara’ smanjio za čak 28.9% u usporedbi s ožujkom prošle godine.
Treba reći i da je u ožujku također zabilježeno općenito smanjenje registracija automobila na tržištu Europske Unije. Ukupan pad iznosio je 5.2% u odnosu na ožujak prošle godine, a tome je, smatra se, doprinijelo obilježavanje uskršnjih blagdana.
Usprkos tome, prodaja hibridnih električnih vozila u istom mjesecu je porasla. Udio ovih vozila na tržištu je tako dosegao 29%, dok je u ožujku prošle godine iznosio 24.4%.
Prema tome, smanjenje prodaje ‘električara’ nije moguće pripisati samo općem smanjenju prodaje automobila. Jedan od vjerojatnijih uzroka je izostanak programa subvencioniranja u nekim državama članicama.
Električna vozila se bez poticaja slapo kupuju
Primjerice, u Njemačkoj je program subvencioniranja preuranjeno prekinut u prosincu 2023. To je vrlo vjerojatan razlog dramatičnog pada prodaje električara od gotovo 30% na njemačkom tržištu samo u ožujku.
Sličan trend vidjeli smo i u drugim zemljama, uključujući Hrvatsku.
Kod nas poticaja za ekovozila nije bilo u 2023., posljedice čega smo također vjerojatno mogli vidjeti u prvom kvartalu ove godine kada je zabilježen snažan pad registracija električara. Takva vozila činila su samo 1.3% novih registracija ove godine, dok su u istom periodu prošle godine činila čak 4.2% prema podacima ACEA-e.
Povećanje udjela električara na tržištu ide sporo i, vrlo vjerojatno, puno sporije nego što bi htjeli proizvođači, regulatori i eko skupine.
Razloga za to je više, a neki od vodećih su visoke cijene električnih vozila i troškova koji uz njih dolaze. Primjerice, i premija auto osiguranja je u pravilu skuplja za električna vozila.
K tome, neki kupci još uvijek zaziru od električara i zbog nedostatka potrebne infrastrukture za punjenje. Ne treba stoga čuditi da radije biraju hibride koji o njoj toliko ne ovise.
Kupci snažno preferiraju hibride?
To nam potvrđuju i brojke—udio novih registracija hibridnih vozila u ovom kvartalu je značajno porastao.
U prvom kvartalu 2023., hibridna električna vozila činila su 20.2% svih novih registracija u Hrvatskoj, dok su ove godine činila čak 28.3%.
Plug-in hibridi su također zabilježili blagi pozitivan trend. U prvom kvartalu 2023. su činili 1.7% svih novoregistriranih vozila u Hrvatskoj, a ove godine 2.3%.
Prednost hibrida je mogućnost kombinirane vožnje, i na električnu energiju i na tradicionalno gorivo, ali i moguća veća cjenovna dostupnost u periodima bez subvencija za kupnju električara.
U narednom periodu bi svakako trebalo odgovoriti na aktualne izazove, poput toga da prodaja električnih vozila snažno ovisi o subvencijama.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.