Početna Novosti 117 pregleda

Prodaja električnih vozila na baterije usporava, kupci preferiraju hibride

​​​​​​​Prema podacima Udruge europskih proizvođača automobila (ACEA), prodaja električnih vozila na baterije u EU nije baš dobro prošla u prvom kvartalu 2024. Njihov se udio na tržištu smanjio i u veljači i u ožujku ove godine u usporedbi s prošlom, dok je udio hibridnih električnih vozila doživio izuzetan porast. Sličan trend vidimo i u Hrvatskoj

Hibridna električna vozila odnose pobjedu u prvom kvartalu 2024., s obzirom da je njihov udio na EU tržištu kontinuirano rastao iz mjeseca u mjesec. Udio plug-in hibrida blago se smanjio samo u ožujku, dok se udio električnih vozila na bateriju smanjio i u veljači i u ožujku u odnosu na iste mjesece prošle godine.

 

Mjesec

Tip vozila

Udio na tržištu u 2024.

Udio na tržištu u 2023.

Siječanj

Električna vozila na bateriju

10.9%

 9.5%

Hibridna električna vozila

28.8%

26.1%

Plug-in hibridi

7.8%

7.1%

Veljača

Električna vozila na bateriju

12%

12.1%

Hibridna električna vozila

28.9%

25.5%

Plug-in hibridi

7.3%

7.2%

Ožujak

Električna vozila na bateriju

13%

13.9%

Hibridna električna vozila

29%

24.4%

Plug-in hibridi

7.1%

7.2%

Udio ‘električara’ i hibrida na tržištu Europske Unije u prvom kvartalu 2023. i 2024. (Izvor: ACEA)

Najveći je pad pritom zabilježen u ožujku, a velik utjecaj na to imalo je njemačko tržište na kojem se udio ‘električara’ smanjio za čak 28.9% u usporedbi s ožujkom prošle godine.

Treba reći i da je u ožujku također zabilježeno općenito smanjenje registracija automobila na tržištu Europske Unije. Ukupan pad iznosio je 5.2% u odnosu na ožujak prošle godine, a tome je, smatra se, doprinijelo obilježavanje uskršnjih blagdana.

Author: Toyota foto: Toyota

Usprkos tome, prodaja hibridnih električnih vozila u istom mjesecu je porasla. Udio ovih vozila na tržištu je tako dosegao 29%, dok je u ožujku prošle godine iznosio 24.4%.

Prema tome, smanjenje prodaje ‘električara’ nije moguće pripisati samo općem smanjenju prodaje automobila. Jedan od vjerojatnijih uzroka je izostanak programa subvencioniranja u nekim državama članicama.

Električna vozila se bez poticaja slapo kupuju

Primjerice, u Njemačkoj je program subvencioniranja preuranjeno prekinut u prosincu 2023.  To je vrlo vjerojatan razlog dramatičnog pada prodaje električara od gotovo 30% na njemačkom tržištu samo u ožujku.

Sličan trend vidjeli smo i u drugim zemljama, uključujući Hrvatsku.

Kod nas poticaja za ekovozila nije bilo u 2023., posljedice čega smo također vjerojatno mogli vidjeti u prvom kvartalu ove godine kada je zabilježen snažan pad registracija električara. Takva vozila činila su samo 1.3% novih registracija ove godine, dok su u istom periodu prošle godine činila čak 4.2% prema podacima ACEA-e.

Author: Canva foto: Canva

Povećanje udjela električara na tržištu ide sporo i, vrlo vjerojatno, puno sporije nego što bi htjeli proizvođači, regulatori i eko skupine.

Razloga za to je više, a neki od vodećih su visoke cijene električnih vozila i troškova koji uz njih dolaze. Primjerice, i premija auto osiguranja je u pravilu skuplja za električna vozila.

K tome, neki kupci još uvijek zaziru od električara i zbog nedostatka potrebne infrastrukture za punjenje. Ne treba stoga čuditi da radije biraju hibride koji o njoj toliko ne ovise.

Kupci snažno preferiraju hibride?

To nam potvrđuju i brojke—udio novih registracija hibridnih vozila u ovom kvartalu je značajno porastao.

U prvom kvartalu 2023., hibridna električna vozila činila su 20.2% svih novih registracija u Hrvatskoj, dok su ove godine činila čak 28.3%.

Plug-in hibridi su također zabilježili blagi pozitivan trend. U prvom kvartalu 2023. su činili 1.7% svih novoregistriranih vozila u Hrvatskoj, a ove godine 2.3%.

Prednost hibrida je mogućnost kombinirane vožnje, i na električnu energiju i na tradicionalno gorivo, ali i moguća veća cjenovna dostupnost u periodima bez subvencija za kupnju električara.

U narednom periodu bi svakako trebalo odgovoriti na aktualne izazove, poput toga da prodaja električnih vozila snažno ovisi o subvencijama.

 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.