Ključni poticaj za proizvođače dolazi kroz sustav super kredita. Svaki M1E model u obračunu flotnih emisija CO2 vrijedit će 1,3 vozila umjesto standardnog jednog
Europska unija je prije dva dana ukinula potpunu zabranu motora s unutarnjim izgaranjem nakon 2035. godine. Pored te odluke, u sklopu "Automotive Packagea" stigla je još jedna vrlo važna mjera koju mnogi nisu ni zamijetili u euforiji neposredno nakon ukidanja zabrane: Uvođenje nove kategorije malih električnih automobila, označene kao M1E, uz izdašan sustav takozvanih "super kredita".
Kako bi vozilo ušlo u M1E kategoriju, mora zadovoljiti nekoliko jasnih kriterija. Duljina ne smije prelaziti 4,2 metra, pogon mora biti isključivo električni, a proizvodnja mora biti smještena unutar Europske unije. Time se jasno želi potaknuti razvoj pristupačnih gradskih električnih automobila, ali i istodobno zaštititi europska industrijska baza od sve jače konkurencije iz Kine.
Ključni poticaj za proizvođače dolazi kroz sustav super kredita. Svaki M1E model u obračunu flotnih emisija CO2 vrijedit će 1,3 vozila umjesto standardnog jednog, što proizvođačima donosi prednost od 30 posto pri ispunjavanju ciljeva. Europska komisija pritom najavljuje da će pravila za ovu kategoriju ostati nepromijenjena deset godina, kako bi se proizvođačima omogućilo dugoročno planiranje razvoja i ulaganja.
Osim proizvođača, korist bi trebali osjetiti i kupci. Nova M1E kategorija pojednostavljuje zakonodavni okvir državama članicama koje žele uvesti poticaje za male električne automobile, od subvencija i poreznih olakšica do povoljnijih cestarina, parkiranja ili pristupa posebnim prometnim trakama. Ideja je jasna, elektrifikacija mora krenuti odozdo, kroz manje, lakše i jeftinije modele, a ne kroz sve veće i teže električne SUV-ove.
Na tržištu već postoji ili skoro stiže niz modela koji se uklapaju u nove kriterije. Među njima su Renault Twingo, 4 i 5, Volkswagenov ID. Polo, Škodin Epiq i Cupra Raval, kao i Stellantisovi Citroën e-C3, Opel Corsa Electric, Fiat 500e i Peugeot E-208. S druge strane, modeli koji se proizvode izvan EU, poput Minija ili Hyundaija Instera, automatski ispadaju iz igre. No jasno je da bi ova mjera trebala potaknuti proizvođače da više ulažu u razvoj malih i jeftinijih auta, kategoriju koja je posljednjih godina sve manje zastupljena, pa bi od svega mogli profitirati i kupci zbog veće ponude gradskih automobila. A gdje ej više konkurencije i cijene bi mogle padati...
Zanimljivo je da M1E kategorija ne pomaže samo električnim automobilima. Super krediti omogućuju proizvođačima lakše "peglanje" emisija klasičnih modela, čime se produljuje život motora s unutarnjim izgaranjem u prijelaznom razdoblju i potencijalno omogućuje veći udio benzinaca i dizelaša u ponudi.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.