Dok jedni smatraju da sigurnosni protokoli i potrebe dužnosnika opravdavaju korištenje većih i snažnijih automobila, drugi ističu da bi baš političari trebali biti prvi koji će svojim primjerom potaknuti promjene
Njemačka je posljednjih godina sve glasnija kada je riječ o borbi protiv klimatskih promjena, no podaci organizacije Deutsche Umwelthilfe (DUH) otkrivaju neugodan paradoks: službena vozila visokih političara ispuštaju znatno više štetnih plinova od prosječnog automobila njemačkih građana. DUH je analizirao flotu automobila koje koriste savezni ministri, državni tajnici i drugi visoki dužnosnici te otkrio da samo 87 od 238 političara vozi potpuno električne automobile. To znači da gotovo dvije trećine političara i dalje preferira benzinske, dizelske ili plug-in hibridne limuzine, a za hibride organizacija pretpostavlja da se u praksi uglavnom koriste na fosilna goriva, bez redovitog punjenja baterija.
Zanimljivo je da se udio potpuno električnih vozila u državnoj floti ipak povećao u odnosu na prošlu godinu, s 50 na 57 posto, no DUH smatra da to nije ni približno dovoljno s obzirom na to da vlada stalno apelira na građane i industriju da ubrzaju energetsku tranziciju. Kritike su još oštrije kad se u obzir uzme činjenica da mnogi političari koriste luksuzne limuzine, poput Mercedes-Benz S-klase ili Audija A8, čija potrošnja goriva i emisije daleko premašuju prosjek osobnih automobila u zemlji.
Organizacija DUH već godinama objavljuje ovakve analize kako bi ukazala na nesklad između političkih poruka i stvarnog ponašanja vladajućih elita. "Unatoč klimatskoj krizi, ne vidimo jasne znakove da se vlada sustavno odriče prekomjerno motoriziranih i zagađujućih službenih vozila", stoji u izvješću. Dodaju i kako političari šalju lošu poruku javnosti kad traže promjene od građana, dok sami voze automobile koji simboliziraju staru eru fosilnih goriva.
10.01.2020., Zagreb - Velike mjere osiguranja i prolasci brojnih sticenih kolona uzrokuju povremene zastoje na zagrebackim ulicama. Photo: Patrik Macek/PIXSELL
Javnost na ove podatke reagira podijeljeno. Dok jedni smatraju da sigurnosni protokoli i praktične potrebe visokih dužnosnika opravdavaju korištenje većih i snažnijih automobila, drugi ističu da bi upravo političari trebali biti prvi koji će svojim primjerom potaknuti promjene. DUH se slaže s potonjim stavom i poručuje da bi prelazak na električna vozila u državnom vrhu imao snažan simbolički učinak, pogotovo u državi koja je stoljećima sinonim za automobilsku industriju.
Ostaje za vidjeti hoće li najnovije izvješće potaknuti političke strukture na bržu elektrifikaciju svoje flote. Za sada, poruka je jasna: građani nek prelaze na čišće tehnologije, a političari će po svojem.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.