Kada se pojavila, Multipla je bila revolucija u klasi tada vrlo popularnih monovolumena s jedinstvenim konceptom sa šest sjedala u dva reda, tri sprijeda i tri straga. No imala je jedan veliki problem...
Ako u Google upišete "najružniji auto na svijetu" rezultatima pretraživanja će uvijek dominirati Fiat Multipla, po mnogima najružniji auto svih vremena. No Multiplu ne bismo trebali zapamtiti samo po tom epitetu, jer ljepota ili ružnoća je subjektivna stvar, a realno u povijesti je bilo i još uvijek ima i auta koji su bili mnogo ružniji. Mnogima je to, recimo, aktualni Tesla Cybertruck ili čak BMW XM...
Zbog toga ćemo o Multipli ovdje pisati bez previše obaziranja na njen izgled, a povod tome je činjenica da ovaj auto sada slavi 25 godina. Kada se pojavila, Multipla je bila revolucija u klasi tada vrlo popularnih monovolumena s jedinstvenim konceptom sa šest sjedala u dva reda, tri sprijeda i tri straga. Ovaj koncept tada nije nudio ni jedan osobni automobil u Europi, a kasnije će ga spremno preuzeti i Honda sa svojim uspješnim monovolumenom FR-V.
Multipla je konkretan primjer kako genijalna rješenja mogu poboljšati kvalitetu života u vozilu. Koncept je bio toliko revolucionaran za svoje vrijeme da je Muzej moderne umjetnosti (MoMA) u New Yorku uključio Fiat Multiplu u izložbu na temu “Automobil budućnosti”. Za dizajn automobila je bio zaslužan Roberto Giolito. I ne, Fiat ga nije otpustio nakon što je stvorio "najružniji auto svih vremena", već je u godinama koje su uslijedile unaprijeđen te je kreirao neke od najuspješnijih i najznačajnijih modela Fiata, između ostalog, modernu interpretaciju Fiata 500 i još uvijek aktualnu generaciju Pande (danas Pandine).
Roberto Giolito je svojedobno opisao Multiplu: "Koncept Fiata Multiple bio je neobičan upravo zato što je predstavljao druželjubivost i zajedništvo. Možda danas bolje razumijemo Fiat Multiplu nego tada, kada je vjerojatno bio previše okrenut budućnosti i inovativan da bi bio prihvaćen. "
Fiat Multipla je također pobio klišej da je posao dizajnera automobila generičko nizanje "varijacija na temu" s uvijek istim predloškom. U ovom slučaju, Giolito i njegov tim stvorili su dizajn koji ima za cilj naglasiti tehnološku originalnost Fiata Multiple. Karoserija je dizajnirana tako da nudi prostor za šest putnika u dva reda sjedala i za dosta prtljage, bez žrtvovanja udobnosti i najviše razine sigurnosti.
Raspored prednjih svjetala na različitim razinama dao je prednjem dijelu Multiple prepoznatljiv izgled, ali i vjerojatno uzrokovao najveće kontraverze o izgledu. Ipak i ta tri para svjetla su imala svoj smisao, te su postavljena tako da optimalno osvjetljavaju cestu: svjetla za maglu u odbojniku, kratka svjetla u sredini i duga svjetla visoko ispod vjetrobranskog stakla. Fiat Multipla je također bio inovativan u smislu tehnologije proizvodnje za to vrijeme te je omogućavao visoku proizvodnu fleksibilnost i niska ulaganja u tvornicu.
No najgenijalnije u Multipli je bila njena prostranost. U manje od četiri metra (399 cm) smjestiti šest osoba i 430 litara prtljage danas se čini kao znanstvena fantazija. Većina gradskih auta danas je dosta veća od Multiple, a ne pružaju ni približno toliko mjesta u unutrašnjosti ili u prtljažniku.
Prednost automobila su također bila odlična vozna svojstva. U doba dok su tipični monovolumeni bili "ljuljuškavi" i nimalo zabavni u vožnji, Multipla je nudila vozna svojstva limuzine: Bilo je tu još mnogo prednosti: auto je bio izuzetno dobro pregledan us vim smjerovima i dovoljno kompaktan za grad i parkiranje.
Do šest osoba u dva reda s po tri sjedala moglo je uživati u izdašnoj količini prostora. Komande su postavljene što je više moguće kako bi putnicima u prvom redu pružile maksimalnu količinu prostora. Modularnost interijera su omogućila sklopiva i pojedinačno uklonjiva sjedala u drugom redu. Zbog toga je i volumen prtljažnika mogao narasti na čak 1900 litara. Stražnje srednje sjedalo je bilo pomično i moglo se preklopiti da bi poslužilo kao stola. Bilo ej tu još genijalnih rješenja. Primjerice, umjesto srednjeg sjedala u prvom redu mogao se ugraditi i prostrani hladnjak koji se napajao iz utičnice u kabini.
Visoko postavljena ručica mjenjača jednako dobro ergonomski postavljena kao i središnji instrument koji se nalazi malo desno od upravljača. Lako ga je čitati bez dugog skidanja pogleda s ceste.
Platforma i motori Multiple su preuzeti iz modela Fiat Bravo. Pri lansiranju na tržište, Multipla je bila dostupna s četiri motora: benzincem sa 103 KS, turbodizelom 1.9 JTD sa 115 KS i dvije verzije na prirodni plin koje se u Hrvatskoj nisu prodavale.
A što su mediji o ovom autu pisali prije 25 godina? Prema ADAC-u, tri osobe sprijeda su trebale biti prilično vitke da bi se osjećale udobno, a izrada je mogla biti bolja. Međutim pohvalili su prtljažnik, ovjes i audio sustav.
Godine 2004. Multipla je drastično redizajnirana. Karakteristična stepenica između haube i vjetrobranskog stakla na kojoj su bila duga svjetla je redizajnom nestala, a sva su prebačena u jedno klasično kućište te nakon toga time prednji dio Mulutiple više nije bio toliko neobičan. Time su utišani i neki kritičari, ali je auto ujedno izgubio velik dio svoje osobnosti. Godine 2006. uslijedio je još jedan redizajn, ovoga puta više usmjeren na unutrašnjost.
Multipla je s većine europskih tržišta nestala 2010. godine, nakon jedanaest godina karijere. je li ona na kraju bila uspješna, unatoč "epitetu" ružnog auta koji je Multiplu pratio cijelu karijeru? Pa i je i nije: Ukupno je proizveden 343.841 primjerak što i nije tako loša brojka, no kada uzmemo u obzir koliko su monovolumeni tada bili popularni ostaje dojam da je Multipla mogla i trebala bolje. Je li za to bio kriv dizajn? Svakako, no osim toga bila je i kriva nespremnost kupaca da prihvate nešto što je drugačije. Zato nam i danas svijet novih automobila izgleda ovako kako izgleda, s nebrojenim SUV-ovima koji izgledaju jedni poput drugih i bez daška bilo kakve egzotike, nečeg što bi bilo drugačije poput Multiple.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.