Početna Magazin 14051 pregleda

Daewoo Racer: Opel Kadett 'za siromašne'

FOTO: Daewoo

U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" govorimo o automobilima koji su obilježili našu prošlost, ali su bili toliko neupadljivi ili neuspješni da smo ih vrlo brzo zaboravili. Današnji gost je korejska kopija Opela Kadetta koja je brzo nestala s cesta i koju smo vrlo brzo zaboravili

Znate za njih, ali ste ih nekako i zaboravili. Ovi automobili obilježili su našu prošlost, neki od njih su svojedobno bili i vrlo uspješni, no istodobno toliko neupadljivi da su brzo zaboravljeni. U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" podsjećamo vas na automobile koje ipak ne bismo trebali prepustiti zaboravu. Iz ovog ili onog razloga...

Danas su južnokorejske marke Hyundai i Kia među najsnažnijim i najmoćnijim igračima na europskim tržištu. No mnogi zaboravljaju kako je počeo uspon korejske automobilske industrije na europsko tržište, iako smo ih is početka vrlo skeptično dočekali. Među prvim korejskim modelima na našem tržištu je bio i Daewoo Racer, automobil kojeg su mnogi gledali s čudom jer bio im je jako dobro poznati. Racer je zapravo bio 'čista kopija' Opela Kadetta E, automobila koji je krajem osamdesetih i početkom devedesetih bio san mnogih vozača u Hrvatskoj. Jasno da je čudni Kadett naziva Daewoo Racer zainteresirao mnoge kada se početkom devedesetih našao na tržištu. Pogotovo zbog toga što je bio jeftin.

Author: Daewoo foto: Daewoo

Daewoo Racer je bio automobil mnogo imena i lica. Nudio se kao limuzina s četvera vrata ali i kao hatchback s petera i troja vrata, u nekim izvedbama je imao i oznake GSi (bez pripadajuće motorizacije, imao je samo 70 do 75 KS) i time još više pobudio interes kod naših vozača. i ne samo naših, jer auto se prodavao diljem svijeta po imenima: Daewoo LeMans, Pontiac LeMans, Daewoo Fantasy, Daewoo Heaven, Asüna GT, Daewoo Pointer, Passport Optima....

SJEĆATE LI GA SE? Daewoo Matiz: Minimum svega ali i jedan od najjeftinijih auta

Proizvodnja je započela već 1986. godine, dvije godine nakon Kadetta E po licenci njemačkog modela. Daewoo se nije trebao previše potruditi da bi je dobio. Naime i Daewoo i Opel su tada bili dio istog koncerna, američkog GM-a i bilo je logično da se međusobno dijele tehnologije. Tako su većina ranih Daewoo modela zapravo bili loše zamaskirani Opeli. Racer nije čak ni imao neku 'masku', od originala se, na prvi pogled, razlikovao samo po znaku i  natpisima. Racer je nastao kao zamjena za Daewoo Maepsy temeljen na starijem Kadettu D.

Author: Daewoo foto: Daewoo

U Južnoj Koreji su bili vrlo ponosni "svojim" modelom. Racer je bio jedan od najnaprednijih "korejskih automobila" svojeg doba. Bio je modernog izgleda, vrlo aerodinamičan, i s naprednom dodatnom opremom poput digitalnih instrumenata. No s druge strane loša završna obrada i jeftini materijali u unutrašnjosti otkrivaju da je automobil bio zamišljen kao jeftin. To je na kraju i bio. 

SJEĆATE LI GA SE? Škoda Favorit: Auto koji je "motorizirao" Hrvatsku

Iako se u dijelovima Europe, posebno na istoku, pojavio već krajem osamdesetih, Daewoo Racer je na naše tržište počeo kapati tek 90-ih, a službeno se počeo uvoziti tek pred kraj svoje karijere. Cijena mu je bila hit i kretala se oko 20.000 maraka za osnovni model. Za usporedbu, osnovni Kadett tada je koštao skoro 30.000 maraka. Našli smo i cjenike iz 1994. godine kada je Racer 1.5 GSi koštao 78.387 kuna. Bilo je to vrlo konkurentno. Za usporedbu skuplji od Racera su bili i Ford Fiesta, Mitsubishi Colt, Opel Corsa... Realno dosta manji manji auti. Tadašnja Opelova Astra koštala je skoro 120.000 kuna. 

Što je Racer nudio za vrlo povoljnu cijenu. U ponudi su bile verzije s četvera vrata (limuzina) te hatchback s troja i petora vrata. Unutrašnjost peterosjeda je bila pristojno prostrana, no oprema je bila vrlo siromašna. Prtljažnik je također bio vrlo velik, pogotovo u limuzini u koju je stalo 550 litara!

Author: Daewoo foto: Daewoo

Ispod poklopca motora verzija koje su uglavnom dolazile na naše tržište se nalazio četverocilindrični 1,5-litreni OHC benzinac koji je razvijao 70 i 75 konjskih snaga, ovisno o godištu. Mjenjač je bio ručni s pet stupnjeva prijenosa. Ni Opelov original nije bio bajan za korištenje, no ovaj mjenjač je bio još lošiji i predmet čestih kritika. Pogon je realno bio  najveća slabost Racera, jer Opel Kadett je svojedobno bio prilično moderan automobil, no Racer mu je mogao parirati samo izgledom.

Author: Daewoo foto: Daewoo

Iako je nosio oznaku GSi i ime Racer, te izgledao pomalo sportski, performanse su bile daleko od sportskih. DO 100 km/h je auto ubrzavao 12,5 sekundi, a maksimalna brzina je iznosila oko 170 km/h. S druge strane, ovjes je bio sasvim solidan, zvučna izolacija dobra, a potrošnja s 7,5 l/100 km vrlo umjerena za ono doba. 

SJEĆATE LI GA SE? ZAZ Tavria: Ukrajinska hrpa hrđe

Najveći problem Racera su bile pouzdanost i trajnost. Opel Kadett je u originalu je bio prilično trajan, iako ga je mučila hrđa i elektronika, no Racer je imao mnogo više problema. Vlasnici su se žalili na lošu elektroniku, probleme s motorom, a nakon nekoliko godina shvatili su i da automobil "jako voli hrđati". Sve to za posljedicu je imalo da je Kadett, iako se prestao prodavati četiri godine prije Daewooa, uvelike nadživio svoju korejsku kopiju na našim cestama. 

SJEĆATE LI GA SE? Lada Samara: Neuništivi ruski Porsche ili obično smeće?

Posljednji Racer je sišao s proizvodnih traka 1994. godine, no Kadett je nastavio svoj put kao Daewoo Nexia. Bio je to model mnogo modernijeg vanjskog i unutrašnjeg dizajna, no ispod toga je i dalje radila stara Kadettova tehnika. Nexia se proizvodila do 1997., u Europi su je zamijenili Daewooi modernije generacije, Lanos i Nubira, no njena limuzinska verzija se nastavila proizvoditi za neka tržišta, u tvornici u Uzbekistanu sve do do 2016. godine! Tako je korejski Kadett zapravo poživio puna tri desetljeća. 

Author: Daewoo foto: Daewoo

Mala je šansa da ćete Racera vidjeti na našim cestama, no možda je još koji preživio. Posljednji se u našim oglasima pojavio prije tri godine i prodavao se za manje od 300 eura, a prije toga nisu prelazili traženu cijenu od 1000 eura. Nema ih ni u oglasima u Europi. Racer je nestao, pa ako ako negdje u štali čuvate svoj primjerak, pripazite na njega. Možda će jednog dana i nešto vrijediti. Iako sumnjamo u to....

 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.