Početna Magazin 5231 pregleda

Daewoo Matiz: Minimum svega ali i jedan od najjeftinijih auta

FOTO: Daewoo

U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" govorimo o automobilima koji su obilježili našu prošlost, ali su bili toliko neupadljivi da smo ih vrlo brzo zaboravili. Današnji gost je Daewoo koji je bio jedan od najjeftinijih auta u modernoj povijesti Hrvatske

Znate za njih, ali ste ih nekako i zaboravili. Ovi automobili obilježili su našu prošlost, neki od njih su svojedobno bili i vrlo uspješni, no istodobno toliko neupadljivi da su brzo zaboravljeni. U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" podsjećamo vas na automobile koje ipak ne bismo trebali prepustiti zaboravu. Iz ovog ili onog razloga...

Matiza odavno nema, rijetko ih viđamo na cestama a mnogi su zaboravili da je ikada i postojao. Kao što su i zaboravili da smo nekada u Hrvatskoj imali Daewoo, a nakon toga i europski (korejski) Chevrolet koji je nastao iz njega. I iznenadno nestao iz Europe. No ne tako davno Matiz je bio prisutan na svakom koraku i svakodnevica na gradskim ulicama nije mogla proći bez njega. Bio je pravi prodajni hit, djelomično i zbog cijene koja je svojevremeno bila najmanja na našem tržištu i jedna od najmanjih cijena za novi auto od kada postoji samostalna Hrvatska. 

SJEĆATE LI GA SE? Škoda Favorit: Auto koji je "motorizirao" Hrvatsku

Daewoo Matiz je predstavljen prije 25 godina. Njegov originalan dizajn definitivno nije bio za svakoga, no privlačio je pažnju. Bilo je to djelo studija Italdesign. Nakon što su dobili narudžbu za dizajn malog Daewooa, u Italdesignu su se jednostavno poslužili jednim svojim starim dizajnom iz 1993., a Daewoou se on odmah svidio. Glede Dizajna Matiz je zapravo blago modificirani (toliko blago da je skoro precrtan "jedan kroz jedan") konceptni  Fiat Lucciola koji je trebao biti zamjena za Fiata Cinquecenta. Fiat je odlučio ići drugim smjerom i nastao je Seicento, a Lucciola će kasnije postati mali, samo 349 cm dugačak Daewoo Matiz. 

Author: italdesign foto: italdesign

Proizvodnja Daewoo Matiza započela je 1998. godine, u Južnoj Koreji i ubrzo je stigao na sva europska tržišta. Za pogon je poslužio 0,8-litreni benzinski motor s modela Tico, s kojega je preuzet i mjenjač. Motor je modificiran i koristio je sustav ubrizgavanja goriva u više točaka što je donijelo više snage i manju potrošnju. Razvijao je najveću snagu od 51 KS i okretni moment od 69 Nm te imao mješovitu potrošnju od 6,4 litre na 100 km. Najveća brzina bila je 144 km/h, a za sprint do 100 km/h trebalo mu je 17 sekundi.

SJEĆATE LI GA SE? Peglica: Fiat 126 je trebao biti 'narodni auto', no narod je htio više

Daewoo od Matiza isprva nije mnogo očekivao, a ni stručnjaci iz automobilske industrije te novinari nisu bili oduševljeni. Koncept malog auta nije bilo ništa novo na tržištu i mnogi su konkurenti imali etablirane modele u klasi u kojoj je vladao Twingo. No Matiz se svidio kupcima što je u kombinaciji s malom cijenom dovelo do toga da će model u iduće četiri godine biti najprodavaniji Daewoo u Europi. 

Author: Daewoo foto: Daewoo

Kako je ranije spomenuti Daewoo Tico bio je licencna verzija Suzuki Alta, i Matiz je sa Suzukijem podijelio veliki dio mehanike i šasije. Zbor toga je Matiz bio i vrlo uzak auto jer je Alto bio takozvani 'Kei auto', a oni u Japanu po zakonu smiju biti maksimalno 150 cm široki. 

SJEĆATE LI GA SE? Volkswagen Golf Country: Luda ideja i 'tata' svih crossovera

Matiz je dolazio u tri razine opreme: E, S i SE. Potonji je imao klima uređaj, odbojnike u boji karoserije, svjetla za maglu i stereo audio uređaj, krovne nosače, servo upravljač, središnje zaključavanje, električne podizače prednjih prozora, ABS i zračni jastuk za vozača.  Za ono vrijeme bila je to vrlo dobra oprema. Na određenim je tržištima Matiz bio dostupan i s automatskim mjenjačem.

Author: Daewoo foto: Daewoo

Unatoč tome što su ga kupci prihvatili Matiz je uvijek bio na meti nezavisnih testera i novinara, pogotovo u Njemačkoj. Godine 1999. njemački ADAC je testirao Matiz i nabrojao čitav niz nedostataka:  izgled materijala, tvrda plastika, ljuljanje karoserije, loše ponašanje pod opterećenjem, mlitav, i bučan motor, minijaturni prtljažnik od 155 litara. Realno sve to je bila istina, no Matiz je bio sasvim dovoljan za vozače u Hrvatskoj koji su se tek počeli odvikavati od Yuga i sličnih proizvoda kragujevačke tehnologije. 

Author: Daewoo foto: Daewoo

Matiz je u Europi imao prilično uspješnu karijeru sve do 2005. godine. U međuvremenu je 2001. stigao i redizajn, a s njime i novi 1-litreni motor. Proizvodnja u Koreji je završila 2005., a nastavila se u Kini kao Chevrolet Lechi sve do 2012. Godine 2005. stigao je nasljednik kojem je ime promijenjeno u Chevrolet Matiz, a redizajnom i u Chevrolet Spark. Treća generacija (također Spark) bila je ujedno i posljednja koju smo vidjeli u Europi jer se Chevrolet povukao s tržišta. Što se tiče prve generacije Matiza, danas je vrlo rijetka na cestama, a i u oglasnicima se može naći vrlo malo primjeraka. Cijena dobro održavanog primjerka je otprilike 1000 do 2000 eura. 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.