Početna Magazin 26 pregleda

Gdje su nestali povoljni mali automobili?

FOTO: Ford

Ključno pitanje je: može li vožnja ostati dostupna svima ili će mali automobil uskoro postati rijedak prizor na cesti?

Mali i gradski automobili nekada su bili temelj ponude gotovo svake marke. Kupci su ih voljeli zbog pristupačne cijene, skromne potrošnje i jednostavnosti. No danas situacija izgleda sasvim drukčije, mali povoljni modeli gotovo su nestali, a oni koji su ostali postali su skuplji nego ikad. Razlozi su mnogostruki: od strožih emisijskih normi i sigurnosnih zahtjeva, preko rasta cijena sirovina, do želje proizvođača da zarađuju više i strategije da ulažu u veće i profitabilnije modele.

Volkswagen up! | Author: Volkswagen foto: Volkswagen

Lista ugašenih imena sve je duža. Ford Ka+ i Fiesta, Opel Karl i Adam, Citroën C1, Peugeot 108, Smart Fortwo, Škoda Citigo, Seat Mii, Volkswagen Up!... Svi ovi modeli se više ne mogu kupiti. Također, Mitsubishi Space Star je na zalasku, a jedini planirani povratak najavljen je kroz novi električni Renault Twingo. Glavni razlog je računica: ispuniti Euro 6 norme bilo je skupo, a dolazak Euro 7 u 2026. praktički je presudio malim benzincima. Kada se tome doda zahtjevna sigurnosna oprema potrebna za Euro NCAP testiranja, jasno je da su proizvođači odustali od "jeftinih" automobila koji im više nisu donosili dovoljnu zaradu.

Citroen C1 | Author: Citroen foto: Citroen

Da je trend zabrinjavajući, najbolje pokazuju brojke. Kako precizne statistike za Hrvatsku nisu dostupne, poslužit ćemo se Njemačkima. Prosječna cijena osnovnog benzinskog malog automobila je tamo iznosila je 13.244 eura 2013., da bi u 2025. skočila na 25.357 eura. Primjeri su jasni i na Hrvatskom tržištu. Opel Corsa koja je 2016. godine koštala od oko 11.500 eura, danas stoji od oko 18.000. Peugeot 208 je od 2016. s 11.500 eura skočio na gotovo 20.000 eura za osnovni model, Toyota Yaris je u istom razdoblju skočila s 10.500 na 20.500 eura (sada je isključivo hibrid)... Skupo je i kod električnih modela, iako se u zadnjih godinu dana pojavilo nekoliko povoljnijih iznimaka koje u osnovi koštaju manje od 25.000 eura.

Author: Toyota foto: Toyota

Ono što posebno brine jest smanjenje same ponude. Dok je 2013. godine u segmentu malih i najmanjih automobila bilo dostupno gotovo 100 modela, danas ih je gotovo upola manje. Iako bi se s dolaskom električnih varijanti broj trebao povećati, tržište zapravo ide suprotnim smjerom. Kupci, umjesto jednostavnih i jeftinih gradskih vozila, sve češće moraju birati skuplje SUV-ove i crossovere, koje proizvođači guraju zbog veće zarade.

ISTRAŽIVANJE Cijene auta su podivljale: U 13 godina su se gotovo udvostručile

Pritom se ne smije zaboraviti da je maleni i pristupačni automobil za mnoge jedini način da ostanu mobilni. Studenti, mlade obitelji, umirovljenici i obitelji manjim primanjima ne trebaju luksuz, nego praktično vozilo koje mogu platiti. Ako im tržište to ne ponudi, okrenut će se tržištu rabljenih, no sve manje novih automobila znači i sve manje rabljenih, pa će i to tržište uskoro početi presušivati.

Author: Jan Woitas/DPA/PIXSELL foto: Jan Woitas/DPA/PIXSELL

Auti su postali sigurniji, udobniji, brži i napredniji, ali cijena koju kupci plaćaju za taj napredak sve je viša. Zato ostaje ključno pitanje: može li vožnja ostati dostupna svima ili će mali automobil uskoro postati rijedak prizor na cesti.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.