Početna Magazin 263 pregleda

Kod rabljenih auta iz uvoza više se vara na kilometraži

FOTO: Canva

Osim toga, anketa koju je tvrtka carVertical provela na uzorku većem od 10.000 vozača u Europi pokazala je da 46,3 posto kupaca rabljenih automobila ne vjeruje prodavačima

Iako uvezeni automobili čine značajan dio tržišta rabljenih vozila diljem Europe, kupci bi trebali pažljivo procijeniti sve rizike prije kupnje. Budući da države ne razmjenjuju podatke o vozilima, na tržištu je mnogo automobila s manipuliranom kilometražom.

Studija koju je proveo carVertical, tvrtka za podatke o automobilima, pokazuje da bi kupci automobila u Hrvatskoj trebali biti posebno oprezni jer postoji veća vjerojatnost da uvezena vozila imaju vraćenu kilometražu. Ovaj rizik potkrijepljen je podacima i odražava se u razmišljanju vozača. Anketa koju je tvrtka carVertical provela diljem Europe pokazala je da je 75 posto vozača zabrinuto zbog skrivenih nedostataka, a više od trećine vozača, njih 35 posto, izjavilo je da su u prošlosti već bili prevareni, što potvrđuje opravdanost njihovih strahova.

Uvezeni automobili rizičniji su izbor

Nakon analize svih izvješća o povijesti vozila koja su korisnici tvrtke carVertical u Hrvatskoj kupili između rujna 2024. i kolovoza 2025. godine, utvrđeno je da je 2,2 posto provjerenih vozila imalo vraćenu kilometražu. Međutim, ukupna statistika ne odražava u potpunosti stvarni razmjer prevara na brojačima kilometara.

Među uvezenim automobilima 2,5 posto ih je imalo manipuliranu kilometražu, u usporedbi sa samo 1,6 posto automobila korištenih isključivo u Hrvatskoj. Zbog toga je pri kupnji uvezenog automobila vjerojatnost nailaska na vraćenu kilometražu otprilike 1,6 puta veća.

Osim toga, anketa koju je tvrtka carVertical provela na uzorku većem od 10.000 vozača u Europi pokazala je da 46,3 posto kupaca rabljenih automobila ne vjeruje prodavačima. Mnogi su kupci već bili prevareni, pa kupnja rabljenog vozila često predstavlja izvor stresa.

Budući da se zapisi o kilometraži, povijest nesreća i drugi važni podaci o vozilu zadržavaju u zemlji iz koje je vozilo uvezeno, neki prodavači i autosaloni možda nisu ni svjesni da automobil koji prodaju ima lažiranu kilometražu ili je sudjelovao u ozbiljnijoj prometnoj nesreći.

„Države imaju različite zakone o manipulaciji kilometražom, što otežava kontrolu ovakve vrste prevare na međunarodnoj razini. Budući da države ne razmjenjuju zapise o povijesti vozila, povijest automobila počinje ispočetka kada se izveze. Zato je rizik kupnje automobila s vraćenom kilometražom nekoliko puta veći kada birate uvezeno vozilo”, objašnjava Matas Buzelis, automobilski stručnjak tvrtke carVertical.

Više od dvije trećine provjerenih automobila u Hrvatskoj je uvezeno

Broj uvezenih automobila znatno se razlikuje od zemlje do zemlje u Europi. Najveći broj uvezenih automobila zabilježen je u Latviji, Litvi, Srbiji i Ukrajini. Od svih automobila u Hrvatskoj, a koji su provjereni na platformi carVertical, 67,3% je uvezeno, dok je 32,7% voženo u Hrvatskoj.

Što je više automobila uvezeno u državu, veća je vjerojatnost za kupnju vozila sa skrivenim nedostacima.

„Automobili obično dolaze iz Zapadne u Istočnu i Srednju Europu. Često se radi o automobilima koji su sudjelovali u prometnim nesrećama ili im je kilometraža vraćena. Samo zato što automobil dolazi iz Njemačke, Francuske ili neke druge zemlje, ne znači automatski da je u dobrom stanju. Svaki automobil ima svoju priču, ali neke od njih nisu lijepe”, kaže Buzelis.

35 posto kupaca automobila tvrdi da su prevareni

Ako je automobil od trenutaka proizvodnje korišten samo u jednoj zemlji, lokalne institucije najčešće imaju detaljnu dokumentaciju o njegovoj prošlosti. No kada je vozilo uvezeno, povijesni zapisi ne „putuju” uvijek s njim.

Prema rezultatima ankete, 83,2 posto ispitanika smatra da bi kupci trebali imati uvid u povijesne podatke o vozilu, a 61,5% ispitanika podržava dijeljenje neosjetljivih podataka kako bi se to i omogućilo.

Iako neke europske države tretiraju broj šasije kao osobni podatak, naše istraživanje pokazuje da, kada se zbroje odgovori „slažem se” i „u potpunosti se slažem”, više od 70 posto ispitanika smatra da broj šasije ne bi trebao biti osjetljiva informacija i da njegovo otkrivanje ne ugrožava privatnost.

Rezultati istraživanja tvrtke carVertical pokazuju da su nepošteni prodavači prevarili 35 posto vozača, prodavši im automobil s vraćenom kilometražom i/ili skrivenim nedostacima. Veća transparentnost podataka o vozilima smanjila bi broj prevara i donijela bi prijeko potrebnu jasnoću na europsko tržište rabljenih automobila.

Studija tvrtke carVertical analizirala je izvješća o povijesti vozila koja su korisnici tvrtke kupili između rujna 2024. i kolovoza 2025. godine. Osim toga, ta se studija temelji na anketi prikazanoj na internetskoj stranici za učitavanje izvješća tvrtke carVertical, provedenoj u listopadu i studenom 2025. godine, a u kojoj je sudjelovalo 10.000 ispitanika iz 35 zemalja. Budući da su rezultati ankete obuhvatili samo korisnike tvrtke carVertical, uzorak predstavlja pojedince koji pokazuju aktivan interes za rabljene automobile.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.