Test je pokazao da i kad na zaslonu zasvijetli 0 posto, još uvijek nije sve izgubljeno. U vozilu postoji sigurnosna rezerva
Iako su električni automobili danas tehnološki napredni i sveprisutniji, strah da bi mogli „ostati bez daha“ u ključnom trenutku i dalje lebdi nad mnogim potencijalnim kupcima. Psihološka barijera u vidu tzv. "range anxietyja", straha od prazne baterije, ne nestaje lako, unatoč sve boljoj infrastrukturi i sve pametnijim sustavima u vozilima. Ali što se zapravo događa kad električni automobil pokaže 0 posto kapaciteta baterije? Koliko još stvarno možete voziti? Da bi to saznali, stručnjaci iz njemačkog tehnološkog časopisa c’t i ADAC-a odlučili su provesti temeljit test sa šest električnih automobila.
U pokus su uključeni Tesla Model Y, BYD Seal, Volkswagen ID.3, Nio EL6, Kia EV6 i Volvo EX40. Vozila su na ispitivanju bila podvrgnuta vožnji konstantnom brzinom od 100 km/h, a test je započeo kada je svaki od njih imao još 20 posto baterije. U toj fazi svi su još pokazivali sasvim zadovoljavajuću preostalu autonomiju – od 60 kilometara kod Volva do 95 kilometara kod Tesle. Ni jedan automobil nije pokazivao ozbiljnija ograničenja; klimatizacija je radila, performanse su bile nepromijenjene, a tek su se kod dva primjerka pojavila diskretna upozorenja u obliku narančaste ikone baterije.
Situacija se počinje mijenjati kada pokazivač padne ispod 10 posto. Tada svi modeli počinju upozoravati vozača putem jasnih i vizualno istaknutih signala – često crvene boje. Kod nekih automobila dolazi i do ograničenja snage, iako je to pri stabilnoj brzini od 100 km/h ostalo gotovo neprimjetno. Drugim riječima, iako automobili počinju signalizirati kraj energije, još uvijek se voze uobičajenom brzinom i ponašaju se stabilno, što je ključno za sigurnost vožnje.
Međutim, pravi test izdržljivosti počinje kada baterija padne ispod 5 posto. Tada gotovo svi automobili uvode konkretnije restrikcije. U Kiji EV6, primjerice, pojavljuje se simbol kornjače i poruka o ograničenju snage motora. Ipak, unatoč takvim upozorenjima, sva testirana vozila uspjela su prijeći dodatnih desetak kilometara i nakon što je zaslon pokazao – nulu.
U toj fazi pojedini automobili počinju prikazivati dodatne simbole, poput slova „P“ koje sugerira da je krajnje vrijeme za parkiranje, ili broja 30 koji označava maksimalnu brzinu u kriznom načinu rada. Snaga se dalje smanjuje, automobili gube dah, a vozaču postaje jasno da je preostalo samo nekoliko minuta do potpunog gašenja. Potraga za sigurnim mjestom zaustavljanja postaje prioritet.A što kad vozilo stvarno stane? Tu nastaje prava nevolja. Kad električni auto ostane bez struje, on ne može biti pogurnut ni odvučen poput klasičnog automobila. Pogonski sklop mu je zaključan, kotači blokirani, a jedina realna opcija postaje poziv za pomoć – bilo mobilnoj punionici, bilo specijaliziranom vučnom vozilu. Pomicanje vozila bez struje gotovo je nemoguće. Ako se to dogodi na nezgodnom mjestu, posljedice mogu biti neugodne, pa i opasne.
Zaključno, test je pokazao da i kad na zaslonu zasvijetli 0 posto, još uvijek nije sve izgubljeno. U vozilu postoji sigurnosna rezerva – svojevrsni skriveni postotak – koji proizvođači ostavljaju kako bi se zaštitila baterija i kako bi vozač imao još nekoliko kilometara za spašavanje situacije. Ipak, to nije nešto na što se treba oslanjati. Sustavi nisu dizajnirani za redovitu vožnju na „rezervi“, već kao posljednja šansa u nuždi.
Dakle, iako je dobro znati da možete dobaciti malo dalje nego što piše na instrumentima, još je bolje to nikada ne isprobavati. Jer kad električni automobil stane, više ne postoji "još samo malo do benzinske" – postoji samo tišina... i čekanje da vam netko dovede struju.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.