Ovaj motor rje ođen iz nužde, proslavio se u blatu i prašini relija, a danas i dalje živi kao srce i duša modernih RS modela
Taj zvuk je nemoguće zamijeniti. Nije "dosadno zujanje" četverocilindraša, a nije ni "uglađeno režanje" šestaka. To je reski, neparni, "ratnički urlik" koji se urezao u pamćenje svakog zaljubljenika u automobile. I taj zvuk odjekuje već gotovo 50 godina. Audi se, naime, priprema za proslavu pola stoljeća svog legendarnog peterocilindričnog motora, stroja koji je rođen iz nužde, proslavio se u blatu i prašini relija, a danas i dalje živi kao srce i duša modernih RS modela. Priča o njemu priča je o Audijevom slavnom motu "Vorsprung durch Technik" (Napredak kroz tehniku).
Od limuzine do reli zvijeri
Sve je počelo 1976. godine, ne u nekom trkaćem modelu, već u drugoj generaciji Audija 100. Inženjeri su tražili motor koji bi bio snažniji od četverocilindraša, ali kompaktniji i lakši od rednog šestaka. Rješenje je bio 2,1-litreni redni motor s pet cilindara i skromnih 136 KS. Bio je to pametan kompromis koji je Audiju 100 dao status više klase.
No, prava slava stigla je tek nekoliko godina kasnije. Kada su mu dodali turbopunjač i ugradili ga u legendarni Audi quattro, peterocilindraš je postao zvučna podloga zlatne ere Grupe B u reliju. Strojevi poput Sport Quattra, sa svojih 306 KS u cestovnoj i preko 450 KS u trkaćoj izvedbi, dominirali su svjetskim prvenstvom. Finac Hannu Mikkola i Šveđanin Stig Blomqvist osvajali su naslove, a zvuk njihovih Audija ledio je krv u žilama konkurencije. Vrhunac je dosegnut 1987. kada je Walter Röhrl u monstruoznom Sport quattru S1 (E2) s gotovo 600 KS pokorio američku brdsku utrku Pikes Peak i zacementirao status ovog motora u povijesti automobilskog sporta.
Duga stanka i trijumfalan povratak
Čak i nakon ere relija, peteroocilindraš je nastavio živjeti. Toliko cilindara je imao i prvi Audijev TDI motor u modelu 100, kao i legendarni Avant RS2 iz 1994., super-karavan razvijen u suradnji s Porscheom koji je s 315 KS stvorio potpuno novu klasu automobila. Ipak, sredinom devedesetih, dolaskom modernijih V6 motora, "petak" se povukao sa scene.
Mnogi su mislili da je to kraj, ali 2009. godine uslijedio je veliki povratak. U Audiju TT RS predstavljen je potpuno novi 2,5-litreni TFSI motor s turbopunjačem i izravnim ubrizgavanjem. S 340 KS i onim prepoznatljivim zvukom, odmah je osvojio srca entuzijasta, a ubrzo se našao i u modelima RS 3 i RS Q3.
Moderna zvijer ručno se sastavlja u Mađarskoj
Danas taj motor živi u Audiju RS3, odlazećem RS Q3 i Cupri Formentor. Moderna verzija 2.5 TFSI motora razvija impresivnih 400 KS i 500 Nm okretnog momenta, što je dovoljno da RS3 lansira od 0 do 100 km/h za samo 3,8 sekundi. Uz doplatu, maksimalna brzina seže do čak 290 km/h.
Tajna njegovog jedinstvenog zvuka leži u neparnom broju cilindara i specifičnom redoslijedu paljenja 1-2-4-5-3. Paljenje se izmjenjuje između susjednih i udaljenih cilindara, što stvara ritmičan i pomalo "off-beat" karakter koji se ne može replicirati. No, ovaj motor nije samo zvuk. Riječ je o primjeru vrhunskog inženjerstva. Blok motora izrađen je od laganog aluminija, radilica je šuplja, a stijenke cilindara presvučene su plazmom kako bi se smanjilo trenje. Svaki primjerak se i danas ručno sastavlja u Audijevoj tvornici u Győru u Mađarskoj, gdje ga stručnjaci sklapaju na 21 radnoj stanici.
Dok se automobilska industrija kreće prema elektrifikaciji, sudbina ovog dragulja s unutarnjim izgaranjem je neizvjesna. No, dok je tu, Audijev peteroocilindraš ostaje glasan podsjetnik na eru kada su emocije i mehanička simfonija bili jednako važni kao i suhe brojke. Za Audijeve fanove, on je i dalje srce marke.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.