Početna Magazin 39 pregleda

Legenda slavi 50. rođendan: Kako je Audijev motor s pet cilindara postao ikona

FOTO: Audi

Ovaj motor rje ođen iz nužde, proslavio se u blatu i prašini relija, a danas i dalje živi kao srce i duša modernih RS modela

Taj zvuk je nemoguće zamijeniti. Nije "dosadno zujanje" četverocilindraša, a nije ni "uglađeno režanje" šestaka. To je reski, neparni, "ratnički urlik" koji se urezao u pamćenje svakog zaljubljenika u automobile. I taj zvuk odjekuje već gotovo 50 godina. Audi se, naime, priprema za proslavu pola stoljeća svog legendarnog peterocilindričnog motora, stroja koji je rođen iz nužde, proslavio se u blatu i prašini relija, a danas i dalje živi kao srce i duša modernih RS modela. Priča o njemu priča je o Audijevom slavnom motu "Vorsprung durch Technik" (Napredak kroz tehniku).

Od limuzine do reli zvijeri

Sve je počelo 1976. godine, ne u nekom trkaćem modelu, već u drugoj generaciji Audija 100. Inženjeri su tražili motor koji bi bio snažniji od četverocilindraša, ali kompaktniji i lakši od rednog šestaka. Rješenje je bio 2,1-litreni redni motor s pet cilindara i skromnih 136 KS. Bio je to pametan kompromis koji je Audiju 100 dao status više klase.

Author: Audi foto: Audi

No, prava slava stigla je tek nekoliko godina kasnije. Kada su mu dodali turbopunjač i ugradili ga u legendarni Audi quattro, peterocilindraš je postao zvučna podloga zlatne ere Grupe B u reliju. Strojevi poput Sport Quattra, sa svojih 306 KS u cestovnoj i preko 450 KS u trkaćoj izvedbi, dominirali su svjetskim prvenstvom. Finac Hannu Mikkola i Šveđanin Stig Blomqvist osvajali su naslove, a zvuk njihovih Audija ledio je krv u žilama konkurencije. Vrhunac je dosegnut 1987. kada je Walter Röhrl u monstruoznom Sport quattru S1 (E2) s gotovo 600 KS pokorio američku brdsku utrku Pikes Peak i zacementirao status ovog motora u povijesti automobilskog sporta.

Author: Audi foto: Audi

Duga stanka i trijumfalan povratak

Čak i nakon ere relija, peteroocilindraš je nastavio živjeti. Toliko cilindara je imao i prvi Audijev TDI motor u modelu 100, kao i legendarni Avant RS2 iz 1994., super-karavan razvijen u suradnji s Porscheom koji je s 315 KS stvorio potpuno novu klasu automobila. Ipak, sredinom devedesetih, dolaskom modernijih V6 motora, "petak" se povukao sa scene.

Author: Audi foto: Audi

Mnogi su mislili da je to kraj, ali 2009. godine uslijedio je veliki povratak. U Audiju TT RS predstavljen je potpuno novi 2,5-litreni TFSI motor s turbopunjačem i izravnim ubrizgavanjem. S 340 KS i onim prepoznatljivim zvukom, odmah je osvojio srca entuzijasta, a ubrzo se našao i u modelima RS 3 i RS Q3.

Moderna zvijer ručno se sastavlja u Mađarskoj

Danas taj motor živi u Audiju RS3, odlazećem RS Q3 i Cupri Formentor. Moderna verzija 2.5 TFSI motora razvija impresivnih 400 KS i 500 Nm okretnog momenta, što je dovoljno da RS3 lansira od 0 do 100 km/h za samo 3,8 sekundi. Uz doplatu, maksimalna brzina seže do čak 290 km/h.

Author: Audi foto: Audi

Tajna njegovog jedinstvenog zvuka leži u neparnom broju cilindara i specifičnom redoslijedu paljenja 1-2-4-5-3. Paljenje se izmjenjuje između susjednih i udaljenih cilindara, što stvara ritmičan i pomalo "off-beat" karakter koji se ne može replicirati. No, ovaj motor nije samo zvuk. Riječ je o primjeru vrhunskog inženjerstva. Blok motora izrađen je od laganog aluminija, radilica je šuplja, a stijenke cilindara presvučene su plazmom kako bi se smanjilo trenje. Svaki primjerak se i danas ručno sastavlja u Audijevoj tvornici u Győru u Mađarskoj, gdje ga stručnjaci sklapaju na 21 radnoj stanici.

Author: Audi foto: Audi

Dok se automobilska industrija kreće prema elektrifikaciji, sudbina ovog dragulja s unutarnjim izgaranjem je neizvjesna. No, dok je tu, Audijev peteroocilindraš ostaje glasan podsjetnik na eru kada su emocije i mehanička simfonija bili jednako važni kao i suhe brojke. Za Audijeve fanove, on je i dalje srce marke.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.