U medijima u SAD-u zadnjih su dana osvanule reportaže s brzih punionica ispred kojih automobili čekaju u redu, a neki vlasnici su se u njima požalili da se njihovi automobili uopče "ne žele" puniti
Kako električni automobili postaju sve uobičajeniji na vidjelo izlaze problemi koji vlasnici imaju s njima, a o kojima se malo priča. Iz SAD-a, u kojem trenutno vladaju ekstremne hladnoće stižu nam vijesti o desecima električnih automobila koji su zbog niskih temperatura ostali bez energije ili se nisu mogli napuniti.
Dobro je poznato da električna vozila gube veliki dio svog dosega na hladnoći, posebno na temperaturama znatno ispod ništice poput onih koje su ovaj tjedan pogodile SAD. Istraživanja su pokazala da gubitak dometa varira od 10% do gotovo 50 posto, ovisno o temperaturama i modelu automobila. No mnogi ne znaju da se električni auti također slabo i sporo pune na ekstremnim hladnoćama. U medijima u SAD-u zadnjih su dana osvanule reportaže s brzih punionica ispred kojih automobili čekaju u redu, a neki vlasnici su se u njima požalili da se njihovi automobili uopće "ne žele" puniti.
Istina je da hladno vrijeme može biti izuzetno problematično za električna vozila. Ono čak uzrokuje probleme i za konvencionalna vozila na benzin i dizel. Ali stručnjaci tvrde da bi uz malo planiranja i prilagodbe vlasnici i električnih auta i zimi trebali moći putovati uglavnom nesmetano.
U čemu je problem?
Unutar EV baterija, litijevi ioni kreću se kroz tekući elektrolit, proizvodeći električnu energiju. Ali kada je baterija hladna oni putuju sporije kroz elektrolit i ne oslobađaju toliko energije. To smanjuje performanse baterije, a samim time i doseg električnog auta. Isti problem se javlja i kada baterija treba osloboditi, ali i kada treba prihvatiti energiju, odnosno kada se puni. Budući da se elektroni kreću sporije, baterija ne može prihvatiti toliko električne energije iz punionice što usporava punjenje. Baterije moraju biti dovoljno tople da bi se elektroni kretali, dakle i da bi se punile.
"Gotovo sve što je kemijska tvar usporava kada dođe do niskih temperatura temperature. To je samo nešto što nam je priroda dala i s tim se moramo nositi", rekao je Neil Dasgupta, izvanredni profesor inženjerstva strojarstva i znanosti o materijalima na Sveučilištu Michigan za Associated press.
Kako brže puniti električni auto na velikim hladnoćama?
Većina električnih vozila programirana je da zagrije bateriju kada vozač u navigacijski sustav unese informaciju da je njegov cilj stanica za punjenje automobila. Automobil će tada tijekom vožnje grijati bateriju kako bi ona do punjača postigla temperaturu na kojoj će se najefikasnije puniti. Zbog toga je dosta važno tijekom zime prije odlaska na punjač pokrenuti navigacijski sustav.
Naime, na niskim temperaturama može proći pola sata da se baterija zagrije kako bi bila spremna za brzo punjenje. Prekondicioniranje baterije ju također i ubrzano prazni tako da je dosta važno tijarom zime ne dopustit da se doseg, odnosno ranina napunjenosti baterije ne približi kritičnoj. Ako u bateriji nema dovoljno energije ona se neće pripremiti za punjenje i čitav proces će trajati mnogo duže na samom punjaču. Tijekom prave zime, odnosno velikih hladnoća, ne preporučuje se da razina napunjenosti baterije padne ispod 20 posto jer to već može biti vrlo problematično i koštati vas dužeg vremena na punjaču, ali i eventualnog potpunog pražnjenja baterije jer auto troši mnogom više energije za zagrijavanje kabine i same baterije.
Vozači električnih vozila nemaju drugog izbora nego planirati unaprijed, posebno po hladnom vremenu.
Hoće li tako izgledati budućnost vožnje?
Najvjerojatnije ne. Vlasnici aktualnih električnih automobila morat će se pomiriti sa svim ovim problemima dog god posjeduju svoja vozila, no vlasnicima budućih električnih automobila moglo bi biti mnogo lakše. Tehnologija baterija ubrzano napreduje, te se razvijaju nove kemije baterija koje su otpornije na hladno vrijeme. Također, proizvođači automobila vjerojatno će smisliti bolje načine da zaštite i zagriju bateriju.
Kako sve više potrošača bude kupovalo električna vozila i kako sve više proizvođača automobila ulazi na tržište, oni će razvijati modele koji su više prilagođeni hladnijim klimatskim uvjetima. U nekim slučajevima ukupni domet možda će se morati malo žrtvovati kako bi se postigle bolje performanse pri hladnom vremenu.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.