Baterija se zimi također hladi, što ima velik utjecaj na njene performanse uzmemo li u obzir da su idealne temperature za njen rad uglavnom između 20 i 40 stupnjeva Celzijusa
Svatko tko zimi prvi put vozi električni automobil ostat će neugodno iznenađen. Čim temperature padnu ispod nule, potrošnja energije vrtoglavo raste. Ali zašto je to tako? Jedan od razloga za to je grijanje, a to se obavlja energijom iz pogonske baterije. No, grijanje nije glavni razlog za veću potrošnju i manje dosege zimi, glavni razlog je - sama baterija.
Naime, baterija se zimi također hladi, što ima velik utjecaj na njene performanse uzmemo li u obzir da su idealne temperature za njen rad uglavnom između 20 i 40 stupnjeva Celzijusa. U ovom području elektrokemija baterije najbolje funkcionira i baterija može razviti svoj puni energetski kapacitet.
Postizanje ovih temperatura tehnički je veliki izazov zimi. Za zagrijavanje potpuno ohlađene baterije teške nekoliko stotina kilograma potrebna je velika količina energije. Što je veća baterija i što je niža vanjska temperatura, potrebno je više energije.
Kako bi procijenio gubitke energije pri različitim vanjskim temperaturama i potkrijepio ih brojkama, ADAC je napravio veliku analizu kako bi otkrio kako zima stvarno utječe na potrošnju i doseg određenih električnih modela. Rezultati se temelje na tri različite serije testova i scenarija: Green NCAP mjerenja na ispitnom stolu, vožnja na ADAC-ovom testnom poligonu i protokoli potrošnje iz ADAC-ovih maraton testova automobila.
Na kratkim putovanjima (23 kilometra u 30 minuta), potrošnja električnog automobila iznimno se povećava kada je vanjska temperatura znatno ispod ništice. Ovisno o testiranom modelu, potrošnja električnog automobila s hladnom baterijom veća je za 38 ili do 107 posto pokazali su testovi Green NCAP-a.
U nastavku je popis modela s potrošnjom energije u raznim temperaturnim uvjetima. U prvom redu iza naziva modela je potrošnja (kWh/100 km) pri +23 °C, a u drugom pri -7 °C. U trećem redu je povećanje potrošnje.
Audi Q4 e-tron 50 20,7 30,4 46%
BYD Atto 3 18,2 25,1 38%
Cupra Born 58 kWh 18,6 32,0 72%
Dacia Spring 45 16,2 22,5 39%
Hyundai Ioniq 5 58 kWh 18,8 34,8 85%
MG5 Maximum Range 19,0 33,1 74%
Nio ET7 100 kWh 17,7 30,4 72%
Nissan Ariya 87 kWh 19,3 31,2 62%
Ora Funky Cat 18,1 26,4 46%
Renault Kangoo E-Tech Electric 21,0 42,3 101%
Renault Megane E-Tech Electric EV60 16,9 30,0 78%
Tesla Model 3 16,5 28,5 73%
Tesla Model S 18,7 30,8 65%
VW ID.5 16,1 33,4 107%
XPeng G9 19,3 32,4 68%
Prema ispitivanjima Green NCAP-a kod Renaulta Kangoo E-Tech Electric i VW ID.5, potrebna energija se povećava za više od 100 posto pri vanjskoj temperaturi od -7 °C. BYD Atto 3 i Dacia Spring su relativno dobri te troše 38 i 39 više. U prosjeku su testirani električni automobili na -7 °C ostvarili 70 posto veću potrošnju. Rezultati su dosta poražavajući.
Mjerenja potrošnje Green NCAP-a najgori su mogući scenarij za električne automobile u pogledu dosega, osobito zimi. Vozilo se za mjerenje hladi na -7 °C i mora prijeći WLTC udaljenost od 23 kilometra. Vozilo zagrijava unutrašnjost, a obično i akumulator, što košta puno energije.
Pod pretpostavkom da se vozilo mora ohladiti i ponovno zagrijati prije svakog sljedećeg putovanja, Renault Kangoo i VW ID.5 na -7°C imali bi upola manji doseg nego pri 23 °C. S druge strane, BYD Atto 3 i Dacia Spring gube manje od 30 posto dosega. U prosjeku električni automobili imaju oko 40 posto manji doseg, što odgovara dosadašnjim saznanjima o dosezima električnih auta zimi.
U nastavku je popis modela s dosezima u raznim temperaturnim uvjetima. U prvom redu iza naziva modela je doseg u pri +23 °C, a u drugom pri -7 °C.
Audi Q4 e-tron 50 400 km 272 km
BYD Atto 3 376 km 273 km
Cupra Born 58 kWh 336 km 195 km
Dacia Spring 45 200 km 144 km
Hyundai Ioniq 5 58 kWh 353 km 191 km
MG5 Maximum Range 323 km 185 km
Nio ET7 100 kWh 580 km 337 km
Nissan Ariya 87 kWh 507 km 313 km
Ora Funky Cat 380 km 260 km
Renault Kangoo E-Tech Electric 251 km 125 km
Renault Megane E-Tech Electric EV60 403 km 226 km
Tesla Model 3 414 km 241 km
Tesla Model S 604 km 367 km
VW ID.5 524 km 252 km
XPeng G9 586 km 350 km
Budući da se najgori mogući scenarij Green NCAP-a s redovitim kratkim relacijama na -7 °C odnosi samo na manji udio vozača električnih automobila u vrlo hladnim krajevima, ADAC je testirao domete s tri vozila kao primjer u uvjetima koji su češći u ovom dijelu Europe. Potrošnja i doseg su testirani na 0 i +20 °C. Tijekom testa potrošnje na poligonu ADAC-a vozilo se konstantnim brzinama od 30 km/h, 50 km/h, 80 km/h i 120 km/h, a sva vozila su imala identične uvjete bez da je na potrošnju utjecao promet ili stil vožnje pojedinog vozača.
Kad je vanjska temperatura bila na razini točke smrzavanja, testna su vozila trošila osjetno više električne energije nego na temperaturama od 20 stupnjeva. Ipak, rast potrošnje je bio znatno manji nego u slučaju testa koji je proveo Green NCAP. Kad je bilo hladno VW ID.3 (još uvijek sa starom verzijom softvera 2.3) trošio je 30 posto više. Renault Zoe i Peugeot e-208, zabilježili su 21 posto veću potrošnju goriva.
U nastavku je popis modela s potrošnjom (uključujući gubitke prilikom punjenja) u različitim temperaturnim uvjetima. U prvom redu iza naziva modela je potrošnja (kWh/100 km) pri +20 °C, a u drugom pri 0 °C. U trećem redu je povećanje potrošnje.
VW ID.3 25,1 32,7 30%
Renault Zoe 27,2 32,8 21%
Peugeot e-208 26,2 31,7 21%
Razlike u odnosu na rezultate mjerenja Green NCAP-a mogu se objasniti, s jedne strane, višom temperaturom pri kojoj su se ispitivanja odvijala. S druge strane, porast potrošnje je manji jer su to bila putovanja duga 100 kilometara. Na Green NCAP kratkom putovanju (samo 23 kilometra), početna energija za grijanje unutrašnjosti i baterije ima znatno veći utjecaj na prosječnu potrošnju nego na dužim putovanjima. Nakon što se unutrašnjost potpuno zagrije, potrebno je puno manje energije za održavanje temperature.
Razlike između hladnih i toplih godišnjih doba vidljive su i po rezultatima potrošnje na ADAC-ovim maratonskim testovima. Opel Ampera-e, Renault Zoe i VW e-Up bili su u stalnoj uporabi na javnim cestama tijekom cijele godine. ADAC je cijelo vrijeme pratio potrošnju. U prosjeku, ovisno o testnom vozilu, došlo je do povećanja potrošnje vezane uz zimu od 25 do 31 posto.
U nastavku je popis modela s potrošnjom tijekom zime i ljeta . U prvom redu iza naziva modela je potrošnja (kWh/100 km) tijekom ljeta, a u drugom tijekom zime. U trećem redu je povećanje potrošnje.
Opel Ampera-e 17,2 21,5 25%
VW e-up 12.9 16.9 31%
Renault Zoe 15.9 20.8 31%
Zaključak: Zimi električni auto uvijek više troši
Potrošnja energije električnih automobila - a time i troškovi električne energije - ponekad su znatno veći zimi. Ovo je osobito vidljivo kada su temperature ispod nule i kada ima mnogo "hladnih startova". Međutim, gubitak dosega na kratkim relacijama obično nije problem. U pravilu imate dovoljno prilika za punjenje automobila iznova i iznova: povoljno na wallboxu kod kuće, na stanici za punjenje ispred supermarketa ili na drugom javnom punjaču.
A na duljim putovanjima gdje je doseg važan, može se planirati dodatna potrošnja i možda će biti potrebno još jedno dodatno zaustavljanje za punjenje. Također ne treba zaboraviti da dizel ili benzinac također zimi troše više goriva. Benzinski motori u prosjeku troše 15 posto, a dizelski 24 posto više po testu koji je proveo Green NCAP.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.