Korejska praksa pokazuje kako sam automobil može postati zaštita od neželjenih kazni, ali Europa ostaje pri stavu da vozač mora biti taj koji odlučuje i reagira
Automobili koji sami usporavaju prije kamera i drže prosjek dozvoljene brzine kroz cijelu dionicu s nadzorom prosječne brzine zvuče kao scenarij iz budućnosti, ali u Južnoj Koreji već su stvarnost. Najbolji primjer je Hyundai Nexo, s kojim su novinari nizozemskog Autoweeka nedavno prošli gotovo tisuću kilometara autocesta i zavojitih lokalnih ruta u Koreji i pritom isprobali sustav koji vozača može praktički osloboditi brige o kaznama.
Nexo u južnokorejskoj specifikaciji koristi naprednu kombinaciju adaptivnog tempomata i navigacijskih podataka. Umjesto da samo održava razmak i brzinu, automobil aktivno kontrolira tempo prema nadolazećim radarima. Ako prilazite kameri za brzinu brže nego što je dopušteno, Nexo će samostalno smanjiti brzinu auta točno do limita, a zatim, nakon prolaska kamere, ponovno ubrzati na onu brzinu koju je vozač prethodno postavio. Sustav funkcionira i kod klasičnih fiksnih radara i kod kamera koje prate prosječnu brzinu na određenim dionicama, poput talijanskog Tutora.
Na takvim dionicama sustav se ponaša još impresivnije. Naime, u tom slučaju automobil ne samo da održava konstantan tempo, nego na središnjem zaslonu prikazuje i trenutačnu prosječnu brzinu unutar nadzirane zone. Ako prosjek počinje prelaziti dopušteno, sustav odmah prilagođava brzinu kako kazna ne bi stigla.
Ovaj sustav je u korejskoj svakodnevici potpuno legalan i smatra se logičnom nadogradnjom automatskih sustava pomoći u vožnji. No za vozače u Europi to ipak ostaje zabranjena tehnologija. Iako su od 2024. svi novi automobili u Europskoj uniji obvezni imati sustav inteligentnog ograničavanja brzine (ISA), on smije samo upozoravati, vizualno ili zvučno. Automatsko smanjivanje brzine zbog radara ili kontrolnih zona nije dopušteno jer Bruxelles to smatra izbjegavanjem zakonom propisanog nadzora, a ne sigurnosnom mjerom. Zbog toga primjerci modela Nexo koji stižu na europsko tržište imaju drugačiji softver koji će upozoriti, ali neće usporavati.
Korejska praksa pokazuje kako sam automobil može postati zaštita od neželjenih kazni, ali Europa ostaje pri stavu da vozač mora biti taj koji odlučuje i reagira. Možda će se to jednog dana promijeniti, no za sada sustav koji sam misli na vaš novčanik i vozačku dozvolu ostaje privilegij vozača na dalekom istoku.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.