Razlog otpora je razumljiv. Električni automobili i dalje čine samo 16,1 posto tržišta EU-a u prvih devet mjeseci ove godine, prema ACEA-i. Doći na sto posto u devet godina zvuči nemoguće
Europska unija odavno je potvrdila ambiciozan plan da od 2035. prestaje prodaja novih automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem. No iako je odluka donesena, nije nepromjenjiva. Njena revizija je s 2026. pomaknuta već na prosinac ove godine, a najveći proizvođači koriste priliku kako bi dodatno pritisnuli Bruxelles. Među njima je sada najglasniji Stellantis.
Predsjednik grupacije John Elkann u razgovoru za Politico jasno je poručio da EU mora popustiti i dopustiti prodaju određenih vrsta motora i nakon 2035. Konkretno, zalaže se za plug-in hibride te električne modele s produživačem dosega, gdje benzinski motor služi isključivo kao generator. Elkann, koji vodi i Ferrari, tvrdi da budućnost može uključiti i e-goriva kao alternativni put prema dekarbonizaciji.
Za europske se proizvođače izazovi gomilaju i prije famozne 2035. godine, Do 2029. moraju sniziti prosječne emisije flote za 15 posto u odnosu na razdoblje od 2020. do 2024. godine. Rok je trebao biti kraj ove godine, no EU je popustila i omogućila odgodu do 2027. godine. Nakon toga slijedi još teži korak. Između 2030. i kraja 2034. emisije flote moraju pasti na tek 49,5 g/km. Elkann traži ublažavanje. Umjesto godišnjeg cilja, prosjek bi se, kaže, trebao računati kroz petogodišnje razdoblje.
Razlog otpora je razumljiv. Električni automobili i dalje čine samo 16,1 posto tržišta EU-a u prvih devet mjeseci ove godine, prema ACEA-i. Doći na sto posto u devet godina zvuči nemoguće, a uz to bi radikalno ugrozilo tisuće radnih mjesta. Sličan ton stiže i iz drugih kuća: BMW-ov Joachim Post upozorio je da forsiranje elektrifikacije "može ubiti industriju", dok je šef Mercedesa Ola Källenius rekao da europska industrija "juri punom brzinom prema zidu".
Udio električnih vozila sigurno će postupno rasti zahvaljujući pristupačnijim modelima. Renault je upravo predstavio Twingo za manje od 20.000 eura, Volkswagen priprema ID. Polo za 2026. i još jeftiniji model za 2027., a kineski proizvođači dodatno snižavaju cijene. No iz perspektive Stellantisa, Citroëna, Peugeota, Opela i ostalih brendova pod grupacijom, Europa riskira prebrz skok bez infrastrukture, proizvodnog kapaciteta i ponajviše kupaca koji su spremni pratiti promjenu.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.