Globalni proizvođači suočeni su s rastućim troškovima energije, razvoja i prijelaza na električnu mobilnost. Modernizacija tvornica i ulaganja u električna vozila gutaju milijarde
Globalna autoindustrija u prvoj polovici 2025. godine prodala je više automobila nego lani, no financijski rezultati otkrivaju tamnu stranu tog rasta. Prema analizi portala Motor1 34 vodeća proizvođača isporučila su ukupno 37,6 milijuna vozila, što je porast od tri posto u odnosu na isto razdoblje 2024. Najveći rast ostvarili su Toyota, BYD i Geely, dok su Stellantis i Tesla zabilježili pad.
Unatoč većem volumenu, prihod se smanjio na 1155 milijardi eura, odnosno pao za dva posto. Glavni razlog krije se u padu prosječne cijene vozila, sa 32.419 na 30.708 eura. Na to je presudno utjecao kineski tržišni rat cijenama, gdje su BYD i Geely bilježili eksploziju prodaje, ali uz minimalan ili nikakav rast prihoda. BYD je prodao trećinu više vozila, ali mu je prihod porastao tek 14 posto, dok je Geely ostao na istoj razini.
Fahrzeugproduktion im Mercedes-Benz Werk Bremen | Pressefoto 2023
Vehicle Production at the Mercedes-Benz Sindelfingen plant | Press photo 2023
Još zabrinjavajuće su brojke o profitabilnosti. Operativna dobit pala je za 23 posto, na 104 milijarde eura, a veliki gubitaši su Stellantis i Nissan, uz loše rezultate Mercedesa, Forda, Tesle, Volkswagena, BMW-a i Honde. Pritom se jasno vide tri faktora pritiska: skupi europski troškovi proizvodnje, nesigurnosti koje dolaze iz američke trgovinske politike te agresivni kineski rat cijenama.
No pravi šok stiže kod neto dobiti. U šest mjeseci proizvođači su ostvarili tek 22,6 milijardi eura, što je pad od 69 posto. Neto marža pala je s 6,1 na svega dva posto, najnižu razinu u posljednjem desetljeću. To znači da je prosječna zarada po vozilu spala na samo 601 euro, dok su elitne marke i dalje daleko ispred. Ferrari po svakom prodanom automobilu zaradi čak 118 tisuća eura, Porsche oko 4900, a BMW i Mercedes između 2000 i 2500 eura.
Unatoč crnim brojkama, postoje i iznimke. Samo su Suzuki (+9 %), Ferrari (+9 %) i BYD (+2 %) uspjeli povećati neto dobit. Ferrari je tako ponovno potvrdio status najprofitabilnijeg proizvođača na svijetu, s maržom od 23,4 posto. Na ljestvici slijede Suzuki (9,1 posto), Kia (8,1 posto), Hyundai (7,2 posto) i kineski GWM (6,9 posto).
S druge strane, globalni proizvođači suočeni su s rastućim troškovima energije, razvoja i prijelaza na električnu mobilnost. Modernizacija tvornica i ulaganja u električna vozila gutaju milijarde, dok kupci na ključnim tržištima, poput Europe i SAD-a, sve teže prate cjenovnu utrku.
Slika budućnosti zato izgleda neizvjesno. Bez fleksibilnijih regulacija u Europi, jasnijih trgovinskih pravila u SAD-u i smirivanja cjenovnog rata u Kini, industrija bi mogla doživjeti ozbiljan udarac. Trenutačno rast prodaje ne znači i rast povjerenja investitora, jer se pokazuje da više vozila na cesti ne znači više novca u blagajni.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.