Još donedavno u Europi se godišnje prodavalo oko milijun automobila s cijenom ispod 15.000 eura. Danas je ta brojka pala na svega 100.000
Europsko tržište pristupačnih gradskih automobila nalazi se u slobodnom padu, a regulative Europske unije pritom ne pomažu, Štoviše, prema mišljenju vodećih ljudi Renaulta i Stellantisa, upravo je EU glavni krivac. Kako bi spasili segment malih automobila koji izumire, šefovi dvaju automobilskih divova predlažu radikalno rješenje: stvaranje potpuno nove kategorije vozila, po uzoru na japanske Kei automobile.
Još donedavno u Europi se godišnje prodavalo oko milijun automobila s cijenom ispod 15.000 eura. Danas je ta brojka pala na svega 100.000. Razlog? Kompleksni, skupi i sve brojniji regulatorni zahtjevi su u kombinaciji s inflacijom otjerali cijene "u nebesa". Predsjednik uprave Stellantisa, John Elkann, upozorava da će do 2030. autoindustrija morati odgovoriti na više od 120 novih regulativa, dok četvrtina njihovih inženjera već sada radi isključivo na usklađivanju s propisima, bez stvaranja dodane vrijednosti.
"Ako Japan ima Kei automobile koji čine 40 posto njihova tržišta, nema razloga da Europa ne uvede vlastitu E-Car kategoriju", poručuje Elkann. Njegova ideja je jasna, stvoriti regulativni okvir koji će omogućiti povratak malih, laganih i pristupačnih električnih vozila za urbanu mobilnost.
U intervjuu za Automotive News, samo nekoliko sati prije svoje iznenadne ostavke, Luca de Meo, sada bivši izvršni direktor Renault Grupe, potvrdio je zabrinutost: "Voziti svakodnevno električni automobil težak 2,5 tone očigledno je ekološki apsurd." De Meo zagovara masovni razvoj malih električnih automobila za gradsku vožnju i dostavu na kratke udaljenosti.
Naglasio je kako postojeće regulative favoriziraju velike i skupe automobile, čime mali proizvođači gube financijski motiv da razvijaju jeftinije modele: „Tražimo diferenciranu regulativu za manja vozila. Današnja pravila jednostavno guše njihovu isplativost.“
Stellantis se, barem djelomično, još drži segmenta mikrovozila. Citroën Ami, Opel Rocks-e i Fiat Topolino klasificirani su kao četverocikli, vozila koja prema postojećim EU propisima ne moraju zadovoljavati većinu sigurnosnih propisa za aute, no zato su vrlo spora s maksimalnom brzinom od 45 km/h. No taj pravni okvir je izuzetno ograničavajući i ne ostavlja prostora za naprednije električne gradske automobile s višom sigurnošću i boljim performansama.
Zato stručnjaci s francuskog automobilsko-istraživačkog centra Gerpisa također pozivaju europske zakonodavce da stvore novu kategoriju vozila, nešto poput japanskih Kei automobila, ali prilagođeno europskim standardima i mobilnosti. Vjeruju da bi to pomoglo europskim brendovima da se ravnopravno nose s rastućom konkurencijom iz Kine, osobito u nižim segmentima.
Fahrzeugproduktion im Mercedes-Benz Werk Bremen | Pressefoto 2023
Vehicle Production at the Mercedes-Benz Sindelfingen plant | Press photo 2023
Japanski Kei automobili postoje još od 1949. i moraju imati ograničene dimenzije, snagu i brzinu, ali zato uživaju brojne porezne i osiguravateljske benefite. Rezultat svega je ogroman tržišni udio i visoka razina lokalne mobilnosti. Europa, nasuprot tome, nema jedinstvenu kategoriju između skromnog četverocikla i "punopravnog automobila", što proizvođačima onemogućuje stvaranje profitabilnih, ali sigurnih gradskih vozila.
Stellantis i Renault vjeruju da se europski regulatorni okvir mora prilagoditi novim okolnostima. Umjesto da pokušavaju prilagoditi male automobile istim pravilima koja su namijenjena velikim SUV-ovima i limuzinama, pozivaju na postavljanje potpuno novih kriterija: jednostavnijih, jeftinijih i usmjerenih na funkcionalnu, zelenu mobilnost.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.