Početna Novosti 1584 pregleda

Prevara: Kineske marke su lažno "napuhavale" prodajne brojke

FOTO: Zeekr

Riječ je o posljedici brutalne konkurencije i višegodišnjeg cjenovnog rata na najvećem svjetskom tržištu automobila

U utrci za tržišnim udjelom i ispunjavanjem ambicioznih ciljeva, kineski proizvođači električnih automobila Neta i Zeekr koristili su sumnjive metode kako bi prikazali veće prodajne brojke nego što su zapravo ostvarili, javlja Reuters u svojem izvešću. Prema dokumentima i svjedočenjima dilera i kupaca, ključnu ulogu odigrala je praksa prijevremenog osiguranja vozila, što im je omogućilo da ih računovodstveno prikažu kao prodana bez da ih je itko kupio. 

Sustav registracije u Kini povezuje prodaju automobila s policom obveznog osiguranja. U praksi to znači da je dovoljno ugovoriti osiguranje kako bi vozilo bilo evidentirano kao prodano. Neta je tu mogućnost uvelike iskoristila. Između siječnja 2023. i ožujka 2024. tako je "prodano" čak 64.719 automobila, više od polovice ukupno prijavljenih 117.000 primjeraka u tom razdoblju. Zeekr je koristio sličnu metodu krajem 2024. preko svog glavnog prodavatelja u Xiamenu, što je navodno potvrđeno iz više izvora i dokumenata.  

Author: Zeekr foto: Zeekr

No zašto su to ove marke uopče radile? Riječ je o posljedici brutalne konkurencije i višegodišnjeg cjenovnog rata na najvećem svjetskom tržištu automobila. Proizvođači su očajnički pokušavali ispuniti kvartalne ciljeve i osigurati financijske poticaje, čak i po cijenu stvaranja zaliha "rabljenih vozila s nultom kilometražom", odnosno automobila koji su formalno imali vlasnika, ali nikada nisu voženi. 

ISKUSTVO VLASNIKA Kupio sam kineski auto! Ovo su iskustva nakon 3000 km

Ova praksa je izazvala pozornost državnih medija i regulatora. Kineska vlada već razmatra mjere kojima bi se zabranila preprodaja vozila unutar šest mjeseci od registracije. Industrijske udruge upozoravaju da takvi postupci narušavaju tržište i potkopavaju povjerenje kupaca. U prosincu su u Xiamenu prijavljene 2737 prodaja Zeekra, 14 puta više od prosjeka, dok je registrirano tek 271 vozilo, što je očit znak manipulacije.

Geely, vlasnik Zeekra, demantirao je navode i tvrdi da su osigurana vozila bila predviđena za izložbene salone, dok je Zeekr obećao internu istragu. Neta, koju je nedavno zahvatila financijska kriza i koja se nalazi u stečajnom postupku, nije komentirala slučaj. Međutim, prodavatelji otkrivaju da su bili pod pritiskom. "Jedina poruka bila je samo to učinite, svi ostali rade isto", rekao je jedan od njih za Reuters.

CRNA PROGNOZA Čak 90 posto svih kineskih proizvođača automobila će propasti do 2030.

Praksa napuhavanja prodaje simptom je dubljih problema kineske autoindustrije, prevelikog broja novih proizvođača, zasićenog tržišta i smanjenih subvencija. Dok se sektor suočava s restrukturiranjem i mogućim valom stečajeva, ovakvi skandali dodatno naglašavaju koliko je teško održati rast u uvjetima neumoljive konkurencije.
 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.