Sustav funkcionira dinamično: dok će u optimalnim vremenskim uvjetima vozači moći voziti do 150 km/h, u slučaju kiše ograničenje će se automatski spuštati za 20 km/h
Češka se upisala u europsku prometnu povijest kao prva zemlja članica Europske unije koja će uvesti ograničenje na autocestama od 150 km/h. Na dionici autoceste D3, između Tábora i Českih Budějovica, već su postavljeni elektronički prometni znakovi koji će od kraja rujna omogućavati novu maksimalnu brzinu od 150 km/h. Riječ je o pilot-projektu koji će pokazati koliko su vozači spremni i koliko je prometna infrastruktura dorasla bržoj vožnji.
Sustav funkcionira dinamično: dok će u optimalnim vremenskim uvjetima vozači moći voziti do 150 km/h, u slučaju kišeograničenje će se automatski spuštati za 20 km/h. Drugim riječima, povećanje brzine nije bezuvjetno, nego pod stalnim nadzorom zbog gustoće prometa i vremenskih prilika. U projekt je uloženo 2,2 milijuna eura, a instalirano je 42 promjenjivih znakova. Ako se pokaže uspješnim, isti režim mogao bi se primijeniti i na dionici autoceste D1 prema Ostravi te na D11 kod Hradec Královéa.
Naizgled, dobitak za vozače nije spektakularan, na 50 kilometara ušteda vremena iznosi tek tri minute. No za zagovornike projekta, važnija je poruka o fleksibilnijem upravljanju prometom i približavanju prometne regulative njemačkom modelu, gdje na mnogim dionicama uopće nema ograničenja. S druge strane, kritičari upozoravaju da viša brzina gotovo uvijek donosi viši rizik te da je pitanje koliko je društveno opravdano ulagati milijune u projekt koji štedi tek nekoliko minuta vožnje.
U europskom kontekstu Češka će se tako pozicionirati odmah iza Njemačke, jedine zemlje bez generalnog ograničenja brzine na autocestama. Bugarska, Poljska i Turska drže granicu na 140 km/h, dok sve ostale europske države ostaju na 130 km/h ili manje.
Nisu sve zemlje slične eksperimente završile uspješno. Austrija je 2007. pokušala eksperiment s maksimalnih 160 km/h na jednoj dionici autoceste A10, te ponovo između 2018. i 2020. na autocesti A1, kada je dopustila brzinu od 140 km/h. Oba projekta su ugašena, službeno zbog povećanih emisija CO2, a djelomično i zbog političkih pritisaka.
Češka sada pokušava dokazati da moderna tehnologija, uz pametne prometne znakove i fleksibilnu regulaciju, može pomiriti vozačke želje i sigurnosne zahtjeve. Ako u tome uspije, projekt bi mogao postati presedan i otvoriti vrata raspravama u drugim državama koje već dugo balansiraju između sigurnosti, ekologije i želje vozača da putuju brže.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.