Početna Novosti 21 pregleda

To ima smisla: Jedna europska država diže ograničenje na 150 km/h

FOTO: Autostart

Sustav funkcionira dinamično: dok će u optimalnim vremenskim uvjetima vozači moći voziti do 150 km/h, u slučaju kiše ograničenje će se automatski spuštati za 20 km/h

Češka se upisala u europsku prometnu povijest kao prva zemlja članica Europske unije koja će uvesti ograničenje na autocestama od 150 km/h. Na dionici autoceste D3, između Tábora i Českih Budějovica, već su postavljeni elektronički prometni znakovi koji će od kraja rujna omogućavati novu maksimalnu brzinu od 150 km/h. Riječ je o pilot-projektu koji će pokazati koliko su vozači spremni i koliko je prometna infrastruktura dorasla bržoj vožnji.

Sustav funkcionira dinamično: dok će u optimalnim vremenskim uvjetima vozači moći voziti do 150 km/h, u slučaju kišeograničenje će se automatski spuštati za 20 km/h. Drugim riječima, povećanje brzine nije bezuvjetno, nego pod stalnim nadzorom zbog gustoće prometa i vremenskih prilika. U projekt je uloženo 2,2 milijuna eura, a instalirano je 42 promjenjivih znakova. Ako se pokaže uspješnim, isti režim mogao bi se primijeniti i na dionici autoceste D1 prema Ostravi te na D11 kod Hradec Královéa.

Author: Canva foto: Canva

Naizgled, dobitak za vozače nije spektakularan, na 50 kilometara ušteda vremena iznosi tek tri minute. No za zagovornike projekta, važnija je poruka o fleksibilnijem upravljanju prometom i približavanju prometne regulative njemačkom modelu, gdje na mnogim dionicama uopće nema ograničenja. S druge strane, kritičari upozoravaju da viša brzina gotovo uvijek donosi viši rizik te da je pitanje koliko je društveno opravdano ulagati milijune u projekt koji štedi tek nekoliko minuta vožnje.

U europskom kontekstu Češka će se tako pozicionirati odmah iza Njemačke, jedine zemlje bez generalnog ograničenja brzine na autocestama. Bugarska, Poljska i Turska drže granicu na 140 km/h, dok sve ostale europske države ostaju na 130 km/h ili manje.

JEDINSTVENI U SVIJETU Ovo je sve što morate znati o njemačkom Autobahnu

Nisu sve zemlje slične eksperimente završile uspješno. Austrija je 2007. pokušala eksperiment s maksimalnih 160 km/h na jednoj dionici autoceste A10, te ponovo između 2018. i 2020. na autocesti A1, kada je dopustila brzinu od 140 km/h. Oba projekta su ugašena, službeno zbog povećanih emisija CO2, a djelomično i zbog političkih pritisaka.

Češka sada pokušava dokazati da moderna tehnologija, uz pametne prometne znakove i fleksibilnu regulaciju, može pomiriti vozačke želje i sigurnosne zahtjeve. Ako u tome uspije, projekt bi mogao postati presedan i otvoriti vrata raspravama u drugim državama koje već dugo balansiraju između sigurnosti, ekologije i želje vozača da putuju brže.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.