Početna Magazin 40 pregleda

Kad asfalt gori: Kako ekstremne vrućine prijete vašem automobilu

Auti parkirani na suncu već za sat mogu biti opasni po život
FOTO: Ivana Ivanović/PIXSELL

Dok Hrvatska prolazi kroz novi toplinski val, a temperature se penju blizu 40 stupnjeva, nije samo ljudski organizam pod pritiskom. Automobili, iako često djeluju robusno i spremno na sve uvjete, u ekstremnoj vrućini izloženi su nizu prijetnji koje mogu dovesti do skupih kvarova, smanjene pouzdanosti, pa čak i opasnih situacija na cesti.

Gume - tiho mućenje na asfaltu

Kad se asfalt užari, njegova površinska temperatura kolnika može dosegnuti i 60 stupnjeva, a to je znatno iznad onoga što gume vole. Visoka temperatura zraka, u kombinaciji s trenjem, povećava tlak u gumama. Prekomjerno napumpane gume postaju osjetljivije na oštećenja i pucanje, osobito ako su već istrošene ili oštećene. Osim toga, guma izložena ekstremnoj toplini brže stari, gubi elastičnost i prianjanje, što smanjuje sigurnost pri naglom kočenju.

Author: Canva foto: Canva

Motor i hlađenje - granice izdržljivosti

Vrućina stavlja dodatni pritisak na rashladni sustav. Ako je razina rashladne tekućine preniska, a hladnjak zaprljan ili oštećen, motor može proključati za samo nekoliko minuta gradske vožnje. Pregrijavanje ne samo da zaustavlja putovanje, nego može izazvati trajna oštećenja brtvi, glave motora ili klipova. Vozači bi zato trebali redovito provjeravati razinu tekućine, a kod starijih vozila i stanje ventilatora i crijeva.

Author: Canva foto: Canva

Akumulator - žrtva visokih temperatura

Iako su zimski problemi s akumulatorom dobro poznati, ljetna vrućina može biti jednako pogubna. Visoke temperature ubrzavaju isparavanje elektrolita i koroziju unutarnjih ploča, skraćujući vijek trajanja baterije. Simptomi poput sporijeg paljenja motora ili slabijeg rada elektronike mogu biti znak da je akumulator na izdisaju.

Author: Canva foto: Canva

Elektronika i plastika - osjetljivi na sunce

Današnji automobili puni su osjetljive elektronike, a vrućina je njezin neprijatelj. Parkiran automobil na suncu može imati unutarnju temperaturu i do 70 stupnjeva. To može uzrokovati kvarove multimedijskih sustava, navigacija i senzora, dok plastika i umjetni materijali u kabini brže stare, pucaju i gube boju.

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

Kočnice - pregrijavanje i pad učinkovitosti

Duga vožnja nizbrdo ili česta nagla kočenja u prometnim gužvama, uz visoke temperature, mogu pregrijati kočione diskove i pločice. Posljedica je pad učinkovitosti kočenja, što može biti izuzetno opasno u kritičnim situacijama.

Author: Canva foto: Canva

Savjeti za preživljavanje toplinskog vala

Automobilu tijekom vrućina treba pružiti dodatnu pažnju. Redovito provjeravanje tlaka u gumama, razine rashladne tekućine i ulja, parkiranje u hladu ili korištenje sjenila, mogu značajno smanjiti rizik od kvarova. Kod duljih putovanja, osobito na autocesti, dobro je napraviti pauzu kako bi se motor ohladio.

Veliki toplinski val koji trenutačno prži Hrvatsku podsjetnik je da ekstremne vrućine nisu samo problem za zdravlje ljudi. I naši automobili pate i ako ih zanemarimo, mogli bismo se vrlo brzo naći pokraj ceste, čekajući pomoć uz nesnosljivu vrućinu i miris pregrijanog metala.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.