Dok Hrvatska prolazi kroz novi toplinski val, a temperature se penju blizu 40 stupnjeva, nije samo ljudski organizam pod pritiskom. Automobili, iako često djeluju robusno i spremno na sve uvjete, u ekstremnoj vrućini izloženi su nizu prijetnji koje mogu dovesti do skupih kvarova, smanjene pouzdanosti, pa čak i opasnih situacija na cesti.
Gume - tiho mućenje na asfaltu
Kad se asfalt užari, njegova površinska temperatura kolnika može dosegnuti i 60 stupnjeva, a to je znatno iznad onoga što gume vole. Visoka temperatura zraka, u kombinaciji s trenjem, povećava tlak u gumama. Prekomjerno napumpane gume postaju osjetljivije na oštećenja i pucanje, osobito ako su već istrošene ili oštećene. Osim toga, guma izložena ekstremnoj toplini brže stari, gubi elastičnost i prianjanje, što smanjuje sigurnost pri naglom kočenju.
Motor i hlađenje - granice izdržljivosti
Vrućina stavlja dodatni pritisak na rashladni sustav. Ako je razina rashladne tekućine preniska, a hladnjak zaprljan ili oštećen, motor može proključati za samo nekoliko minuta gradske vožnje. Pregrijavanje ne samo da zaustavlja putovanje, nego može izazvati trajna oštećenja brtvi, glave motora ili klipova. Vozači bi zato trebali redovito provjeravati razinu tekućine, a kod starijih vozila i stanje ventilatora i crijeva.
Akumulator - žrtva visokih temperatura
Iako su zimski problemi s akumulatorom dobro poznati, ljetna vrućina može biti jednako pogubna. Visoke temperature ubrzavaju isparavanje elektrolita i koroziju unutarnjih ploča, skraćujući vijek trajanja baterije. Simptomi poput sporijeg paljenja motora ili slabijeg rada elektronike mogu biti znak da je akumulator na izdisaju.
Elektronika i plastika - osjetljivi na sunce
Današnji automobili puni su osjetljive elektronike, a vrućina je njezin neprijatelj. Parkiran automobil na suncu može imati unutarnju temperaturu i do 70 stupnjeva. To može uzrokovati kvarove multimedijskih sustava, navigacija i senzora, dok plastika i umjetni materijali u kabini brže stare, pucaju i gube boju.
Kočnice - pregrijavanje i pad učinkovitosti
Duga vožnja nizbrdo ili česta nagla kočenja u prometnim gužvama, uz visoke temperature, mogu pregrijati kočione diskove i pločice. Posljedica je pad učinkovitosti kočenja, što može biti izuzetno opasno u kritičnim situacijama.
Savjeti za preživljavanje toplinskog vala
Automobilu tijekom vrućina treba pružiti dodatnu pažnju. Redovito provjeravanje tlaka u gumama, razine rashladne tekućine i ulja, parkiranje u hladu ili korištenje sjenila, mogu značajno smanjiti rizik od kvarova. Kod duljih putovanja, osobito na autocesti, dobro je napraviti pauzu kako bi se motor ohladio.
Veliki toplinski val koji trenutačno prži Hrvatsku podsjetnik je da ekstremne vrućine nisu samo problem za zdravlje ljudi. I naši automobili pate i ako ih zanemarimo, mogli bismo se vrlo brzo naći pokraj ceste, čekajući pomoć uz nesnosljivu vrućinu i miris pregrijanog metala.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.