Što je AdBlue? Za što je potreban, kada ga i kako napuniit, koji odbarti, je li štetan? Odgovore na ova pitanja donosimo u nastavku
Moderni dizelski automobili zahtijevaju AdBlue kako bi bili u skladu sa standardima EU o emisijama. Ali što je točno AdBlue i kada ga trebate dopuniti? Ovdje ćemo vam objasniti sve što trebate znati ovom dodatku koji troše svi noviji dizelski automobili na cestama.
Što je AdBlue?
AdBlue je registrirani zaštitni znak za posebnu otopinu uree koja se koristi u modernim dizelskim vozilima za smanjenje dušikovih oksida u ispušnim plinovima. Sastoji se od 32,5 posto uree i 67,5 posto demineralizirane vode. AdBlue je razvio i zaštitio Njemački savez automobilske industrije (VDA). Rješenje je središnja komponenta SCR sustava (Selective catalytic reduction, selektivna katalitička redukcija) za naknadnu obradu ispušnih plinova i igra ključnu ulogu u ispunjavanju standarda emisija Euro 6 za dizelske automobile.
Za što je potreban AdBlue?
Kako bi se uskladili sa strogim standardima EU o emisijama, proizvođači automobila moraju značajno smanjiti emisije dušikovog oksida iz dizelskih vozila. Od uvođenja norme Euro 6, granična vrijednost je maksimalno 80 miligrama NOx po kilometru, što je gotovo nemoguće postići bez dodatne obrade ispušnih plinova. Istodobno, moderni motori s niskom potrošnjom proizvode više NOx zbog viših temperatura izgaranja. Rješenje je SCR katalizator, koji koristi AdBlue za pretvaranje štetnih dušikovih oksida u bezopasni dušik i vodenu paru.
Kako funkcionira naknadna obrada ispušnih plinova s AdBlueom?
Kod naknadne obrade ispušnih plinova s AdBlueom, otopina uree ubrizgava se u ispušni sustav pomoću pumpe, ovisno o brzini rada motora i opterećenju. U vrućem ispušnom plinu, AdBlue se razgrađuje i oslobađa amonijak koji reagira sa štetnim dušikovim oksidima u SCR katalizatoru. Rezultat kemijske reakcije su dušik i vodena para, oboje prirodne komponente zraka koji udišemo.
Kada treba dopuniti AdBlue?
Moderna dizelska vozila sa SCR katalizatorima pravovremeno upozoravaju kada je zaliha AdBluea niska. Upozorenje za nadolijevanje AdBlue tekućine obično se pojavljuje na zaslonu vozila već kada je preostala zaliha AdBluea dovoljna za još oko 2000 kilometara. Neka novija vozila čak prikazuju točnu razinu AdBluea i potrebnu količinu za dolijevanje na putnom računalu. Upozorenje se ni pod kojim okolnostima ne smije zanemariti. Ako se spremnik AdBluea isprazni, vozilo će se prebaciti u način rada u nuždi (safe mode) i izgubiti značajnu količinu snage. Nakon gašenja, motor se obično ne može ponovno pokrenuti bez dolijevanja AdBluea. Ne zbog opasnosti da bi moglo doći do kvara već zato što bez AdBluea, naknadna obrada ispušnih plinova nije u skladu sa zakonom.
Kako se puni AdBlue?
U velikoj većini novijih dizelskih automobila, otvor za punjenje AdBlue spremnika nalazi se neposredno pored uobičajenog otvora za gorivo. Međutim, kod starijih modela pristup spremniku AdBluea obično je u prtljažniku ili motornom prostoru. U slučaju da niste sigurni, pogledajte upute vozila. Rijetke benzinske imaju posebne AdBlue pumpe za automobile, gdje dolijevanje funkcionira kao točenje dizela, no na većini se AdBlue može kupiti u ili kanistrima ili sličnim spremnicima. Osim na benzinskim postajama AdBlue se, često osjetno jeftinije, može kupiti i u trgovinama opremom i dijelovima za automobile i u većim supermarketima. Obično se nude kanistri od pet, deset ili 20 litara. Spremnik AdBlue tekućine u automobilu ima kapacitet od osam do 40 litara, ovisno o modelu.
Opel Automobile GmbH
Važno: ne preporučuje se dolijevanje AdBlue tekućine na kamionskim AdBlue pumpama na benzinskim postajama. One imaju magnetski mehanizam koji automobilski spremnici nemaju, a to može dovesti do prelijevanja. Iako postoje adapteri za automobile, visoke brzine protoka pumpi za gorivo kamiona nisu prikladne za male spremnike automobila.
Trebam li napuniti AdBlue do vrha?
Ne to nije potrebno. Ponekad će biti dovoljno nadoliti nekoliko litara da bi se nastavila vožnja. Također, nije potrebno čekati da vas auto počinje upozoravati na malu količinu AdBluea, nakon nekog vremena sami ćete shvatiti kada i koliko AdBluea možete povremeno nadopuniti.
Koji AdBlue odabrati?
Odgovor na ovo pitanje je jednostavan - bilo koji. AdBlue svih proizvođača trebao bi biti identičan po svojem sastavu i nema nekih posebnih vrsta ove tekućine. No budite oprezni s jeftinim proizvodima koji se nude putem nepoznatih internetskih trgovina. One često prodaju nebrendirane otopine uree koje nisu službeno označene kao AdBlue i mogu varirati po svojem sastavu. Samo proizvodi koji nose zaštićeni AdBlue logotip zadovoljavaju standarde ISO 22241/1 i DIN 70070. Korištenje jeftinih, necertificiranih rješenja može oštetiti katalizator ili upravljačku jedinicu i čak dovesti do gubitka jamstva za auto. Pokušaj samostalne proizvodnje AdBluea "kod kuće" također nije pametna ideja.
Koliko AdBluea automobil troši?
Potrošnja AdBluea uvelike ovisi o vrsti vozila i stilu vožnje. U prosjeku, većini dizelskih automobila potrebno je oko 1 do 1,5 litara AdBluea na 1000 kilometara.
Je li AdBlue štetan za ljude ili automobile?
AdBlue nije toksičan za ljude, ali može izazvati iritaciju ako dođe u kontakt s kožom, očima ili dišnim putovima. Stoga, u slučaju da vam se prolije, treba ga dobro i brzo isprati vodom. AdBlue također može oštetiti lak automobila i plastične dijelove ako se prolije po njima i ne ukloni. Stoga je najbolje mrlje odmah ukloniti krpom i vodom.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.