Početna Novosti 1201 pregleda

Euro NCAP mijenja pravila: Tipke konačno postaju pitanje sigurnosti

FOTO: Mercedes-Benz

Euro NCAP, najvažniji europski autoritet za sigurnosna ispitivanja automobila, najavio je najveću reviziju svojega sustava ocjenjivanja još od 2009. godine. Nova pravila, koja stupaju na snagu iduće godine, prvi put će posebno vrednovati ili penalizirati prisutnost i raspored fizičkih tipki u kabini. Time se organizacija izravno uključuje u raspravu koja posljednjih godina zaokuplja i vozače i stručnjake - jesu li automobili postali previše digitalni i time nesigurni.

Naglasak se stavlja na ono što Euro NCAP naziva HMI-em, sučeljem čovjek–stroj. U praksi to znači pažljivu analizu koliko lako vozač može uključiti grijanje stražnjeg stakla, prilagoditi ventilaciju ili promijeniti osnovne postavke bez lutanja kroz menije golemih infotainment zaslona. Prema nalazima organizacije, fizičke tipke za ključne funkcije dokazano izazivaju manje ometanja. U vremenu u kojem je u autima poput Tesle Model 3 ili mnogih kineskih modela gotovo sve smješteno na dodirni ekran, ovo je velik zaokret koji će vjerojatno natjerati proizvođače da preispitaju minimalističke interijere.

Author: Tesla foto: Tesla

Nova metodologija podijeljena je u četiri područja - Safe Driving, Crash Avoidance, Crash Protection i Post-Crash Safety (sigurna vožnja, izbjegavanje sudara, zaštita pri sudaru izaštita nakon sudara) a svako nosi do 100 bodova. Tema fizičkih tipki smještena je u kategoriju sigurne vožnje, zajedno s analizom intuitivnosti komandi i razine pažnje potrebne za njihovo korištenje. Euro NCAP posebno upozorava na sustave koji, umjesto da pomognu vozaču, dovode do dodatnog kognitivnog opterećenja ili iritantno interveniranju.

Popis novosti tu ne završava. U segmentu sprječavanja nesreća širi se broj simuliranih situacija, s naglaskom na urbana okruženja bogata pješacima i biciklistima. Sustavi automatskog kočenja i pomoći u upravljanju morat će dokazati ne samo funkcionalnost, nego i uglađenost reakcija, bez naglih ili nepredvidljivih intervencija. Dodaju se i bodovi automobilima koji mogu prepoznati pogrešno pritiskanje papučice gasa umjesto kočnice, što je sve češći uzrok urbanih sudara.

Author: Euro NCAP foto: Euro NCAP

Kad je riječ o klasičnim crash testovima, uvode se naprednije digitalne simulacije i širi raspon tipova tijela putnika, dok zaštita pješaka i biciklista dobiva veću težinu. No posebno zanimljivo je novo poglavlje sigurnosti nakon sudara. Euro NCAP po prvi put zahtijeva da električno izvlačive kvake na vratima moraju ostati funkcionalne nakon nesreće. Kod električnih vozila baterija mora automatski biti izolirana kako bi se spriječio rizik od zapaljenja, a sustav eCall mora moći prijaviti točan broj putnika u vozilu, čak i ako netko nije bio vezan.

S obzirom na širinu promjena, jasno je da će nova pravila iz temelja utjecati na razvoj budućih modela. Nakon godina utrke za najvećim ekranima i najčišćim minimalističkim komandama, možda će se nešto konačno promijeniti.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.