Početna Novosti 393 pregleda

Godinu dana kasnije: EU carine na kineske automobile imale su suprotan učinak

FOTO: Canva

Umjesto da zaštite tržište, carine su stvorile novu tržišnu nišu u kojoj su kineski proizvođači pronašli dodatnu priliku

Kada je Europska unija prije godinu dana uvela dodatne carine na električne automobile iz Kine, cilj je bio jasan zaštititi europsku automobilsku industriju od navale jeftinih modela proizvedenih uz državne subvencije. Međutim, najnoviji podaci pokazuju da je rezultat bio upravo suprotan. Umjesto usporavanja, prodaja kineskih automobila u Europi snažno je porasla.

Osnovnoj carini od deset posto EU je tada dodala dodatne namete u rasponu od 18 do 35 posto, ovisno o proizvođaču. Ideja je bila obeshrabriti kineske marke da s cijenama agresivno uđu na europsko tržište. No, prema analizi koju prenosi Automotive News, prodaja kineskih automobila u Europi u međuvremenu je porasla za čak 70 posto.

Author: Canva foto: Canva

Prema riječima Philippea Houchoisa, izvršnog direktora investicijske kuće Jefferies, ključni problem leži u samom pristupu. Umjesto da se zaštita odnosi na cijeli sektor, EU se fokusirala isključivo na jednu tehnologiju. Time je, kako kaže, otvorila prostor za zaobilaženje mjera. Kineski proizvođači brzo su prilagodili strategiju i snažno povećali izvoz hibridnih i plug-in hibridnih modela, koji ne podliježu dodatnim carinama.

Rezultat je paradoksalan. Dok su električni modeli i dalje prisutni, pravi rast bilježe upravo hibridi iz Kine. Umjesto da zaštite tržište, carine su stvorile novu tržišnu nišu u kojoj su kineski proizvođači pronašli dodatnu priliku.

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

Situaciju dodatno pogoršava stanje na domaćem kineskom tržištu, gdje prodaja automobila pada, a proizvođači vode iscrpljujući cjenovni rat. Europa se zato nameće kao logičan cilj, a kineske marke ne skrivaju ambicije. BYD, primjerice, planira udvostručiti broj prodajnih salona na europskom tržištu.

Houchois smatra da bi EU, želi li ozbiljno zaštititi radna mjesta i proizvodnju, morala uvesti carine na sve pogonske sklopove, bez obzira radi li se o električnim, hibridnim ili klasičnim vozilima. Tek strogi uvjeti lokalne proizvodnje, uz dodatne namete na sav uvoz, mogli bi natjerati kineske proizvođače da otvaraju tvornice u Europi. Trenutačni sustav pokazao se neučinkovitim. Umjesto kočnice, carine su postale katalizator koji je kineskim automobilima, samo u drukčijem obliku, širom otvorio vrata Europe.
 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.