TU Graz testirao ideju zelenih svjetala koja pokazuju usporavanje vozila i tvrdi, broj sudara mogao bi pasti i do 17 posto
Na prvi pogled ova ideja možda zvuči čudno: postaviti stop-svjetla na prednji dio automobila, i to ne crvene, već zelene boje. No upravo to predlažu znanstvenici s Tehničkog sveučilišta u Grazu (TU Graz) nakon provedenog istraživanja koje je analiziralo stvarne prometne nesreće. Rezultati su iznenađujuće jasni, u simulacijama s prednjim zelenim svjetlima, između 7,5 i 17 posto sudara moglo je biti spriječeno.
Ideja je jednostavna. Kada vozač koči, na prednjem dijelu automobila, i po mogućnosti na bokovima, zasvijetli zeleno svjetlo. Time vozilo vizualno poručuje da se usporava i da drugi sudionici u prometu mogu sigurno procijeniti hoće li proći ili pričekati. Za razliku od današnjih crvenih stražnjih stop-svjetala, ova nova prednja signalizacija koristi boju koja je već intuitivno povezana s kretanjem i sigurnošću prolaska.
Primjena bi posebno bila korisna na križanjima i kružnim tokovima, gdje često dolazi do nesporazuma. Primjerice, ako vozilo s desne strane dolazi prebrzo, teško je na vrijeme procijeniti hoće li stati. Da ima zeleno svjetlo na prednjem dijelu, bilo bi jasno koči li ili ne.
Znanstvenici iz TU Graz ističu da bi implementacija bila tehnički jednostavna i relativno jeftina, čak i kao naknadna ugradnja na postojeće automobile. Predlažu i dodatnu montažu svjetala na bokove vozila, kako bi bila vidljiva i u slučajevima kada je pogled na prednji kraj blokiran ili neizravan.
Za sada je riječ o istraživanju i simulacijama, ali ako se koncept potvrdi u stvarnim uvjetima, moglo bi se otvoriti novo poglavlje u aktivnoj sigurnosti. Jer ponekad, da bi promet bio sigurniji, nije dovoljno znati kad netko koči, važno je znati i kad ne koči.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.