Adaptivni tempomat, gdje automobil može automatski ubrzavati i kočiti kako bi održao sigurnu udaljenost, također može dovesti do dekoncentracije, umjesto pažljive vožnje
Moderna vozila imaju više sustava pomoći nego ikad. U teoriji, ovi sustavi bi trebali "olakšati život" vozačima i pružiti poboljšanu sigurnost. Jedan od takvih sustava je i adaptivni tempomat koji prilagođava brzinu automobila u odnosnu na vozilo ispred njega te je u stanju usporiti i zakočiti kako bi zadržao dovoljan sigurnosni razmak. Međutim, nedavno istraživanje pokazuje da ovakav tempomat može uzrokovati više štete nego koristi.
Tim znanstvenika iz Nizozemske prikupio je podatke iz cijelog svijeta o učinkovitosti automatiziranih sustava za pomoć vozaču (ADAS) u smanjenju broja sudara. Istraživanje se usredotočilo na čak 28 specifičnih funkcija vozila, od jednostavnih informativnih značajki poput praćenja tlaka u gumama u stvarnom vremenu do sustava kamera, navigacija, upozorenja o mrtvom kutu i tehnologije aktivne sigurnosti kao što je automatsko kočenje u nuždi. Sustavi su kategorizirani u četiri razine interakcije: sustavi informiranja - niske razine kontrole i hitnosti, sustavi upozorenja - niska kontrola i visoka hitnost, intervencijski sustavi - visoka kontrola i visoka hitnost i sustavi za povećanje udobnosti - visoka kontrola i mala hitnost.
U stvarnim situacijama, studija je zaključila da sve tehnologije u prve tri kategorije ili nemaju učinka ili smanjuju mogućnost sudara. Prikaz tlaka u gumama ne čini nikakvu razliku, ali pomoć pri održavanju trake rezultirala je s 19,1 postotnim smanjenjem broja sudara. Sustav za nadzor vozača smanjio je stopu sudara za 14 posto. Intervencijski sustavi i sustavi upozorenja zauzeli su najviše mjesto u studiji.
Standardni i adaptivni tempomat bili su jedini sustavi u ovom istraživanju koji su povećavali mogućnost sudara. Standardni tempomat je povećao izglede za sudar 12 posto, dok je adaptivni tempomat povećao te izglede za 1,8 posto. U prijevodu, vožnja bez ikakvog tempomata je sigurnija od vožnje s tempomatom, ali je adaptivni tempomat ipak mnogo sigurniji od klasičnog.
U istraživanju se navodi da oslobađajući vozača nekih obaveza za volanom, tempomat može vozača učiniti manje svjesnim svoje okoline. Adaptivni tempomat, gdje automobil može automatski ubrzavati i kočiti kako bi održao sigurnu udaljenost, također može dovesti do dekoncentracije, umjesto pažljive vožnje. Studija primjećuje i da nisu svi prilagodljivi tempomati sposobni pravilno detektirati spore ili nepokretne objekte. U teoriji, automatsko kočenje u nuždi trebalo bi uskočiti u takve situacije. Ali nemaju sva vozila s adaptivnim tempomatom i kočenje u nuždi. Vozač bi se mogao uljuljkati u lažni osjećaj samopouzdanja, oslanjajući se pretjerano na ovaj sustav. Cijelo izvješće dostupno je ovdje.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.