'Pretjerana uporaba zaslona osjetljivih na dodir problem je u cijeloj industriji, pri čemu gotovo svi proizvođači vozila premještaju ključne kontrole na središnje zaslone osjetljive na dodir'
Veliki dodirni zasloni osvojili su industriju automobila, a pritom su sve više nestajale "stare dobre" fizičke tipke. Tranzicija je išla strelovito brzo jer kupci su velike zaslone rado prihvatili, a i industriji su bili win-win situacija jer su dizali "tehnološki dojam" u automobilima i smanjivali troškove zbog toga što je jedan zaslon u masovnoj proizvodnji sigurno jeftinije rješenje od desetaka klasičnih tipki. No trend ugrađivanje sve većih zaslona i nestajanja tipki mogao bi se uskoro potpuno preokrenuti. Naime, u budućnosti će proizvođači morati početi vračati tipke u automobile ako žele zaraditi maksimalnu sigurnosnu ocjenu od Euro NCAP-a Zbog novih pravila Euro NCAP-a koja bi trebala stupiti na snagu u siječnju 2026. godine, oduzimat će se bodove vozilima koja nemaju određene tradicionalne kontrole što će smanjiti i njihovu ukupnu ocjenu za sigurnost.
Europski program ocjenjivanja novih automobila namjerava smanjiti ocjene novotestiranih automobila koji nemaju gumbe, ručice ili brojčanike za sljedeće funkcije: pokazivače smjera, sva četiri žmigavca, sirenu, brisače i poziv u hitnim slučajevima.
To je dobar početak, ali mnogi smatraju da bi se na popis mogle dodati i odvojene kontrole za klimu, zbog nepraktičnosti kod mnogih automobila koji te kontrole imaju na zaslonu. Dobar primjer za smjer u kojem bi proizvođači mogli ići su Toyota i Hyundai koji pored velikih zaslona u unutrašnjosti imaju i mnoge tipke.
Direktor strateškog razvoja Euro NCAP-a Matthew Avery objasnio je da je ova odluka donesena kako bi se kaznili proizvođači automobila koji tjeraju vozače da se oslanjaju gotovo isključivo na zaslone:
"Pretjerana uporaba zaslona osjetljivih na dodir problem je u cijeloj industriji, pri čemu gotovo svi proizvođači vozila premještaju ključne kontrole na središnje zaslone osjetljive na dodir, prisiljavajući vozače da skrenu pogled s ceste i povećavaju rizik od sudara koji im odvlače pozornost. Novi testovi Euro NCAP-a koji će se održati 2026. potaknut će proizvođače da koriste odvojene, fizičke kontrole za osnovne funkcije na intuitivan način, ograničavajući vrijeme skretanja pogleda s ceste i promičući sigurniju vožnju", rekao je Avery.
Koliko god se vijest činila dobrom, važno je napomenuti da Euro NCAP ne može učinkovito prisiliti proizvođače automobila koji prodaju automobile u Europi da vrate klasične tipke. Euro NCAP je neovisno tijelo za testiranje sudara, tako da ne može naložiti tvrtkama da se vrate tipkama. No proizvođači koji su zainteresirani za postizanje maksimalnih pet zvjezdica na testu sigurnosti svakako će morati razmisliti o "promjeni strategije".
Otpor zaslonima stiže i iz same industrije. U intervjuu za Automotive News Europe na CES-u 2023., izvršni direktor BMW-a Oliver Zipse rekao je da je "apsolutno uvjeren" da će ogromni zasloni biti zabranjeni za desetak godina: "Za 10 godina toga više neće biti. Vjerojatno regulator to neće dopustiti. Mislimo da je velika pogreška, ako morate gledati dolje da biste upravljali svojim automobilom", oštar je bio Zipse.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.