Početna Tech 154 pregleda

Zašto klasični automatski mjenjači sve više nestaju

Klasični automatici s hidrodinamičkim pretvaračem okretnog momenta danas su uglavnom rezervirani za veće i skuplje modele

Kada su u pitanju auti s automatskim mjenjačima, u posljednje vrijeme većina novih malih, kompaktnih i automobila srednje veličine dolazi s mjenjačem s dvostrukom spojkom ili s CVT-om. Klasični automatici s hidrodinamičkim pretvaračem okretnog momenta danas su uglavnom rezervirani za veće i skuplje modele. Nije riječ o prolaznoj modi, nego o globalnom trendu koji ima jasne tehničke i ekonomske razloge.

Dugo vremena, automobil s dvije pedale bio je luksuz. Tek tehnološki napredak u preciznosti izrade, pouzdanosti i ekonomičnosti učinio je automatske mjenjače dostupnima širokom krugu kupaca. Pritom su se pojavile i alternative, CVT (kontinuirano varijabilni prijenos) i DCT, DSG (mjenjač s dvostrukom spojkom), koje su počele osvajati niže segmente tržišta.

Author:

CVT - Vladar gradskih gužvi i sluga na otvorenoj cesti

Kontinuirani varijabilni mjenjač brzina, radi pomoću sustava remena i remenica (ili lanca) te može stalno prilagođavati prijenosni omjer. Njegova najveća prednost je održavanje motora u optimalnom režimu rada, što u teoriji znači brže ubrzanje ili nižu potrošnju, ovisno o potrebi. U gradu i u prometnim zastojima CVT je izuzetno ugodan, a u hibridima omogućuje savršenu sinkronizaciju benzinskog i električnog motora.

NOVA MODA Moderne komande mjenjača su previše zbunjujuće i frustriraju vozače

No, CVT ima i ograničenja – većina ne podnosi okretni moment veći od 250 Nm, zbog čega se ne koristi u vozilima s vrlo snažnim motorima. Osim toga, mnogim vozačima smeta loš osjećaj pri ubrzanju i izostanak "pravog" mijenjanja brzina.

Author:

DSG -Apsolutni hit posljednjih desetljeća nije bez mana

Robotizirani mjenjači s dvostrukom spojkom spajaju jednostavnost mehanike i udobnost automatika. Dvije odvojene spojke upravljaju različitim skupinama stupnjeva prijenosa, što omogućuje da spojka unaprijed odabere sljedeću brzinu i omogućio gotovo trenutačnu promjenu brzine. Rezultat je bolja dinamika i niža potrošnja u usporedbi s klasičnim automatikom.

DRUGI SVIJET VW je odustao od DSG-a u SAD-u jer su kupci mislili da je pokvaren

Ipak, bi DSG nije bez mana. Složenija konstrukcija znači više potencijalnih kvarova i veće troškove popravka, osobito kod većih kilometraža. U vožnji po gradu, pri malim brzinama, mogu se javiti trzaji i neujednačeno prebacivanje stupnjeva.

Author:

Zašto klasični automatici gube bitku

Hidromehanički automatici nekada su bili sinonim za trajnost, a stariji četverostupanjski modeli prelazili su stotine tisuća kilometara bez otvaranja mjenjača. Današnje verzije s 6, 7, 8, 9 ili čak 10 stupnjeva prijenosa često su složenije, veće i osjetljivije. Pritom blokada pretvarača momenta u modernim izvedbama radi vrlo često, što ubrzava trošenje komponenti

VLADAVINA AUTOMATIKA Ručni mjenjač izumire: Tek svaki treći novi auto u EU ga ima

Osim toga, klasični automatici su skuplji za proizvodnju i ugradnju, a zauzimaju više prostora – što je ozbiljan problem u malim automobilima. U vremenu kad se svaki gram i svaki euro računaju, proizvođači radije posežu za kompaktnijim, jeftinijim i lakšim rješenjima.

Author:

Budućnost prijenosa

Za male i srednje automobile budućnost pripada CVT-u i DSG-u. gradski auti kod kojih je važna glatka i štedljiva gradska vožnja vjerojatno će sve češće koristiti CVT dok će snažniji i veći auti imati DSG jer se računa da se više voze po otvorenim cestama, često oštrije. Klasični automatik će ostati u većim i luksuznijim vozilima, gdje dimenzije i cijena nisu ključni ograničavajući faktor. Ukratko, klasični automatik iz pristupačnih segmenata odlazi u povijest ne zato što je loš, nego zato što današnja tržišna matematika i tehnička ograničenja igraju u korist drugih rješenja.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.