Stručnjaci su zabrinuti da potražnja za električnim vozilima trenutno ne prati količinu financijskih ulaganja u razvoj i proizvodnju električnih automobila
Autmobilska industrija diljem svijeta je posljednjih godina potpuno zapostavila razvoj motora na unutrašnje izgaranje i "sve karte bacila" na električne automobile na čiji su razvoj potrošene stotine milijardi eura. Masovno se grade nove tvornice baterija (samo VW trenutno gradi tri), električni modeli "niču kao gljive poslije kiše", a sve pod pretpostavkom da će ljudi za otprilike desetak godina u Europi, ali i šire kupovati samo električne automobile. No sve to bi se automobilskoj industriji moglo obiti u glavu. Unatoč velikom rastu prodaje električnih automobila, zadnjih se mjesece sve glasnije priča o znatnom padu potražnje, što znači da bi i prodaja uskoro mogla znatno usporiti svoj rast.
Stručnjaci su zabrinuti da potražnja za električnim vozilima trenutno ne prati količinu financijskih ulaganja u razvoj i proizvodnju električnih automobila. Unatoč velikom rastu prodaje, ona bi na kraju ipak mogla biti premala da povrati stotine milijardi eura ulaganja gotov svih proizvođača u električne automobile.
Veliki problem je rast kamatnih stopa koje zabrinjavaju sve, od industrijskih analitičara do izvršnog direktora Tesle Elona Muska koji je vezano uz to izjavio: "Zabrinut sam zbog visokih kamatnih stopa. Ne mogu dovoljno naglasiti da se velika većina ljudi pri kupnji automobila orijentira na mjesečnu ratu. Ako kamatne stope ostanu visoke ili ako porastu još više, ljudima će biti puno teže kupiti automobil.”
Autoindustrija je počela reagirati na novu situaciju usporavanjem ili zamrzavanjem pojedinih planova vezanih uz razvoj i proizvodnju električnih automobila. Tesla je objavila da će "usporiti projekt" izgradnje nove tvornice u Meksiku, Volkswagen je odgodio izgradnju svoje četvrte tvornice baterija u istočnoj Europi, a Honda i General Motors odustali su od zajedničkog razvoja pristupačnih električnih SUV-ova, projekta koji je procijenjen na 5 milijardi dolara. Ford je nedavno objavio da će proizvodnja električnog pick-upa F-150 Lightninga biti usporena, s rada u tri smjene prelazi se na dvosmjenski rad u tvornici koja proizvodi ovaj model.
Posljedice osjećaju i proizvođači u Kini, državi koja je apsolutni svjetski lider u proizvodnji električnih auta. najveći svjetski proizvođač baterija CATL je objavio da je njihovo treće tromjesečje bilo najslabije u ovoj godini, navodeći pad potražnje i povećanu konkurenciju kao razlog za to.
Po samoj prodaji električnih auta reklo bi se da je sve pod kontrolom. Na primjer, prodaja električnih automobila u EU je u trećem kvartalu ove godine porasla za 14,3 posto, u Kini za čak 22 posto, a i SAD bilježi rekorde. No naznaci panike i usporavanje planova kod proizvođača znak su da bi cijela priča o električnim automobilima mogla jako zakomplicirati. Mnogi proizvođači bi se mogli naći u problemima, pogotovo europski. S druge strane, većina japanskih proizvođača bi se mogli pokazati velikim dobitnicima. Oni su, naime, do sada najmanje ulagali u električne automobile.
U svemu ovome ima i jedna dobra vijest. Opadajuća potražnja dovela je do naglog pada cijena sirovina koje se koriste u proizvodnji električnih auta. Prema izvješću Reutersa, cijene litija pale su za 67 posto, a cijene kobalta za 20 posto samo u ovoj godini.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.