Svaki dan vidimo sve veći napredak tehnologije, poput električnoga pogona ili autonomne vožnje, ali vrijedi se prisjetiti modela bez kojih svijet danas ne bi bio isti
Prije 133 godine predstavljen je prvi automobil, nazvan Benz Patent Motor Car. Iako u tomu razdoblju mnogi ljudi nisu htjeli prihvatiti takvo rješenje prijevoza, nitko nije bio svjestan koliko će upravo taj patent promijeniti cijeli svijet. Automobil nije korišten samo za prijevoz ljudi, nego je ubrzao cijeli tempo života i postao neophodan skoro za svaki posao. S vremenom, sve si je više ljudi moglo priuštiti svoj primjerak pa je tako u privatnim životima dobar automobil mnogima značio slobodu i užitak. Kroz povijest pamtimo više od stotinu marki automobila, koje su sudjelovale u razvoju tehnologije da bi ponudile nešto što drugi proizvođač trenutno nije imao. U Americi su inženjeri težili razvitku što snažnijih automobila, u Japanu su se odmah usmjerili prema štedljivijim motorima ili boljim voznim karakteristikama, a u Europi sve je išlo ka razvoju luksuza i pouzdanosti.
Tako je svaki proizvođač pridonio razvitku tehnologija, bilo uspješnim ili neuspješnim pokušajima. Uvijek vrijedan je primjer Felixa Wankela. Kreiranjem Wankelova ili rotacijskoga motora cijeli svijet je vjerovao kako je pred nama potpuno nova generacija motora pa su se mnogi proizvođači zainteresirali za takvu tehnologiju. Kroz desetke godina razvijanja, kojim se bavilo samo nekoliko proizvođača, projekt se ipak pokazao relativno neuspješnim, makoliko se svi nadali da će jednom pouzdan rotacijski motor ugledati svjetlo dana. Za to vrijeme 90 posto automobilske industrije posvetilo se razvijanju motora koji radi prema Ottovu procesu, jer je uvijek lakše usavršiti nešto što već dobro radi, umjesto razvijati potpuno nove tehnologije. Naime, takve tehnologije ne treba uvijek smatrati gotovim slučajem jer se već nekoliko puta u povijesti cijela priča znala “okrenuti”.
Najbolji primjer je razvoj električnih automobila. Početkom XX. stoljeća mnogi proizvođači su se bavili električnim automobilima, ali s prvim je svjetskim ratom sve otišlo u zaborav. Skoro stotinu godina poslije, automobilska industrija je opet prepoznala potencijal elektromotora pa slobodno možemo reći kako danas cijeli svijet ponovno teži ka takvim “novim“ rješenjima. Odabrati deset automobila među svima koji su ikada utjecali na svijet i mijenjali ga vrlo je zahtjevan zadatak. Mnogi od navedenih primjeraka nisu bili prvi u predloženoj tehnologiji nego su čak bili predstavljani desecima godina poslije. Bez obzira na to, našli su se na popisu zato što su napravili bitne razlike pa se postavlja pitanje kako bi određene tehnologije zaživjele da nije bilo upravo njih.
VW BUBA
Kao što je Ford Model T mobilizirao Ameriku, popularna “buba” je mobilizirala Europu. Adolf Hitler je 1934. godine dao naredbu Ferdinandu Porscheu da napravi “narodni automobil” koji će srednjoj klasi biti cjenovno prihvatljiv i dovoljno praktičan. Osim toga, uvjetovano je da može prevoziti dvije odrasle osobe i troje djece, a da ne troši više od sedam litara goriva na stotinu kilometara. Motor je morao biti hlađen zrakom te dovoljno snažan da se može voziti Autobahnom.
MINI
Tijekom ‘50-ih godina vladala je naftna kriza pa je Velika Britanija izrazila želju za stvaranjem malog i ekonomičnog automobila koji bi konkurirao njemačkoj “bubi” i talijanskome Fiatu 500, a rezultat toga je upravo Mini. Dizajneri gradskoga mališana su se odlučili maknuti od tradicije pa su tako motor i mjenjač postavili poprečno te kotače postavili na rubove automobila. Upravo time su dobili odlične vozne značajke i relativno prostranu unutrašnjost, a prema tome se i danas stvaraju gotovo svi gradski auti.
VW GOLF GTI
Golf je stvoren da bi naslijedio slavnu “bubu”. Stvaranjem modela GTI prvi put je nastala i klasa sportskih kompaktnih automobila, koja kombinira odlične značajke i cijenu manju od cijene ostalih sportskih automobila. Zanimljivo je što je i 45 godina poslije ovaj segment automobila još uvijek iznimno popularan.
FORD MODEL T
Model T je slavan automobil jer je mobilizirao Ameriku. Predstavljanjem tada novoga Forda, predstavio se i puno brži način proizvodnje pa je tako svake tri minute s trake silazio jedan Model T. Samim time pojeftinila je proizvodnja pa si je automobile konačno mogla priuštiti i srednja klasa. Sa 16,5 milijuna prodanih primjeraka Ford Model T je i danas među top 10 najprodavanijih automobila.
LAMBORGHINI MIURA
Talijanska Miura smatra se prvim pravim superautom, upravo zbog postavljanja motora odmah iza vozača. Iako službeno nije bila prvi automobil sa središnje smještenim motorom, Miura je u svoje vrijeme bila najbrži cestovni automobil pa je vrlo lako postigla slavu. Mnogi proizvođači koji su se poslije bavili superautima ugledali su se upravo na koncept Miure.
PORSCHE 911 TURBO (930)
Iako je 1970-ih turbopunjač već bio poprilično poznata tehnologija, serijski automobili s ugrađenim turbom imali su problem s velikom turbo-rupom. Porsche je 1972. i 1973. odlučio eksperimentirati u utrkama te je skupio mnoga iskustva kako dobro modificirati automobil s turbopunjačem. Nakon toga predstavljen je Porsche 911 Turbo koji je “uništio” negativni stav o turbu na serijskom automobilu, pokazavši velik potencijal.
CITROËN TRACTION AVANT
Ako s francuskoga jezika prevedete naziv ovoga modela otkrit ćete po čemu je poseban. Traction Avant je oznaka za prednji pogon, koji je 1934. godine bio revolucionarno rješenje. Osim toga, TA je svojom pojavom donio još jednu značajku, a to je neovisan ovjes za svaki kotač. Naravno, takva rješenja se nisu primjenjivala na jeftinim autima pa je TA bio poprilično luksuzan automobil.
TESLA MODEL S
Skoro 100 godina nakon razdoblja “popularnosti” električnih automobila, tvrtka Tesla je odlučila uzeti stvar u svoje ruke i oživjeti “staru“ tehnologiju. Predstavljanjem Modela S, Tesla je naišla na velik problem. Američki proizvođač nije bio pretjerano poznat pa tako popularizirati električni automobil nije bilo lako. Da je npr. Mercedes napravio takav automobil, vjerojatno bi mnogo brže nastala električna revolucija.
TOYOTA PRIUS
Toyota je 1999. godine pokrenula revoluciju elektrifikacije automobila. Svojim modelom Prius dokazala je kako uz pomoć elektromotora možete smanjiti potrošnju i do dva puta te znatno smanjiti zagađenje okoliša.
NISSAN QASHQAI
Prije 12 godina Nissan je predstavio novi Qashqai i on je odmah postao velik hit. Naime, Nissan je odlučio spojiti klasu monovolumena i SUV-a pa tako stvoriti praktični SUV crossover. Tako dobivate prostranost i štedljivost monovolumena, a lijep izgled i povišenost SUV-a. Osim toga, Qashqai je bio među prvim SUV-ovima s kupcima prihvatljivom cijenom, a ako ste htjeli malo nadoplatiti, mogli ste dobiti ipogon na sve kotače.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Autostart.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Autostart.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
messerschmidt
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.