Stručnjaci procjenjuju da će Europa, aktualni lider, do 2025. uvoziti više automobila nego što će ih izvoziti
Prodaja automobila u EU porasla je u ožujku ove godine najsnažnije u gotovo dvije godine, odražavajući oporavak proizvođača od problema u opskrbi, pokazalo je izvješće Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA). U ožujku je tako u 26 zemalja EU-a bez Malte registrirano više od milijun novih automobila, za 28,8 posto više nego u istom mjesecu prošle godine. U Hrvatskoj je rast bio još veći od prosjeka, pa je tako u tri prva ovogodišnja mjeseca, prema ACEA-inim podacima, registrirano 13.159 novih automobila ili 36,6 posto više nego lani u isto vrijeme. Stopa rasta najviša je od svibnja 2021. godine. No stručnjaci procjenjuju da će Europa, aktualni lider, do 2025. uvoziti više automobila nego što će ih izvoziti.
Iako je kinesko gospodarstvo u prethodnoj godini prolazilo kroz brojne izazove, primjetno je da su broj kineskih brendova i povjerenje prema njima u porastu diljem svijeta. Ovaj trend posebno je istaknut kod mlađe populacije koja se sve više preferira kineske brendove, što zbog pristupačne cijene, što zbog sve veće dostupnosti. Kineska automobilska industrija također prolazi kroz period industrijske transformacije jer brendovi iz Kine igraju sve važniju ulogu na globalnom automobilskom tržištu - naročito u sektoru električnih vozila.
Imaju li tradicionalni proizvođači automobila razloga za brigu? Prema Kineskoj udruzi za putničke automobile, ta je zemlja prošle godine po broju izvezenih automobila zauzela drugo mjesto u svijetu, odmah iza Njemačke. Kineski brendovi automobila već́ su lideri na nekoliko tržišta Bliskog istoka i Latinske Amerike. U Europi u segmentu električnih automobila dominira Tesla, no Kinezi imaju sve veći udio. Već danas su vrlo jaki europski brendovi u kineskom vlasništvu kao što su Polestar, Volvo i MG, a tu su i mnogi europski modeli automobila poput Dacie Spring ili BMW-a iX3, koji se proizvode isključivo u Kini. Početak godine obilježila je i vijest da bi Ford kineskoj kompaniji BYD mogao prodati jednu od svojih glavnih tvornica u Europi.
Do sada, ni američki ni europski proizvođači nisu uspjeli prilagoditi cijene električnih automobila potrošačima s nižim i srednjim prihodima, dok je Kina posljednjih godina značajno smanjila njihovu cijenu. Usprkos činjenici da kineski proizvođači automobila još uvijek nisu posebno cijenjeni u Europi i SAD-u, ove okolnosti sada daju Kini priliku da osvoji značajan udio na tržištu.
Europski proizvođači automobila uslijed pandemije koronavirusa pokušali su smanjiti svoju ovisnost o Kini, što je rezultiralo otvaranjem tvornica širom Europe. Češka, Slovačka, Poljska i Mađarska postale su domaćini brojnih proizvodnih pogona. Međutim, teško da će troškovi proizvodnje konkurirati tvornicama u Kini koje se oslanjaju na subvencije države i uživaju u lakom pristupu autodijelovima i povoljnim baterijama.
Koliko su zaista ozbiljne namjere kineskih proizvođača, najbolje govori činjenica da su neki od njih naručili svoje brodove kako bi osigurali potpunu kontrolu lanca snabdijevanja.
„Kineski BYD koji proizvodi samo električne i hibridne automobile je 2022. naručio šest brodova, od kojih svaki može nositi 7.700 automobila. Državna kompanija SAIC Motor Corporation već́ upravlja petom po veličini svjetskom flotom za transport automobila”, komentirao je Zoran Starčević, direktor tvrtke cargo-partner u Hrvatskoj.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.