Njemačka i još četiri članice EU odlučile su blokirati kontroverzni zakon kojem se protive mnogi stanovnici EU, nekoliko proizvođača automobila i brojni političari
Prije nekoliko tjedana činilo se da je donošenje zakona EU-a o zabrani prodaje novih vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem od 2035. godine gotova stvar. No do danas se sve promijenilo. Naime, Njemačka i još četiri članice EU odlučile su blokirati kontroverzni zakon kojem se protive mnogi stanovnici EU, nekoliko proizvođača automobila i brojni političari. Zakon bi, s jedne strane, trebao smanjiti emisiju CO2 u atmosferu, no njegovi kritičari tvrde da bi, s druge strane, potpuno promijenio ideju mobilnosti i vožnje automobila kakvu danas poznajemo. Jednostavn0, ionako (pre)skupi automobili bi postali još skuplji i nedostupni mnogim stanovnicima EU.
Sastanak za ratifikaciju zakonskog prijedloga u Europskom vijeću bio je zakazan za jučer i smatralo se da se radi o pukoj formalnosti, no on je otkazan i za sada još nije predložen novi datum. Ovakav slučaj da se neke odluke blokiraju na samom kraju zakonodavnog procesa EU, još se nije dogodio, što govori o razini otpora Njemačke i drugih članica EU ovoj ideji.
Jedan o razloga za ovu blokadu je politička svađa među sve nestabilnijom njemačkom vladajućom koalicijom. Unatoč tome što je Njemačka isprva poduprla dogovor na sastanku Vijeća prošlog studenog, stranka FDP počela je sumnjati da će neobvezujuća klauzula, koja je uključena u zakon, biti dovoljna da se zajamči budućnost motora s unutarnjim izgaranjem koji bi radili na CO2 neutralna sintetička E-goriva.
Zabrinuti da će ih njihovi desničarski suparnici, odnosno najjača njemačka stranka CDU, prikazati kao stranku koja je dopustila EU da uništi motor s unutarnjim izgaranjem, simbol njemačkog inženjerskog umijeća, FDP-ovci su poduzeli akciju. Ministar prometa Volker Wissing najavio je da FDP neće podržati dogovor osim ako Europska komisija u zakon ne uvrsti iznimku za E-goriva.
Prema koalicijskim pravilima Njemačke vlade, osim ako se sve vladajuće stranke potpuno ne slože podržati neku mjeru, Njemačka se mora suzdržati od glasovanja u EU i tako su se stvari potpuno zakomplicirale. Da Njemačka neće podržati predloženi zakon potvrdio je i njemački kancelar Olaf Scholz: "Vlada je ujedinjena u očekivanju da će Europska komisija iznijeti prijedlog da se E-goriva mogu koristiti i nakon 2035.", rekao je on u ponedjeljak.
Nakon što je Njemačka povukla svoju potporu za zabranu dizelaša i benzinaca, druge su se članice EU ohrabrile učiniti isto. Istog ili čak radikalnijeg mišljenja kao i Njemačka su Italija, Poljska, Bugarska i Češka. Najveći pobornik zabrane Francuska je vrlo razočarana ovim obratom: "Situacija je neprihvatljiva. Nije prihvatljivo da jedna zemlja pogazi ono što je već prihvatila. Njemačka je odobrila sporazum.", rekao je Pascal Canfin, francuski zastupnik u Europskom parlamentu iz stranke predsjednika Emmanuela Macrona, koji je predsjednik Parlamentarnog odbora za okoliš i glavni voditelj pregovora o ovom zakonu. Usput je pozvao njemačkog kancelara Scholza da ne ostane zapamćen u povijesti Europe "kao onaj koji je srušio Green Deal".
Stvari su se jako zakomplicirale i sve je izvjesnije da će se i nakon 2035. moći prodavati auti s "klasičnim motorima". Vjerojatno je da će Europska komisija dati neki oblik jamstva da će i e-goriva biti dozvoljena od 2035., kako bi se osiguralo sigurno usvajanje vitalnog dijela zakona o Green Dealu. To će biti pomalo neugodno za potpredsjednika Komisije Fransa Timmermansa, koji će morati promijeniti svoj stav o E-gorivima koji je ranije iznio. Prije manje od mjesec dana on je govorio kako se E-goriva ne bi se smjela koristiti u cestovnom prijevozu u “bilo koji način ili u bilo kojem obliku”.
Čini se da u ovoj kasnoj fazi Komisija nema izbora nego popustiti pred zahtjevima Njemačke, što bi u konačnici značilo i spas za benzince i dizelaše i potpunu promjenu ideje da ćemo od 2035. godine u EU moći kupovati samo automobile koji imaju električni pogon. Najveća EU automobilska, ali i ekološka "sapunica" će očito imati još nastavaka.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Autostart.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Autostart.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Krešo
banija
nkkok
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.