Hoće li biti zabranjeni baš svi automobili, što će biti s rabljenim automobilima i kakvi će se auti smjeti prodavati. Odgovore na ta i druga važna pitanja donosimo u članku.
Europski parlament u utorak je dao konačno odobrenje za obveznu primjenu nulte stope emisija novih automobila i kombija od 2035. godine, što znači da se za 12 godina više neće moći prodavati novi automobili na benzin i dizel. Ova odluka donesena je u EU još prije dulje vremena, a sada je i službeno potvrđena potvrđena. No što konkretno znači za kupce i proizvođače automobila. Hoće li biti zabranjeni baš svi automobili, što će biti s rabljenim automobilima i kakvi će se auti smjeti prodavati. Odgovore na ta i druga važna pitanja donosimo u nastavku.
Koje će sve vrste automobila biti zabranjene?
Od 2035. godine svi novi automobili koji dolaze na tržište ne smiju ispuštati CO2. To znači da se više neće smjeti prodavati novi automobil s pogonom na benzin, dizelaši, klasični hibridi ni plug in hibridi. Zabranjeni će biti i automobili na plin. Isto vrijedi i za laka komercijalna vozila.
Gdje će vrijediti zabrana?
Zabrana će vrijediti u svim državama članicama EU. To znači da će se u ostatku Europe i svijeta i dalje moći slobodno prodavati automobili s pogonom na fosilna goriva, osim u državama koje samostalno donesu takve zabrane. Među onima koje su ih za sada najavile su Velika Britanija i nekoliko saveznih država u SAD-u, dok ostatku svijeta CO2 iz auta z sada ne smeta toliko koliko našim političarima iz Bruxellesa.
Kakvi automobili će se smjeti prodavati?
Kako stvari za sada stoje jedine alternative pogonima koji će biti zabranjeni bit će baterijski električni automobili i automobili koji za pogon koriste vodikove gorive ćelije, a moguće je korištenje i CO2 neutralnih sintetskih e-goriva. Razvijaju se i drugi pogonski sustavi, no nije izgledno da bi neki od njih u doglednije vrijeme mogao postati ostvariv u praksi. Trend je uglavnom prema baterijskim električnim vozilima, jer je ukupni trošak vlasništva niži od alternativa. Također, problem je što proizvodnja vodika i e-goriva zahtijeva puno električne energije, što znači bespotreban gubitak električne energije te takva goriva čini vrlo skupim.
Hoće li se zabraniti baš svi auti koji ispuštaju CO2 ili će biti iznimaka?
Kako to obično biva, zabrana neće toliko pogoditi one koji imaju vrlo mnogo novca. Naime, proizvođači koji godišnje proizvedu između 1000 i 10.000 automobila, dobit će dodatnih godinu dana za prilagodbu, a oni koji proizvode manje od 1000 automobila na godinu bit će potpuno izuzeti od zabrane. EU je to učinila kako bi "zaštitila male proizvođače", no jasno je da će najviše koristi od toga imati bogati. Naime, tvrtke koje rade manje od 1000 automobila uglavnom su proizvođači ekskluzivnih sportskih i luksuznih modela samo za one s "najdubljim džepom". Po tome ispada da će mali čovjek morati kupovati skuplje modele bez emisije CO2, dok će bogataši i dalje moći "ispuštati CO2" iz novih automobila koliko ih volja. Iz zabrane će biti dodatnih godinu dana izuzeti i svi proizvođači lakih komercijalnih vozila koji godišnje proizvedu između 1000 i 22.000 vozila, a za one koji proizvode manje od 1000 zabrana ne vrijedi.
Što će se dogoditi sa sadašnjim automobilima na benzin i dizel? Možemo li ih voziti i nakon 2035. godine?
Da, svi rabljeni automobili smjeti će se nastaviti voziti bez ikakvih generalnih zabrana. Ako sada ili 2034. kupite novi auto na benzin ili dizel, možete ga voziti do kraja njegovog životnog vijeka. Drugi problem su lokalne zabrane koje uvode pojedine države ili gradovi u kojima se ne smiju voziti automobili koji ne odgovaraju određenom ekološkom standardu. Tako već danas u mnogim europskim gradovima na smiju voziti dizelaši koji zagađuju više od Euro 5 norme.
Hoće li nakon 2035. i dalje biti moguće kupovati i prodavati rabljene automobile na benzin i dizel?
I tu nema nikakve zabrane. Nakon 2035. moći će se slobodno prodavati svi rabljeni automobili bez obzira na vrstu pogona. No očekuje se da će njima cijena strelovito porasti, a za očekivati je i velik rast cijena benzina i dizela.
Što će biti s otpadom od električnih baterija?
EU tvrdi da će to biti riješeno drugim zakonodavstvom, kao što je Direktiva o obnovljivim izvorima energije i nova regulativa o baterijama. One bi trebale osigurati da proizvodni proces baterija bude CO2 neutralan, da nema štetan učinak na okoliš i da recikliramo baterije. Puno se radi i na inovacijama baterija i to ne samo za automobile.No zanimljivo je da većina tih problema za sada nije ni blizu rješenja i za njih se trenutno ne nameću nikakvi rokovi.
Postoji li dovoljna infrastruktura za automobile s nultom emisijom CO2?
Proizvođači trenutno rade na automobilima s dosegom većim od 600 kilometara, tako da je on sve manje problem. Veliki problem će još dugo ostati vrijeme koje je potrebno za napuniti bateriju, a i nitko ne govori otkuda će dolaziti tolika struja potrebna za električne automobile. Prilično je apsurdno da govorimo o automobilima koji voze na struju i ne ispuštaju CO2 dok se ta struja uvelike dobiva iz elektrana koje za gorivo koriste ugljen, kao što je to slučaj u Njemačkoj.
Postoji li ikakva šansa da do zabrane ipak ne dođe?
Parlament i zemlje EU-a postigli su dogovor o konačnom obliku pravila u listopadu 2022. Parlament ga je sada odobrio, ali Vijeće EU ga još mora službeno potvrditi. Očekuje se da će to biti samo formalnost. Ipak, ostaje dojam da se do 2035. ipak nešto može promijeniti. Električni auti su mnogo skuplji i dosta nepraktičniji od klasičnih, a među građanima u EU i u automobilskoj industriji sve je veći otpor ovoj zabrani. Propisi i zakoni se uvijek mogu mijenjati, no za ovaj je EU vrlo čvrsto zagrizla i ne pušta. Bez obzira na to što će on za mnoge, posebno one iz siromašnijih EU država među kojima je i Hrvatska, značiti kraj neograničene mobilnosti na kakvu su navikli već desetljećima.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Autostart.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Autostart.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Slavek
Tarzan
zeljko
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.