Automobili uvezeni u Hrvatsku iz inozemstva nose dodatne rizike. Često se uvoze u zemlju nakon ozbiljnih prometnih nesreća
Iako automobili često sudjeluju u manjim ili većim prometnim nesrećama, ozbiljno oštećeno vozilo može biti nesigurno za vožnju. Čak i ako se oštećeni automobil popravi, nedostaci se mogu pojaviti tek nakon nekog vremena. Budući da su takva vozila manje tražena na tržištu rabljenih vozila, nepošteni prodavači često pokušavaju sakriti činjenicu da je automobil sudjelovao u prometnoj nesreći.
Prema statistikama tvrtke carVertical, specijalizirane za automobilske podatke, do danas je u ovoj godini 54,69% od svih vozila provjerenih na platformi u Hrvatskoj imalo neki oblik oštećenja. Budući da na upravljivost i sigurnost automobila ne utječe svaka vrsta oštećenja, stručnjaci tvrtke proveli su istraživanje kako bi utvrdili šanse za kupnju teško oštećenog vozila.
Možda se ne isplati popravljati ozbiljno oštećeni automobil
Istraživanje koje je provela tvrtka carVertical otkrilo je da je 1,5% svih oštećenih automobila provjerenih u Hrvatskoj sudjelovalo u ozbiljnoj prometnoj nesreći između 2020. i 2024. godine. Ozbiljnom prometnom nesrećom smatra se slučaj kada je nastala šteta veća od polovice vrijednosti vozila. Ako polovica vrijednosti automobila ekonomske klase može doseći i do 10.000 eura, šteta na ozbiljno oštećenom luksuznom automobilu mogla bi se mjeriti desecima tisuća eura.
89,6% svih automobila s evidencijom oštećenja na carVerticalu u Hrvatskoj imalo je štetu u iznosu od 20% ili manje od vrijednosti automobila. Iako vjerojatnost kupnje prethodno teško oštećenog automobila nije velika, kupnja takvog vozila mogla bi dovesti do značajnih problema. Kad nedostaci postanu očiti, možda se jednostavno ne isplati popravljati takav automobil.
„Nakon oštećenja automobila vozači se često odluče naplatiti osiguranje, jeftino ga popraviti i prodati. Nažalost, takav automobil novom vlasniku može donijeti značajne financijske gubitke. Također je važno imati na umu da vožnja može biti nesigurna“, kaže Matas Buzelis, stručnjak za automobile u tvrtki carVertical.
Kako prepoznati ozbiljno oštećen automobil
Čak i ako je automobil sudjelovao u prometnoj nesreći i ozbiljno je oštećen, to ne mora nužno značiti da ga treba poslati na otpad. Pravilno popravljeno vozilo u ovlaštenom servisnom centru može se nastaviti voziti. Međutim, svaki slučaj treba procijeniti pojedinačno kako bi se utvrdilo isplati li se popraviti oštećeno vozilo.
Jedan od najuočljivijih znakova koji ukazuje na prošla oštećenja je neravnomjerno trošenje guma. Tijekom probne vožnje također je poželjno osigurati da se automobil kreće u ravnoj liniji i da ne vuče u stranu. Tijekom vožnje trebali biste isključiti glazbu i osluškivati ima li neobičnih zvukova koji dolaze iz motora i ovjesa.
Kako bi provjerili je li automobil u prošlosti bio oštećen, vozačima se savjetuje da provjere njegovu povijest s carVerticalom. Te će informacije otkriti što je oštećeno i u kojoj mjeri. Izvješće o povijesti također može poslužiti kao vrijedan alat za pregovaranje, omogućujući kupcima da prodavaču predstave povijest oštećenja automobila i pregovaraju o boljoj cijeni. Ponekad je automobil imao prometnu nesreću prije mnogo godina i od tada je nekoliko puta promijenio vlasnike, tako da neće svaki prodavač znati cijelu povijest vozila.
„Izvješće o povijesti automobila omogućuje vam da saznate koji su dijelovi vozila bili oštećeni i koliko se procjenjuje da je popravak koštao. Te se informacije mogu podijeliti s servisnim centrom kako bi mehaničari mogli temeljito provjeriti kako su ti dijelovi popravljeni“, objašnjava Buzelis.
Uvezeni automobili su najrizičniji
Automobili uvezeni u Hrvatsku iz inozemstva nose dodatne rizike. Često se uvoze u zemlju nakon ozbiljnih prometnih nesreća, a zatim se jeftino popravljaju i prodaju kao da nemaju nedostataka.
Njemačka je najveće izvozno tržište automobila u Europi, a vozila se isporučuju diljem kontinenta. Prema podacima carVerticala, 5,2% oštećenih automobila u Njemačkoj imalo je štetu veću od 50% njihove vrijednosti, što ukazuje da bi 1 od 20 automobila mogao prouzročiti probleme novim vlasnicima. U Švedskoj je udio takvih vozila iznosio 2,5%, u Italiji 4,8%, a u Španjolskoj 2,5%.
U Njemačkoj je 71,7% vozila evidentiranih kao oštećena pretrpjelo štetu u iznosu od 20% ili manje od svoje vrijednosti, u Švedskoj 83,5%, u Italiji 79,5%, a u Španjolskoj 85,6%. Iako automobili s manjim oštećenjima u prošlosti čine većinu, stvarne brojke mogu biti drugačije zbog nepoštenih prodavača koji skrivaju činjenicu o sudjelovanju u prometnoj nesreći.
Metodologija
Tvrtka carVertical provela je istraživanje analizirajući izvješća o povijesti automobila koje su korisnici tvrtke kupili u posljednje četiri godine, od 2020. do 2024. Stručnjaci tvrtke za obradu podataka izračunali su udio automobila koji su pretrpjeli štetu do 10% svoje vrijednosti, 10-20%, 20-30% i tako dalje. Automobil se smatra ozbiljno oštećenim ako iznos štete prelazi 50% njegove vrijednosti.
carVertical posluje u 28 zemalja i prikuplja podatke iz više od 900 globalnih baza podataka, kao što su službe za provedbu zakona, nacionalni/državni registri, financijske institucije i oglasi. Obrađujući milijune izvješća o povijesti vozila svake godine, tvrtka može pružiti informacije o trendovima, sveobuhvatne prognoze i jedinstvene uvide u tržište rabljenih automobila.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.